• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99090201541
  • خبرنگار : 50060

گوشی «آیفون» برخی معلمان دردسرساز شد

گوشی «آیفون» برخی معلمان دردسرساز شد

ایسنا/قزوین موضوع جدیدی که این روزها یکی دیگر از محدودیت‌های آموزش مجازی برشمرده می‌شود، گوشی آیفون عده‌ای از معلمان است؛ این دبیران به علت اینکه قادر به نصب برنامه شاد بر روی گوشی خود نیستند بنابراین به صورت خودکار کلاس مجازی را در نرم افزارهای خارجی برگزار می‌کنند.

در روزهای نخست شیوع کرونا، شوک عجیبی به موضوع آموزش دانش‌آموزان وارد شد و متولیان آموزش کشور پس از کلی اما و اگر و جلسه، از شبکه‌ای آموزشی به نام «شاد» رونمایی کردند، شبکه‌ای که به جای تسهیلگری امر آموزش، اولیا و دانش‌آموزان را روز به روز با موانع جدیدتری روبه‌رو کرد.

برنامه شاد ارتقا پیدا کرد، اینترنت آن رایگان شد اما همچنان دانش‌آموزان ناراضی‌ هستند چراکه با احتساب چشم‌پوشی بر تمام باگ‌های موجود در برنامه شاد، هر روز مسئولان مدارس پنجره جدیدی از مصائب آموزشی را به روی دانش‌آموزان باز می‌کنند.

علی‌رغم اضافه شدن امکانات جدید به شبکه آموزشی شاد و رفع برخی مشکلات نرم‌افزاری، مواردی همچون کندی شاد و متوقف شدن‌های مکرر آن، منجر شده که برخی از مدارس فضای آموزشی را به سمت واتساپ و skyroom سوق دهند و این یعنی بازگشت به عقب زیرا مجدد دانش‌آموزان باید هزینه زیادی را بابت اینترنت پرداخت کنند؛ حال باید پرسید آیا این اقدام مدارس در نظر مسئولان آموزش و پرورش تخلف به حساب می‌آید یا خیر؟

و اما موضوع جدیدی که این روزها یکی دیگر از محدودیت‌های آموزش مجازی شمرده می‌شود، گوشی آیفون عده‌ای از معلمان است؛ این دبیران به علت اینکه قادر به نصب برنامه شاد بر روی گوشی خود نیستند بنابراین به صورت خودکار کلاس مجازی را در نرم افزارهای خارجی برگزار می‌کنند.

مگر اینترنت واتساپ هم رایگان است؟

یک محصل پایه دوازدهم علوم انسانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: با وجود ارتقای برنامه شاد، هنوز هم رابط کاربری بسیار ضعیفی در مقایسه با واتساپ و تلگرام دارد.

وی اضافه می‌کند: از مشکلات لایو، بارگزاری فیلم و صوت و همچنین پاسخ امتحان به علت متوقف شدن مکرر برنامه در پیک‌های زمان درسی واقعاً کلافه و خسته شده‌ام.

این محصل قزوینی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم این برنامه چند بار ارتقا پیدا کرده اما همچنان ضعیف است به عنوان مثال بخشی دارد به نام آزمون که تماماً باگ است و در حین آزمون بارها هنگ می‌کند و یا وسط کار از برنامه خارج می‌شود.

وی می‌گوید: اینترنت شاد در حمایت از دانش‌آموزان رایگان شد اما این در حالی است که ارتباط دوسویه بین معلم و دانش‌آموز برای ارسال فیلم، عکس، تکلیف و حتی امتحان نیز در واتساپ انجام می‌شود، مگر اینترنت واتساپ هم رایگان است؟ چرا مسئولان فکری اساسی به حال آموزش مجازی ما نمی‌کنند؟

این محصل قزوینی خاطرنشان می‌کند: تلفن همراه چند نفر از معلمان ما آیفون است و نمی‌توانند برنامه شاد را نصب کنند به همین علت تمام دانش آموزان را ملزم به استفاده از فضای واتساپ کرده‌اند، آیا این خلاف مقررات آموزشی نیست؟

قطعی‌های مکرر شاد، دانش‌آموزان را کلافه کرده است

فاطمه خلجی، محصل رشته تجربی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در هر موضوع و مسئله‌ای بهتر است نیمه‌پر لیوان را دید تا بتوان با آن کنار آمد و بیشترین بازدهی را داشت؛ من به‌عنوان یک دانش‌آموز ایرانی چند انتقاد کوچک از شرایط کنونی آموزش مجازی دارم.

وی می‌گوید: با توجه به تازه بنیان بودن برنامه شاد، عملکرد خیلی ضعیفی را در زمینه امکاناتی نظیر پخش زنده از خود نشان نداده اما در زمینه سرعت اندکی از رقبای خارجی خود عقب‌تر است.

خلجی ادامه می‌دهد: این موضوع برای دانش‌آموزانی که این روزها استرس جزئی از زندگی‌شان شده کمی رنج آور است و ما در ساعاتی که امتحان یا تکلیفی داریم، نمی‌توانیم سر ساعت مشخص تکلیف را انجام داده و همین امر موجب کسر نمره می‌شود.

این محصل قزوینی با بیان اینکه قطعی‌های مکرر شاد کار آن‌ها را سخت کرده است، بیان می‌کند: حتی روزهایی بوده که ما از یک ساعت و نیم وقت کلاس تنها نیم ساعتِ مفید داشته‌ایم، و این نه تقصیر ما دانش آموزان بوده و نه معلمان بلکه به علت شلوغی و ترافیک استفاده از برنامه شاد است همچنین به علت اینکه ما اجازه استفاده از شبکه‌های خارجی مانند واتساپ را نداریم چاره‌ای جز مشاهده هدر رفت زمان نیست.

وی عنوان می‌کند: این در حالی است که من فکر می‌کنم اگر آموزش در این روزهای کرونایی و آموزش مجازی بیشترین بازدهی را داشته باشد نتیجه‌اش به نفع کشورمان است زیرا دانش آموزان، آینده سازان ایران اسلامی هستند.

اکنون دو راهکار اصلی برای رفع استرس دانش‌آموزان و آموزش هر چه بهتر در بستر مجازی وجود دارد؛ نخست در سطح کلان مشکلات برنامه شاد احصا و به شکل کامل برطرف شود و دوم ایجاد فضای موازی در پیام رسان‌های خارجی کنار برنامه شاد به نوعی از سوی بانیان آموزش و پرورش تخلف و مخالف با عدالت آموزشی به حساب آید.

گزارش از حسین عسگری‌فرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.