• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99090403361
  • منبع : نمایندگی قزوین

تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!

تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!

ایسنا/قزوین مرغداران طی گفت‌وگو با رسانه از کاهش جوجه‌ریزی سخن می‌گویند؛ مسئولین امر آن را قبول نداشته و حتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از سوی استاندار قزوین مورد تقدیر قرار می‌گیرد، تمامی این‌ها علامت سوال‌های بسیاری را در ذهن اصحاب رسانه که نماینده مردم هستند ایجاد می‌کند.

چند روزی است که مرغ با قیمت ۳۰ هزار تومان و بالاتر از آن در بازار عرضه می‌‎شود. با این شرایط این سؤال پیش می‌آید که آیا مرغ‌ ۳۰ هزار تومانی با نهاده غیردولتی پرورش پیدا کرده و وارد بازار شده است؟ این سوالی است که مسئولان استان باید به آن پاسخ بدهند.

مسئولین امر پیش از این، مردم و اصحاب رسانه را برای قیمت‌های بالاتر آماده کرده و از افزایش نرخ حمل و نقل خبر داده بودند، به راستی مگر کرایه حمل و نقل چقدر در میزان قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود؟ سوال دیگر این است که هزینه حمل و نقل چرا افزایش پیدا کرده، مگر نرخ سوخت تغییر کرده است؟ حال میزان نهاده مصرفی طیور را با هم مرور کنیم.

حمیدرضا عزتی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین، در این خصوص به ایسنا می‌گوید: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی برای پرورش دوره ۴۲ روزه ۱۶۰۰ گرم سویا و ۳۲۰۰ گرم ذرت نیاز است؛ این میزان در سامانه بازارگاه اعمال می‌شود که در نهایت به تولیدکننده ۱۴۵۰ گرم سویا و ۲۴۵۰ گرم هم ذرت اختصاص پیدا می‌کند البته ۱۰ درصد مواد مصرفی نیز کاملاً آزاد هستند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین عنوان می‌کند: باتوجه به اینکه تولیدکنندگان برای اینکه مرغ‌ را با وزن بالاتر راهی بازار کنند دوره پرورش را ۵۲ روزه درنظر می‌گیرند که بر این اساس میزان نهاده دولتی در نظر گرفته شده برای ۴۲ روز تقریباً ۵۰ درصد نیاز آن را پوشش می‌دهد.

وی توضیح می‌دهد: در مجموع تقریباً ۴۸۰۰ گرم نهاده سویا و ذرت به تولیدکننده اختصاص پیدا می‌کند و ۱۰ درصد هم سایر مواد مصرفی است که مجموعاً با ۵۲۰۰ گرم نهاده وزن مرغ زنده ۲۶۰۰ گرم و لاشه آن حدود ۱۷۰۰ گرم خواهد بود ولی در بازار مرغ مصرفی مرغ‌ها بیش از ۲ کیلوگرم وزن دارند.

عزتی اضافه می‌کند: همین که تولیدکنندگان مرغ را در دوره ۵۲ روزه پرورش می‌دهند باعث می‌شود میزان نهاده مصرفی از ۵۲۰۰ گرم به هفت کیلوگرم افزایش پیدا کند که در قیمت تمام شده مرغ تأثیر دارد.

وی بیان می‌کند: قیمت دولتی هر کیلوگرم سویا ۳۰۵۰ و ذرت نیز ۲۱۵۰ تومان است که در بازار آزاد هر کیلو سویا ۱۵ هزار تومان و ذرت نیز ۴۲۰۰ تومان است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین تشریح می‌کند: در استان قزوین با ۴۲۵ واحد تولید مرغ نیمچه گوشتی با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی داریم که مجموع جوجه‌ریزی سالیانه حدود ۴۰ میلیون قطعه خواهد شد. در حال حاضر از این میزان به طور متوسط تقریباً ۲.۵ دوره جوجه‌ریزی در سال صورت می‌گیرد که سالیانه به طور متوسط ۲۷ میلیون قطعه می‌شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه در گزارش‌های قبل مرغداران از عدم جوجه‌ریزی سخن گفته بودند مسئولین امر آن را قبول نداشته و حتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از سوی استاندار قزوین مورد تقدیر قرار می‌گیرد که تمامی این‌ها علامت سوال‌های بسیاری را در ذهن اصحاب رسانه که نماینده مردم هستند ایجاد می‌کند.

عزتی اشاره می‌کند: در حال حاضر، استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش جوجه‌ریزی نداشته است. ما هم کاهش جوجه‌ریزی را مانند شما از سوی تولیدکنندگان شنیدیم اما بر اساس سامانه‌ای که وجود دارد کاهش جوجه‌ریزی را شاهد نیستیم و این امر در استان مشهود نیست.

به گزارش ایسنا، اگر از تمام ظرفیت مرغداری‌های استان برای جوجه‌ریزی استفاده شود و حتی نهاده آزاد بگیرند و مرغ مازاد تولیدی را صادر کنند سود حاصل از صادرات هزینه نهاده آنان را پوشش داده و این مشکل رفع خواهد شد اما از سوی مسئولین ملی عزمی برای جهش تولید و صادرات وجود ندارد.

عزتی در این خصوص توضیح می‌دهد: با توجه به تجربیاتی که داریم تحقق این امر بسیار سخت است و ما نمی‌توانیم در بازارهای جهانی کالا عرضه کنیم، از لحاظ فنی موقعیت و شرایط فراهم است و جوجه داریم که بر اساس آن می‌توانیم نهاده وارد کنیم اما سال‌هایی که تولید مازاد داشتیم صادرات نتوانست به ما کمک کند و مازاد نیاز وارد بازار داخل شد که با کاهش قیمت، تعداد ورشکسته‌ها زیاد شدند. اگر مسئولان کشوری بتوانند راهکار مناسبی پیدا کنند این زیرساخت در تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشورمان وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: عدم صادرات یک مسئله اقتصادی است و ما به‌عنوان بخش تولید در جریان ریز مسائل نیستیم ولی کشورهای همسایه با توجه به شرایطی که دارند بازار هدف ما را با قیمت پایین‌تر و تولید با ثبات‌تر تضمین می‌کنند. کشورهای دریافت‌کننده کالا از کشورمان بر اساس بازار مصرف خود برنامه‌ریزی می‌کنند اما بارها مشاهده شده است که مسئولین به محض کمبود در بازار داخل اولین موضوعی که مطرح می‌کنند این است که جلوی صادرات را بگیرید و همین امر موجب شود صادرات ما ثبات پیدا نکند و با بسته شدن صادرات بازار کشورهای مقصد نیز به هم بریزد.

به گزارش ایسنا، با حضور میدانی در بازار قزوین عرضه‌کنندگان مرغ اعلام کردند که شنیده‌اند مرغ در چند روز آینده به بیش از ۳۵ هزار تومان خواهد رسید، مسئولان امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند چنین چیزی را نشنیده‌اند. دلیل این‌گونه در لفافه سخن گفتن مسئولان چیست؟ آیا واقعاً آنان از بازار اطلاع ندارند و عرضه‌کننده پیش از مسئولان از افزایش قیمت‌ها خبر دارد!

در حالی در هفته جاری با قیمت مرغ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی مواجه شدیم که قیمت دلار کاهشی بود؛ حال اگر مرغ با نهاده آزاد هم پرورش پیدا کند نهایت قیمت در بازار به هر کیلو ۳۰ هزار تومان خواهد رسید. آمار و ارقام‌ها نیز نشان می‌دهد ۸۵ درصد نهاده دولتی مورد نیاز در سال‌جاری وارد کشور شده اکنون سؤال این است که این نهاده کجاست و چه سرنوشتی داشته است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha