• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090402898
  • خبرنگار : 71477

پکن ،"آمریکای خطرناک" را به ایجاد "آشوب و ناآرامی" در آسیا متهم کرد

پکن ،"آمریکای خطرناک" را به ایجاد "آشوب و ناآرامی" در آسیا متهم کرد

پس از آنکه مشاور امنیت ملی ترامپ در جریان سفر به فیلیپین از کشورهای درگیر با چین حمایت کرد و پکن را به استفاده از فشار نظامی برای پیشبرد منافع خود متهم کرد، سفارت چین در مانیل آمریکا را به خاطر "ایجاد آشوب و ناآرامی" در آسیا محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "رابرت اوبراین"، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر روز دوشنبه‌اش به مانیل، پایتخت فیلیپین بر تعهد واشنگتن به تایوان تاکید کرد و به فیلیپین و ویتنام که هر دو درگیر اختلافات دریایی با چین هستند گفت آمریکا از آنها حمایت می‌کند.

سفارت چین در مانیل در بیانیه‌ای گفت: این نشان می‌دهد که سفر اوبراین به این منطقه با هدف حمایت از صلح و ثبات منطقه‌ای نبوده بلکه هدف اصلی آن ایجاد آشوب و ناآرامی در این منطقه به منظور پیشبرد منافع خودخواهانه آمریکا بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا باید از تحریک رویارویی در دریای چین جنوبی دست بردارد و مطرح کردن اظهارات غیرمسئولانه درباره موضوعات تایوان و هنگ‌کنگ را که کاملا مربوط به امور داخلی چین هستند، متوقف کند.

اوبراین به چین هشدار داده که اگر تلاش کند از نیروی نظامی برای تحت فشار گذاشتن تایوان استفاده کند، با پیامدهایی مواجه خواهد شد؛ تایوانی که چین آن را یکی از استان‌های خود که حق برقراری رابطه با کشورهای دیگر را ندارد، می‌بیند.

آمریکا و چین درخصوص موضوعاتی از تکنولوژی و حقوق بشر گرفته تا اقدامات نظامی چین در آب‌های منطقه‌ای با یکدیگر دچار اختلافات شدید شده‌اند و هر یک دیگری را به انجام رفتارهای تحریک‌آمیز تعمدی متهم می‌کند.  

چین بر ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد که شامل مناطقی می‌باشد که برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز بر آنها ادعای مالکیت دارند. یکی از دادگاه‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ میلادی در حکمی اعلام کرد که ادعاهای چین بر مبنای نقشه‌های تاریخی‌اش متناقض با قوانین بین‌المللی است.

آمریکا بارها ناوهای خود را به این راه‌آب استراتژیک فرستاده تا آزادی دریانوردی در آنجا را نشان دهد.

سفارت چین در مانیل در ادامه بیانیه خود گفت: حقایق ثابت کرده‌اند که آمریکا بزرگ‌ترین محرک نظامی است. آمریکا خطرناک‌ترین عامل خارجی در دریای چین جنوبی محسوب می‌شود.

این در حالی است که سفارت آمریکا در مانیل هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha