• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090201141
  • خبرنگار : 71415

گروه‌های حقوق بشری آزار فعالان یک جنبش در کوبا را محکوم کردند

گروه‌های حقوق بشری آزار فعالان یک جنبش در کوبا را محکوم کردند

تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی شامل عفو بین‌الملل دولت کوبا را از بابت اذیت و آزار گروهی از فعالان در هاوانا که به گفته آنها در اعتراض به محدودیتها برای آزادی بیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنبش "سن ایسیدرو" (San Isidro)، گروهی متشکل از هنرمندان، خبرنگاران و اساتید دانشگاه معترض که در سال‌های اخیر در حالی که تلاش داشته به محدودیتها برای آزادی بیان در این کشور تک حزبی اعتراض کرده و آنها را به چالش بکشد، با مقامهای کمونیست کوبا برخوردهای متعددی پیدا کرده است.

اعضا و حامیان می‌گویند آنها چند بار به خاطر اعتراض صلح آمیز به بازداشت یک رپر به نام "دنیس سولیس" طی چند روز پیش و صدور حکم هشت ماه حبس برای او از بابت آنچه که مقامها "اهانت" خوانده‌اند، بازداشت شده‌اند.

سولیس چند وقت پیش در اظهاراتی که از فیسبوک پخش کرد یک افسر پلیس را متهم به دزدکی وارد شدن به خانه‌اش کرده و او را "بزدل" و یک "موش" خواند و در ادامه به رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا توهین کرد.

شش فعال گفتند، آنها از چند روز پیش بعد از آنکه مقامها مقر آنها را محاصره کردند دست به اعتصاب غذا زده‌اند. رویترز نوشت که قادر به بررسی این ادعاها به صورت مستقل نبوده است.

دست کم دو خودروی پلیس و بیش از ۱۲ مقام آن دسترسی به دفتر جنبش سن ایسیدرو را مسدود کردند. مردی که خودش را خورخه گومز معرفی کرد و گفت که برای مقامهای حوزه سلامت عمومی کار می کند، اظهار کرد که دسترسی به این محل به دلیل شیوع کروناویروس محدود شده است.

دولت کوبا به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

اریکا گوئوارا-روساس، مدیر بخش قاره آمریکا در عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: اذیت و آزارها و ارعاب مداوم اعضای جنبش سن ایسیدرو نشان دهنده سرکوب مداوم حقوق بشر توسط کوبا از جمله حق آزادی بیان است.

او اظهار کرد، اتهام "اهانت" جرمی است که با قوانین حقوق بشری بین‌المللی مغایر است.

خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر بخش قاره آمریکایی گروه دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت که ازبابت این اتفاقات "بسیار نگران" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha