• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99090503610
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان مدعی شدند؛

طرح‌های پژوهشی آلایندگی اصفهان تمام شده است

طرح‌های پژوهشی آلایندگی اصفهان تمام شده است

ایسنا/اصفهان رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار به اتمام رسیدن و ارائه طرح‌های پژوهشی آلایندگی هوای اصفهان که بر عهده دو دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان بوده است، شد، در حالی که مجریان این دو پروژه از اتمام این پژوهش‌ها و ارائه نتایج به شهرداری اصفهان خبر می‌دهند.

آلودگی هوای اصفهان چند سالی است که گریبان این شهر را می‌فشارد و هر سال با سرد شدن هوا در پاییز و زمستان این زخم کهنه مجدد سر باز می‌کند. مسئولان شهری استان اصفهان به دنبال چاره جویی این معضل دیرینه، دو طرح پژوهشی «منشأیابی ذرات معلق» و «تعیین سهم منابع  آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» را با همکاری دو دانشگاه صنعتی اصفهان و اصفهان آغاز کردند و مقرر شد تا با نتایج این دو طرح تحقیقاتی، تصمیماتی علمی تر برای کنترل آلاینده‌ها در کلانشهر اصفهان اتخاذ شود.

علیرضا نصر اصفهانی- رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان روز (یکشنبه – دوم آذر ماه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر، خواستار اتمام این دو طرح پژوهشی شد و از این دو دانشگاه خواست تا هرچه سریعتر این پژوهش‌ها را تکمیل و به شهرداری ارائه کنند.

به گفته وی هزینه این دو پژوهش به دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان پرداخت شده، در حالیکه این هزینه ها از بیت المال است، اما هنوز نتایج آن به شهرداری ارائه نشده است.

نصر ادعا کرد که بر اساس آخرین گزارش‌های به دست آمده تحقیقات دانشگاه اصفهان به پایان رسیده و هنوز دانشگاه صنعتی این کار را به پایان نرسانده است.

مجریان این دو پروژه در دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان اما نظری دیگر دارند و با ناشایست خواندن این اظهارات مطرح شده می گویند که نتایج نهایی پروژه «منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای اصفهان» و «تعیین سهم منابع  آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» به اتمام رسیده و نتایج به شهرداری اصفهان ارائه شده است.

هدف پروژه دانشگاه اصفهان شناسایی سهم آلاینده‌ها است و نه برطرف کردن کامل آلاینده‌ها

در این خصوص دکتر محمدرضا طلایی مجری پروژه «تعیین سهم منابع  آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» با غیر کارشناسانه خواندن اظهارات اخیر رئیس شورای شهر اصفهان مبنی بر عدم انجام پروژه «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» توسط دانشگاه اصفهان به ایسنا، گفت: با کمی دقت و تأمل به موضوع پروژه، متوجه خواهیم شد هدف از انجام این پروژه صرفا شناسایی سهم آلاینده ها است و نه برطرف کردن کامل آلاینده ها به واسطه یک تحقیق دانشگاهی.

وی با بیان اینکه محققین این دانشگاه با حسن نیت و بدون چشم داشت مادی تمام تلاش خود را در راستای این طرح انجام داده اند و با حمایت های مالی اولیه توسط دانشگاه، کار خود را شروع و با جدیت و احساس مسئولیت، تمام توان خود را به کارگرفته اند، تصریح کرد: با وجود همکاری نکردن برخی سازمان ها و صنایع و... در دادن اطلاعات خود که جزء ضروریت های انجام این پروژه است تمام مراحل قرارداد را انجام و گزارش های مرحله ای کار را تحویل کارفرما داده و کارفرما نیز آنها را تایید کرده است.

دانشگاه اصفهان تنها ۶۰ درصد مبلغ قرارداد را دریافت کرده است

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مراحل نهایی کار نیز با تعامل محققین دانشگاهی و شهرداری اصفهان در حال جمع‌بندی نهایی است و این در حالی است که این دانشگاه تنها ۶۰ درصد از مطالبات خود را از کارفرما دریافت کرده است.

طلایی اظهار کرد: انتظار می رفت دوستان کمی منصفانه تر قضاوت می کردند و کوتاهی‌ها و نقصان ها را متوجه دیگران نمی کردند و در عوض، دست به دست هم می دادیم و با انجام به موقع وظایف خود، منشاء خیر و برکت برای ملت ایران می شدیم، نه اینکه به خاطر برخی مسائل نامعلوم، تیشه به ریشه امر مهم پژوهش و جایگاه دانشگاه‌ها بزنیم.

نتایج نهایی پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای اصفهان، به شهرداری ارائه شده است

همچنین دکتر محسن سلیمانی- مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان از ارائه نتایج نهایی این پروژه به شهرداری اصفهان در اسفند ماه ۱۳۹۸ و تایید و اتمام آن در نیمه مردادماه سال جاری خبر داد و به ایسنا، گفت: نتایج نهایی پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای اصفهان، نزدیک به ۹ ماه پیش یعنی اسفند ۱۳۹۸ به شهرداری اصفهان ارائه شده است و متاسفانه رئیس شورای شهر در ۹ ماه اخیر بی اطلاع بوده است.

وی با بیان اینکه زمان ارائه پروژه به دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۹۶ بوده، تصریح کرد: این طرح ۱۵ مرداد سال جاری به اتمام رسیده است و نتایج طرح طی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

اعلام نامه خاتمه پروژه پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان از سوی کارفرمای این طرح

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین از ارسال نامه اتمام این قرارداد از سوی کارفرمای این طرح خبر داد و تاکید کرد: معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان به عنوان کارفرمای این پروژه، در تاریخ یکم آبان ماه سال جاری، با ارسال نامه اتمام قرارداد به دانشگاه صنعتی اصفهان علاوه بر قدردانی از انجام این طرح، خاتمه این پروژه را اعلام کرده است.

سلیمانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت خدمات شهری و معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان را به عنوان چهار سازمان ناظر بر این طرح معرفی کرد و گفت: گزارش نهایی این طرح پژوهشی ۶۰۰ صفحه ای است که به تأیید ناظران علمی پروژه و امضای مسئولان چهار سازمان یاد شده رسیده است.

پروژه منشأیابی آلاینده‌های اصفهان برای کنترل آلودگی موثر است

دکتر سید مهدی ابطحی- رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در نامه ای خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد که اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان شهروندان، باید پروژه‌های مرتبط با زندگی شهروندان، هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ نتایج را به دقت بررسی کنند.

وی یکی از اهداف برنامه تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان را که تأثیر

گذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامون خود باشد، انجام پروژه‌های پژوهشی نه برای کسب درآمد بلکه برای حل مسائل جامعه و صنعت و نقش آفرینی در توسعه این مرز و بوم دانست و گفت: در این جهت وقتی موضوعات شهری و حفظ سلامت و آسایش شهروندان مطرح می‌شود مسئولیت دانشگاه دو چندان می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: مفتخرم دانشگاهی را نمایندگی می‌کنم که یکی از افتخارات آن انجام درست و دقیق پژوهش‌های کاربردی است و تمامی آن چه به عنوان هزینه‌های انجام پروژه دریافت می‌دارد صرف انجام پژوهش و توسعه دانش فنی می‌شود.

انجام درست و دقیق پژوهش‌های کاربردی، از افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان

ابطحی هدفمند کردن پایان نامه‌ها، توسعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، ارتباط مناسب استاد و دانشجو و دانشجو پروری از دستاوردهای مهم ارتباط با صنعت دانست و افزود: این پروژه که به درستی تعریف شده و تعیین مجری با دقت و طی مراحل مختلف انتخاب شد، یکی از پروژه های بسیار مؤثر برای تصمیم گیران و برنامه ریزان در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوای کلان شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه معتقدم اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان شهروندان، محق هستند که راجع به پروژه‌های مرتبط با زندگی شهروندان، هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ نتایج به دقت بررسی کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر انتظار دارم که در شرایطی که مکاتبات نادرست مدیران در کشور کورسوی امید مردم را به خاموشی می‌برد، در این شهر ممتاز و فرهیخته مجموعه مدیران و نمایندگان مردم با همگرایی و اطلاع رسانی دقیق در جهت حفظ دستاوردهای علمی مجموعه‌های برتر دانشگاهی تلاش کنند و این با شناختی که از اعضای شورای شهر و شخص رییس شورا دارم دور از انتظار نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha