• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090503775
  • خبرنگار : 71477

چین اقدامات قانونی علیه طرفداران "سرسخت" استقلال تایوان را بررسی می‌کند

چین اقدامات قانونی علیه طرفداران "سرسخت" استقلال تایوان را بررسی می‌کند

دولت پکن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، چین تهیه یک لیست سیاه از طرفداران "سرسخت" استقلال تایوان را در نظر دارد؛ اقدامی که ممکن است در جریان آن پکن دست به انجام اقدامات قانونی علیه رئیس جمهور تایوان بزند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه این برنامه برای نخستین بار اوایل ماه جاری میلادی توسط روزنامه "تا کونگ پائو" که حامی پکن است و در هنگ‌کنگ مستقر می‌باشد گزارش داده شد، به شدت از سوی تایوان مورد محکومیت قرار گرفت. روزنامه "گلوبال تایمز" چین گزارش داده این لیست احتمالا شامل مقامات ارشد دولت تایوان خواهد بود.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. دولت تایوان تاکید دارد که این جزیره یک کشور مستقل با نام رسمی "جمهوری چین" است اگرچه چین این موضع را رد می‌کند.

ژو فنگلیان، سخنگوی دفتر امور تایوان چین گفت: لیست جدایی‌طلبان سرسخت تایوان در حال حاضر تحت بررسی قرار دارد و تنها تعداد اندکی از طرفداران استقلال تایوان و افرادی که از آنها حمایت مالی می‌کنند را هدف می‌گیرد.

وی در کنفرانسی خبری در پکن افزود: بدون شک این لیست اکثریت گسترده هم‌وطنان تایوانی را هدف نخواهد گرفت.

ژو فنگلیان هیچ جزئیات یا چهارچوب زمانی ارائه نکرد و تنها گفت: پکن طبق قانون اقدامات هدفمندی را برای مجازات سخت حامیان استقلال تایوان انجام خواهد داد.

رسانه‌های چینی گفته‌اند، برای متهم کردن افراد حاضر در این لیست سیاه، چین می‌تواند به قانون ضد تجزیه 2005 که استفاده از زور را مجاز می‌داند و همچنین قانون امنیت ملی استناد کند.

از آنجایی که دادگاه‌های چینی هیچ صلاحیت قضایی در تایوان ندارند و رهبران دولت تایوان نیز به چین سفر نمی‌کنند، مشخص نیست که این برنامه چطور پیش خواهد رفت.

این اقدامات به دنبال اقدام ماه ژوئیه پکن برای اعلام قوانین جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ صورت می‌گیرد. بر اساس این قانون امنیت ملی جدید افراد متهم به جدایی‌طلبی، خرابکاری، تروریسم و تبانی با نیروهای خارجی با حکم‌های حبس مختلف حتی تا حبس ابد مواجه می‌شوند.

 ژو فنگلیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک دادگاه چینی در این هفته یک شهروند تایوانی را به اتهام جاسوسی به چهار سال حبس محکوم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha