• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090201243
  • خبرنگار : 71415

هشدار درباره فرسایشی شدن جنگ در تیگرای اتیوپی

هشدار درباره فرسایشی شدن جنگ در تیگرای اتیوپی

محتوای یک گزارش محرمانه سازمان ملل فاش ساخته، نیروهای نظامی وابسته به ارتش اتیوپی در منطقه تیگرای در شمال این کشور با مقاومت سنگین و دورنمای یک "جنگ فرسایشی طولانی مدت" از سوی جدایی‌طلبان منطقه روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، گروه موسوم به «جبهه آزادسازی اقلیم تیگرای» بعد از ماه‌ها آتش‌بس با نیروهای دولتی اتیوپی، چند هفته است که درگیری‌ها با نیروهای آدیس‌آبابا را آغاز و به مقر منطقه نظامی شمالی ارتش اتیوپی حمله کرده است.

هر چند مقامها در آدیس آبابا، پایخت اتیوپی مکررا ادعا کرده‌اند که کنترل چند شهر کلیدی را در منطقه تیگرای به دست آورده‌اند اما نیروهای شبه نظامی مستقر شده از سوی ارتش همچنان برای پاکسازی و تامین امنیت منطقه مشغول نزاع هستند. در ارزیابی سازمان ملل آمده که سربازان شدیدا مسلح به پیشروی در داخل تیگرای در ضمن تلاش برای رسیدن به مرکز این منطقه یعنی شهر میکیلی ادامه می‌دهند.

این سند سازمان ملل و بیش از ۱۲ مصاحبه با کارمندان امدادی متعلق به دیگر سازمان‌های بین‌المللی جامع‌ترین دید کلی که تاکنون از درگیری‌ها ارائه شده را به دست می‌دهد و موجب تشدید نگرانی‌های بین‌المللی از بابت وجود تهدید تبدیل شدن این جنگ دو هفته‌ای به یک جنگ طولانی و بیرحمانه که یکی از شکننده‌ترین مناطق آفریقا را بی ثبات کند، شده است.

در حالی که ارتباطات با تیگرای قطع و فعالیت خبرنگاران در آنجا ممنوع شده، اطلاعات درباره وضعیت به سختی به دست آمده و تایید می‌شوند. تا کنون شاید صدها و احتمالا هزاران نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند و تعداد زیاد دیگری نیز آواره شده‌اند. بیش از ۳۶۰۰۰ تن به کشور سودان در همسایگی اتیوپی فرار کرده‌اند و تعداد زیاد دیگری نیز در داخل تیگرای در حال فرار از درگیری‌ها هستند.

ارزیابی سازمان ملل، مصاحبه‌ها و همینطور تحلیلهای دیگر سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی همگی حاکی از این هستند که انتظار پیروزی سریع و قاطع نیروهای اتیوپیایی در این درگیری خوش بینانه بوده و احتمالا مقاومتها با عقب نشینی افراد مسلح تیگرای به کوه‌های شرق میکیلی تشدید خواهد شد.

در یک تحلیل عنوان شد: اگر چه نیروهای منطقه‌ای تیگرای احتمالا در ابتدای کار با پیشروی‌های سریع نیروهای وابسته به ارتش اتیوپی در وضعیت دفاعی قرار گرفته‌اند، دفاع از اراضی شرق تیگرای آسانتر بوده و اگر آنها مقاومت کنند، این قابلیت را دارند که پیشروی نیروهای وابسته به ارتش را متوقف کنند. در این تحلیل هشدار داده شد، "این در ادامه ابعاد درگیری را از تحرک سریع به فرسایشی شدن تغییر خواهد داد".

اسنادی که آبزرور مشاهده کرده، از تداوم درگیری در مناطقی که اکنون طبق ادعای آدیس آبابا تحت کنترل نیروهای دولتی قرار دارند گزارش کرده هر چند که نویسندگان گزارش اذعان داشته‌اند که بررسی اطلاعات سخت است.

در این اسناد توصیفی از واحدهای به خوبی آموزش دیده و مسلح ارتش اتیوپی در خط مقدم که شهرهای اصلی را با هدف اجتناب از درگیری‌های پرهزینه شهری دور میزنند تا با شتاب به سمت میکیلی بروند، مطرح شده است. اما نیروهای شبه نظامی که بعد از آنها استقرار می‌یابند نه منضبط بوده و نه به خوبی تجهیز شده‌اند و در برابر ضدحملات آسیب پذیر هستند. در یک ارزیابی اشاره شده که اگر نیروهای اتیوپیایی به پیشروی ادامه دهند، خطوط تامین و مناطق پشت سر آنها در برابر حملات چریکی آسیب پذیرتر شده و تلفات بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha