• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 99090302191
  • خبرنگار : 71567

قائم مقام وزیر علوم اعلام کرد

واگذاری تصمیمات کلان آموزش عالی به شوراهای استانی/با فشارهای بیرونی مواجه هستیم

واگذاری تصمیمات کلان آموزش عالی به شوراهای استانی/با فشارهای بیرونی مواجه هستیم

قائم مقام وزیر علوم از برنامه وزارت علوم برای واگذاری تصمیمات کلان آموزش عالی به شوراهای استانی دانشگاه ها خبر داد و گفت: ما در ستاد وزارت علوم برای اجرای برنامه های خود با فشارهای بیرونی و درونی مواجه هستیم اما باید این فشارها با فرهنگسازی، گفت وگو و تعامل رفع شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری در نشست روسای دانشگاه های معین که به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر اینکه وزیر علوم خواستار پیگیری و رسیدگی به سلامت اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها از روسای این مراکز شده است گفت: بر اساس نامه ای که وزیر علوم به روسای دانشگاه ها ابلاغ نموده است تاکید می شود که این مجموعه ها در تامین سلامت اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها جدیت بیشتری داشته باشند و در صورتیکه نیاز هست با پوشش بیمه های تکمیلی و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی تلاش بیشتری برای حفظ سلامت دانشگاهیان صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما امروز آموزش عالی به نسبت با گذشته رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده است و در همه استان های ما به اقتضای شرایط ممکن است تفاوت هایی بین دانشگاه ها وجود داشته باشد اما امروزه در همه استان ها آموزش عالی از یک قوت و توان نسبتا خوبی برخوردار است. از طرف دیگر وزارت علوم به لحاظ جایگاه قانونی و حقوقی خود دنبال این است که بیشتر به سیاست گذاری و نظارت و ارزیابی مراکز بپردازد.

قائم مقام وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: وزارت علوم تلاش دارد از وضعیت فعلی که همه کارها را در ستاد انجام می دهد اعم از صدور رشته ها، گسترش واحدها و ... باید خارج بشود و بیشتر به نقش اصلی یعنی سیاستگذاری و نظارت ارزیابی است بپردازد. بر این مبنا در دوره باقیمانده از دولت باید از فرصت استفاده کنیم و به اهمیت و نقش جایگاه های استانی دانشگاه ها تاکید کنیم تا در باقیمانده دولت این امر تثبیت شود تا بتوانیم اثرگذاری بیشتر شورای استانی در تصمیم گیری های کلان آموزشی داشته باشیم.

دکتر باقری خاطرنشان کرد: در آئین نامه ای که اخیرا تصویب شده انواع اختیارات زیادی را که می شود به دانشگاه های استانی واگذار کرد را تنظیم کردیم و نهایتا ما به این جمع بندی رسیدیم که اختیارات از آئین نامه خارج و به شورای مرکزی وارد شود تا تصمیمات پخته تری گرفته شود و این امر با حضور روسای دانشگاه ها خواهد افتاد. بنابراین کارکرد مهم شورای استانی دانشگاه ها تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های کلان آموزش عالی در سطح استانی است.

وی ادامه داد: شورای استانی دانشگاه ها اختیاراتی را در همه حوزه های آموزش عالی خواهد داشت و این اختیارات در شورای مرکزی بررسی و محول خواهد شد. در واقع شورا باید اختیارات اجرایی را داشته باشند اما این اختیارات باید با رعایت اختیارات قانونی دانشگاه ها باشد. در عین حال باید تمهیداتی داشته باشیم که چگونه می توانیم با ظرافت اختیاراتی که شورا دارد و در سطح استانی تصمیم می گیرد را اجرایی کنیم.

قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: به زودی دبیرخانه شورای مرکزی دانشگاه ها تشکیل خواهد شد. تلاش ما این است که بتوانیم در باقیمانده دولت این شورا را تثبیت کنیم. بنابراین نباید تشکیل این شورا را به اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی منحصر کنیم.

دکتر باقری خاطرنشان کرد: نقش دانشگاه های معین در تشکیل شورای استانی دانشگاه ها بسیار با اهمیت است و آنها به عنوان نماینده عالی وزارت علوم در استان خواهند بود و ما این موضوع را به استانداران ابلاغ خواهیم کرد تا توجه خاصی به جایگاه دانشگاه های معین صورت بگیرد. ضمن اینکه در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی نیز ما هماهنگی هایی را با ستاد ائمه جمعه کردیم و انتظار می رود این ستاد و نماینده ولی فقیه در استان ها و ... همراهی بیشتری در این موضوع داشته باشند. علاوه بر آن نامه ای نیز به رئیس مجلس ارسال شده است، اگرچه ممکن است در قدرت او نباشد که تمامی دانشگاه ها را در خصوص این موضوع همراه کند اما ما به حساب تکلیف قانونی این موضوع را اطلاع رسانی کردیم و انتظار می رود نمایندگان در پیشبرد سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی همراهی کند.

قائم مقام وزیر علوم همچنین در نامه ای که به وزیر کشور نوشتیم امیدواریم همراهی هایی نیز از سوی استانداران و فرمانداران برای اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی داشته باشند. اگرچه هر چه ما تلاش کنیم باز نیازمند فرهنگسازی برای اجرای طرح فوق هستیم. چرا که آموزش عالی به نحو گسترده ای در برخی از شهرستان ها واستان ها توسعه پیدا کرده است که باید این طرح ساماندهی اجرایی شود. در استان های بزرگ ما نظیر خراسان، آذربایجان و فارس ممکن است مداخلات زیادی در اجرای طرح نباشد اما این مداخلات در سایر استان ها طبیعتا وجود دارد و نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی برای اجرای طرح است.

دکتر باقری افزود: طی چند سال گذشته اتفاقات خوبی در وزارت علوم افتاده است مثلا همکاران هیات علمی ما برای اخذ مجوز یک نشریه یا مجله علمی باید صدها مکاتبه و یا نامه با ستاد وزارت علوم انجام می دادند اما در حال حاضر اختیاراتی که در حوزه نشریات واگذار شد باعث شد هم کاغذ بازی از بروکراسی حذف شود و هم اینکه اساتید راحت تر برنامه های خود را پیگیری کنند. ضمن اینکه در حوزه اخذ مجوز راه اندازی پژوهشکده ها نیز این اختیارات به دانشگاه ها داده شد. بنابراین این اقدامات مهم در ستاد وزارت علوم داده شده است اما باید تلاش کنیم اشکالات نیز رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در ستاد وزارت علوم هم با فشارهای بیرونی مواجه هستیم و هم اینکه با بدنه کارشناسی وزارتخانه این فشارها را داریم که ممکن است به رویه های گذشته عادت دارند. همانطور که روسای دانشگاه ها در بدنه دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند ما نیز در ستاد وزارت این مشکلات را داریم و طبیعی است رویه هایی که اقتضای آموزش عالی 20 سال پیش بوده هنوز افراد مایل به ادامه این رویه ها باشند. لذا باید همه کمک کنیم تا گفت وگو و صحبت و رایزنی هم دنبال نوآوری و واگذاری بیشتر اختیارات باشیم و هم برنامه های خود را پیگیری کنیم. همانطور که دانشگاه ها نیز باید به مسائل کلان دانشگاه ها بپردازندو اختیاراتی را به دانشگاه ها محول کنند. بنابراین آموزش عالی امروز با آموزش عالی 20 سال پیش قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.