• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99090402929
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روزهای آخر هفته شاهد هستیم؛

خودنمایی مریخ در کنار ماه

خودنمایی مریخ در کنار ماه

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با توضیح مهمترین رویدادهای نجومی آذرماه، گفت: ششم آذر شاهد یک رویداد تخصصی نجومی هستیم که اختفای ستاره ای از صورت فلکی حوت یا ماه است.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: از چهارم تا ششم آذر، مریخ به ماه نزدیک می شود و فرصت خوبی برای علاقه مندان به نجوم و رصد این سیاره سرخ آسمان است.

وی در توضیح سیاره مریخ، گفت: مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی از نظر نزدیکی به خورشید است که در دهه های اخیر به عنوان یکی از پایگاه های انسان در فضا مورد تحقیق و بررسی فضانوردان است.

این پژوهشگر با بیان اینکه مریخ به صورت جرمی درخشان و سرخ رنگ در آسمان شب حضور دارد، در توضیح دلیل آن، گفت: سطح مریخ سرشار از ترکیبات آهن است و به دلیل بروز گردباد و طوفان های شدید در سطح سیاره معمولا خاک مریخ به طبقات بالایی جو رفته و حالت قرمز رنگ به سیاره می دهد.

مرادی با بیان اینکه اختلاف دمای شب و روز در مریخ بسیار بالا است، تصریح کرد: دلیل اختلاف دما در مریخ، به دلیل جو رقیق آن است که از زمین کمتر است. در این شرایط روزها دما به سرعت بالا رفته و شب به سرعت دما از بین می رود و هوا خنک می شود.

وی نمونه این حالت را در مناطق کویر ایران دانست و توضیح داد: هوای شهرها غلظت بیشتری دارد و در اصطلاح هوا در طبقات جو ماندگار می شود، اما در کویر به دلیل اینکه هوا تمیز است حتی در تابستان ها هم هوا در شب خنک می شد. در این مناطق روزها به سرعت هوا گرم می شود و شب گرما را خیلی سریع از دست می دهد.

این مدرس نجوم، مریخ را به نوعی امیدی برای منزل دوم انسان معرفی کرد و افزود: تمرکز بسیاری از صنایع فضایی بزرگ در دنیا همچون آمریکا، روسیه، چین هند بر روی این سیاره است و با تحقیقات فراوان به دنبال یافتن منشا حیات و امکان استقرار بشر بر روی این سیاره هستند.

مرادی ادامه داد: مریخ سرشار از معادن است که انسان می تواند از آن استفاده کند، همچنین مریخ می تواند پایگاه فضایی دوم برای بشر محسوب شود و می توانیم مسافرت فضایی داشته و وسعت اکتشافات بشری را گسترش داد.

۶ آذر؛ اختفای ستاره صورت فلکی حوت

وی، دیگر رویداد نجومی این شب ها را اختفای یکی از ستارگان صورت فلکی حوت اعلام کرد و گفت: ششم آذر شاهد یک رویداد تخصصی نجومی هستیم که اختفای ستاره ای از صورت فلکی حوت یا ماه است.

این پژوهشگر نجوم در توضیح رویداد اختفا، گفت: هرگاه ماه در مسیر حرکتش به دور زمین از روبروی یک ستاره عبور کند، برای لحظاتی نمی توان ستاره را دید که این پدیده اختفا نامیده می شود که پدیده ای تخصصی است و برای منجمان و رصدگران دارای ارزش علمی است.

مرادی افزود: صورت فلکی حوت یا ماهی در قدیم به عنوان طالع و متناطر با اسفند در نظر گرفته می شد ستارگان کم نوری دارد که معمولا در آسمان شهرها با این آلودگی های نوری دیده نمی شوند.

وی، به علاقه مندان رصد این صورت فلکی پیشنهاد داد برای مشاهده آنها به مناطق کویری و کوهستانی دور از آلودگی نوری شهرها بروند.

به گفته این مدرس نجوم، صورت فلکی حوت از دیرباز برای ایرانیان و مسیحیان دارای اهمیت بوده و ماهی سفره هفت سین ایرانیان به نوعی با این صورت فلکی ارتباط داده شده است.

۷ آذر؛ حضور شیردل در کنار ماه

مرادی همچنین گفت: هفتم آذر ماه، ستاره قلب الاسد یا شیردل از صورت فلکی اسد در نزدیکی ماه قرار می گیرد.

وی افزود: شیردل درخشان ترین ستاره صورت فلکی اسد است و درخشندگی آن ۳۵۰ برابر خورشید است . این ستاره که یک ستاره دوتایی است خیلی سریع دور خود می چرخد و به همین دلیل و شکل آن بیضوی است.

مرادی اضافه کرد: شیردل در فاصله ۷۵ سال نوری از زمین است و ستاره ای جوان محسوب می شود که عمر آن ۵۰ میلیون سال است، همچنین دمای سطحی ۱۲ هزار درجه است که در مناطق مختلف بیشتر هم می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha