• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99090504372
  • خبرنگار : 30054

طراحی و اجرای انواع آبنما در محوطه سازی ویلا

طراحی و اجرای انواع آبنما در محوطه سازی ویلا

آبنماها یکی از اجزای معماری ایرانی به ویژه در طرح باغ های ایرانی است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سورن بام، در ایران باستان آبنما نماد روشنایی و پاکی بوده و از ارزش زیادی برخوردار بوده است. آبنماها در محوطه سازی ویلا، باغ، باغچه، حیاط و... کاربرد داشته اند و اصلی ترین عاملی که همواره به محیط حیات می بخشند.

آبنما:

یکی ازالمان های پرکاربرد در محوطه سازی آبنماها می باشند، آبنما تلفیقی است از آب، خاک و سنگ که از عناصر طبیعت می باشند. آبنماها ساختار متفاوتی دارند و برای هر فضا بنا به شرایط اقلیمی و بسته به فضای باغ یا ویلا و... در انواع مختلف هستند.

آبنماها تداعی کننده و الهام گرفته از چشم اندازهای زیبا و دل انگیز طبیعت هستند، که روح آدمی را شور و نشاط می بخشند و آرامش درونی را به ارمغان می آورند.

از گذشته تا به امروز آب مظهر پاکی و روشنایی بوده و برای انسان ها از ارزش بالایی برخورداراست چرا که آب علاوه بر رفع نیاز، از نظر معنوی و روحی تاثیر بسزایی بر زندگی آدمیان داشته است و در طول تاریخ در جاهای گوناگون به عناوین مختلف از آن استفاده بهینه نموده اند.

آب های جاری در باغ ها، برکه های کوچک و بزرگ در عمارت ها زیر سایه ی درختان فضای بسیار مطلوبی برای آرامش روح و جان آدمی  است و انسان ها درصدد این برآمدند که از آب بیشتر و بیشتر استفاده نمایند و باغ و ویلا و خانه خود را هرچه بیشتر مطلوب و دلنشین سازند.

این آبنماها در گذشته به شکل ابتدایی و سنتی ساخته می شد و هر فرد بسته به سلیقه خود آن را طراحی می نمود، امروزه معماران منظر و مهندسین معمار به شکل حرفه ای و مهندسی شده با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، مقدار فضا و سایر موارد آبنماها را در ابعاد و اشکال مختلف نظیر مربع، مستطیل و ... طراحی می کنند.

آبنماها در گذشته بیشتر در پارک ها و باغ ها ساخته می شد اما با گذشت زمان و افزایش زندگی ماشینی و شهرنشینی و کمبود وقت، امروزه هر فرد در ویلا یا خانه خود یک آبنما در محوطه شخصی اش تعبیه کرده است و از آن لذت بسیاری می برد چرا که آبنماها با کم کردن درجه حرارت و متعادل نمودن هوا از خشکی هوا می کاهد و هم برای گیاهان مجاور هم برای روح آدمی بسیار مناسب است. البته شکل و پرش آب در آبنماها بسته به آب و هوا متغییر است.

آبنماها انواع مختلفی دارند:

. آبنما صخره ای                      

. آبنما دیواری

. آبنما موزیکال

. آبنما شیشه ای

. آبنما حبابی

. آبنما فواره ای

طراحی و ساخت محوطه سازی:

محوطه سازی همان گونه که فضای داخلی نیازمند طراحی و دیزاین می باشد فضای بیرونی و نمای خارجی نیز مستلزم این است که با ظرافت و سلیقه ی خاصی طراحی شود چرا که فضای بیرونی اولین چیزی است که افراد با آن روبرو می شند، بدیهی است که اگر نمای بیرونی به شکل مهندسی و دقیق طراحی شود، تاثیر بسزایی بر روی انسان ها می گذارد.

محوطه سازی انواع مختلفی دارد و المان هایی که در آن نیز به کار می رود نیز بسته به ذوق و سلیقه و مقدار بودجه متفاوت است. مهندسین معمار شرکت سورن بام فضای بیرونی را طراحی نموده و جانمایی المان ها را در طراحی خود مشخص می نمایند و با موافقت کارفرما آن را اجرا می کنند.

محوطه سازی ویلا یکی از مهم ترین اقدامات در زیباسازی و مدرنیته کردن ویلا می باشد.

فضای بیرونی ویلاها  می تواند محیط بسیار مناسبی برای شب نشینی ها و مهمانی ها گردد و افراد استفاده ی بهینه را از فضای خود داشته باشند، چرا که فضای بیرونی با محوطه سازی کردن علاوه بر زیبایی باعث آرامش روح و روان انسان ها می شود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و در بحث خرید و فروش ویلاها باعث افزایش قیمت ملک می گردد، در محوطه سازی ذوق و سلیقه مهندسین معمار بسیار حائز اهمیت است زیرا بسیاری از افراد محوطه سازی را فقط بسنده به کاشت گل و گیاه می دانند در صورتی که ایجاد فضای سبز فقط یکی موارد محوطه سازی می باشد، به طور مثال دیوارهای بلا استفاده ویلاها می توانند جایگاه گرین وال های مصنوعی و طبیعی خیره کننده ای شوند، این گرین وال ها در ابعاد و انواع متفاوتی هستند و بسته به نوع سلیقه، شرایط اقلیمی، آب و هوا، میزان نور و... باید انتخاب گردد.

در مناطقی که خشک و دسترسی به آب مشکل است گروه معماری سورن بام دیوارهای سبز مصنوعی را پیشنهاد می کنند که  پنلی و شاخه ای می باشند، دیوارهای سبز پوشیده از گل و گیاه روح آدمی را شور و نشاط می بخشد و فضای بسیار زیبایی به محوطه ما می دهد.همچنین در مهمانی ها و جشن ها می توان در قسمتی از محوطه از آلاچیق ها استفاده کرد که فضای دلنشینی برای نشیمن و استراحت افراد در هوای باز است، آلاچیق ها نیز دارای ابعاد و اشکال متفاوت هستند و انتخاب سایز آن ها باید بر طبق مساحت محوطه باشد و نوع آن بر حسب آب و هوا، میزان بارندگی، سلیقه کارفرما و...باشد.

داخل آلاچیق ها می توان از باربیکیو هم استفاده کرد، صرف غذا در محیط بیرونی و محوطه خارجی می تواند بسیار لذت بخش و خاطره انگیز گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha