• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090503875
  • خبرنگار : 71415

پامپئو انتقادهای جیمز ماتیس از رویکرد "اول آمریکا" را مردود دانست

پامپئو انتقادهای جیمز ماتیس از رویکرد "اول آمریکا" را مردود دانست

مایک پامپئو در مصاحبه‌ای انتقادهای جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق دولت دونالد ترامپ از رویکرد "اول آمریکا"ی این دولت در حوزه سیاست خارجی را مردود و "مطلقا اشتباه" دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از فاکس نیوز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با برت بایر، مجری برنامه "گزارش ویژه" گفت: من احترام زیادی برای او (جیمز ماتیس) قائل هستم اما در این مورد مطلقا اشتباه می‌کند. رویکرد "اول آمریکا" در بطن خود تصدیق این موضوع است که زمانی که آمریکا در خانه امن باشد، زمانی که آمریکا برای اقتصاد کشور خودمان و برای موفقیت خودمان کارهای خوبی انجام دهد، این آمریکا یک نیروی حامی خیر خواهد بود.

پامپئو این اظهارنظر را در واکنش به مقاله‌ای به قلم ماتیس و چند کارشناس اندیشکده‌های آمریکایی در مجله فارن افرز با تیتر "دفاع در عمق" مطرح ساخت.

نویسندگان این مطلب گفتند، امیدوار هستند جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا "سریعا استراتژی امنیت ملی را مورد بازبینی قرار داده و رویکرد اول آمریکا را از محتوای آن حذف کند و جایگاه تعهد به امنیت از طریق همکاری را که چند دهه به خوبی به آمریکا خدمت رسانده، بازیابی کند."

آنها نوشتند: در عمل رویکرد "اول آمریکا" به معنی "تنها آمریکا" است. این به قابلیت کشور ما برای رسیدگی به مشکلات قبل از آنکه به خاک آمریکا برسند آسیب زده و بنابراین خطرات مربوط به تهدیدات ظهور یافته را پیچیده کرده است.

پامپئو در اظهاراتش گفت: من به شما می‌گویم که همکاران ژاپنی ما، همکاران کره جنوبی ما، همکاران هندی ما، همکاران استرالیایی ما همه می‌دانند که رویکرد انتقال توجه به آسیا در دولت اوباما یک شوخی بود اما آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ عملا مزایای واقعی به آنها رسانده است.

او مدعی شد: همچنین در ارتباط با کاری که ما برای ایجاد یک ائتلاف عظیم با هدف تعقیب نیکولاس مادوروی سوسیالیست، تعقیب کوبایی‌ها انجام داده‌ایم اینها ائتلافهای واقعی و چیزهای واقعی هستند، این "تنها آمریکا" نیست.

پامپئو در عین حال تایید کرد، هیچ ارتباطی میان تیمش و آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای پست وزیر امور خارجه وجود نداشته است. وی افزود: اما ما هر کاری که بر طبق قوانین الزامی باشد انجام خواهیم داد. ما این روند را موثر خواهیم کرد.

پامپئو در پاسخ به سوالی درباره بزرگترین نگرانی‌اش در حوزه سیاست خارجی درباره دولت بعدی گفت: من برخی از این افراد را میشناسم، آنها دیدگاه کاملا متفاوتی دارند، آنها در دنیایی فانتزی زندگی کرده‌آند. آنها از عقب رهبری کردند، آنها مماشات کردند. امیدوارم آنها مسیر متفاوتی را انتخاب کنند.

پامپئو همچنین به تعریف و تمجید از توافقاتی که دولت ترامپ در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در خاورمیانه منعقد کرده و همچنین تلاشهای این دولت برای کم کردن از تنش در "وضعیت بسیار متشنج کره شمالی در زمان ورود ما به ریاست جمهوری" و همچنین "به رسمیت شناختن محوری حزب کمونیست چین به عنوان تهدیدی واقعی برای مشاغل در سراسر آمریکا" پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha