• جمعه / ۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99090705005
  • خبرنگار : 71625

اختلاف نظرها بر سر اختصاص نامی به موسیقی در تقویم ملی

شجریان یا فارابی؛ مساله این است؟

شجریان یا فارابی؛ مساله این است؟

موسیقی یکی از پراهمیت‌ترین و باقدمت‌ترین هنرها در جهان و همچنین در کشور ما ایران است؛ با این حال سال‌ها است که جای خالی روز ملی موسیقی در تقویم کشور احساس می شود. پیشتر اهالی تئاتر و سینما، با اتفاق نظر و پیگیری‌هایی که داشتند، موفق به ثبت یک روز به نام خود در تقویم کشور شدند اما در حوزه موسیقی در کنار مسائل دیگر، اختلاف نظرهای موجود بر سر اختصاص یک مناسبت به نام روز ملی موسیقی، این اتفاق را به تاخیر انداخته است.

به گزارش ایسنا، خانه موسیقی به تازگی با انتشار گزارشی از عملکرد خود برای نام گذاری روزی به نام موسیقی، اعلام کرد که در ابتدای مهر ماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد، درخواست کرده بود که یکم مهر ماه که مصادف است با زادروز تولد محمدرضا شجریان، به عنوان روز ملی موسیقی ثبت شود. البته این درخواست پیشترها درباره سالروز تولد فارابی هم از سوی این نهاد صنفی مطرح شده بود که در آن زمان به دلیل آنچه از سوی خانه موسیقی «کم لطفی مسئولان دولتی وقت» عنوان شد، در نهایت مورد تصویب قرار نگرفت. 

اما با درگذشت محمدرضا شجریان گزینه‌ای دیگر (تولد استاد آواز ایران) هم برای نام گذاری روز موسیقی، پیش روی اهالی هنر قرار گرفت. این درخواست در روز تشییع پیکر این هنرمند، از سوی متولیان خانه موسیقی اعلام و بر آن تاکید شد.

از طرفی در روزهای گذشته نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با امضای ۳۰ نفر  از هنرمندان کشور در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شد که از پیشنهاد ثبت چهارم مهرماه ـ مصادف با تولد حکیم ابونصر فارابی ـ به نام روز ملی موسیقی حکایت داشت؛ نامه‌ ای که به امضای هنرمندانی چون شهرام ناظری، بیژن کامکار، اردشیر کامکار، کیوان ساکت، سامان احتشامی، عبدالوهاب شهیدی و مجید انتظامی هم رسیده بود.

این اقدام که اختلاف نظرها بر سر مناسبتی را که باید به نام روز ملی موسیقی اختصاص داده شود، پررنگ تر نشان می داد، در ادامه با واکنش خانه موسیقی همراه و از سوی این نهاد صنفی «سوال برانگیز» تعبیر شد. 

خانه موسیقی همچنین عنوان کرد که در این مدت با درخواست هزاران نفر از اعضای خانه موسیقی از طرق مختلف ـ مستقیم و غیرمستقیم ـ مواجه شده است که خواهان اختصاص سالروز تولد استاد شجریان به نام روز ملی موسیقی هستند و مدعی شد، مدارکی در دست دارد که نشان می دهد برخی از  هنرمندانی که نامه درخواست نام گذاری تولد فارابی به نام روز موسیقی در کشور را امضا کرده اند، از تصمیم خانه موسیقی برای تعیین روز تولد محمدرضا شجریان به عنوان روز ملی موسیقی بی‌خبر بوده‌اند و حتی برخی از این افراد وجود نام خود را در این نامه انکار کرده بودند.

با این همه فارغ از اینکه در نهایت بهترین گزینه برای اختصاص روزی به نام موسیقی کدام مناسبت می تواند باشد ـ پرسشی که البته هدف این گزارش هم نیست ـ پرواضح است که اختلاف نظرهایی از این دست، عایدی جز تاخیر دوباره در ثبت روزی به نام موسیقی در کشور نخواهد داشت. ضمن اینکه این مساله می تواند بار دیگر یادآور یکی از کارکردهای اصلی خانه موسیقی باشد؛ نهادی برای اتحاد و وفاق هنرمندان که در نهایت به اعتلای هنر موسیقی در کشور بیانجامد. کارکردی که البته لازمه دستیابی به آن، تمکین و همراهی ناشی از رضایتمندی هنرمندان موسیقی از عملکرد و تصمیم های این نهاد صنفی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۱۴:۳۰

با درود و سپاس از آگاهی رسانی ایسنا،،، خانه موسیقی و فردی که مدعی این نوشتار است اگر سند استوار و محکمی دارند بهتر است رو کنند و دست از فرافکنی و ... بردارند. کسی با شادروان استاد شجریان ضدیت ندارد و بی گمان او از بزرگان موسیقی کلاسیک ایرانی بوده و بخشی از موسیقی ایرانی وامدار او است. اما آیا ما بزرگان و پیشکسوتانی که ارجحیت به ایشان داشته باشند نداریم؟ پاسخ پر روشن است و نمی توان تنها یک تن از بزرگان موسیقی را گزینش کرد و گفت روز ملی به نام وی باشد. تنها کسی که شاید بتوان برای این موضوع در نظر گرفت فقط بانو قمرالملوک وزیری است که تابوها را در آن شرایط ویژه کشور شکست. دیگر هیچ فردی را نمی توان نام برد به تنهایی. موسیقی ایران وامدار افراد فراوانی است. همچنین نباید با مرده فردی سیاسی کاری کرد... بی گمان اگر اینکار نادرست انجام شود آیندگان ما را نکوهش کرده و خرده خواهند گرفت و مایه شرم خواهد بود. اگر گفته شد زاد روز فارابی به سبب قدیمی بودن و کار ارزشمند و تک ایشان است و کسی هم مخالفتی ندارد. بهتر است امروز را تنها نبینیم و دور اندیش باشیم. در ضمن مساله این است در تیتر هم نادرست است، مساله ای نیست و همه چیز روشن و شفاف است. امیدوارم بهترین تصمیم با نظر جمعی از کنشگران فرهنگی و نه فقط موسیقی گرفته شود که شرمنده آیندگان نشویم. پاینده ایران

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۰

جناب سیاوش آریا به درستی و روشنی پاسخی علمی دادند که شایسته درنگ است. بینش و نگرش علمی منجر به چنین نوشته ای می شود. سپاس از ایشان

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۹ ۱۲:۲۱

مرحوم غلامحسین بنان و مرحوم حسین قوامی( فاخته ائی) وحتی عبدالوهاب شهیدی از آقای شجریان بهتر بودند .

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۱۵:۲۶

خدایا بازهم فرهنگ الاکلنگی یا این یا آن ؟در تقویم باید هرچند مناسبت که وجوددارد همه را عنوان کردوازهمه بزرگان در تمامی مقاطع زمان ودرهرسطح ودرهررشته تقدیر نمود.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۵ ۱۶:۵۲

با درود بر روح فخر آواز ایران زمین جناب استاد شجریان اگر زحمات نیم قرن ایشان در همه زمینه های موسیقی سنتی مثل آواز وآهنگسازی وساخت ساز و... نبود در حال حاضر صحبتی از روز ملی موسیقی نیز نبود .لذا نام وسالروز مبارک ایشان فقط وفقط برازنده روز ملی موسیقی خواهد بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۱۶:۱۹

شجریان یک خواننده بود نه موسیقیدان که به هیچ وجه قابل قیاس با فارابی نیست و نخواهد بود پس روز موسیقی روز تولد فارابی پسندیده خواهد بود

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۱۷:۳۵

آقای شجریان یکی از خوانندگان خوب بود. اما چرا نامی از درویش خان ؛ جلال تاج اصفهانی، استاد بنان،عبدالوهاب شهیدی برده نمی شود؟ سیاسی کاری تا کی؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۱۹:۳۷

فارابی مناسبت تر میباشد و بر روی ایشان اتفاق آرا وجود خواهد داشت، ولی با تمام احترامی که برای شجریان دارم، ایشان مناسب نیستند

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۷ ۲۳:۳۸

از اول مهرماه تا هفتم مهرماه را هفته ملی موسیقی ایران نامگذاری کنند .

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۸ ۰۰:۱۵

زاد روز فارابی بشود روز بزرگداشت موسیقی ایرانی زاد روز مرحوم شجریان بشود روز ملی آواز ایرانی اینگونه دو روز و دو بهانه برای پرداختن یه موسیقی ایرانی ،در تقویم خواهیم داشت

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۸ ۰۰:۳۶

آیا کسی که علم رو تبیین کرده با کسی که فقط صداش قشنگ بوده برابر است؟

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۸ ۲۰:۵۵

درود.باتمام عشق و علاقه ای که به استاد شجریان دارم اما نامگذاری روز موسیقی بر اساس زاد روز فارابی مناسب تر است و نشان از قدمت و تاریخ طولانی موسیقی ایرانی است

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۸ ۲۲:۴۶

خیلی بیکارید خوش به حالتون

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۰

بی شک استاد شجریان بهترین گزینه برای انتخاب است.. چون ایشان زنده کننده موسیقی اصیل ایران در جهان بودند این را هر کس که اندکی آگاهی داشته باشد میداند..

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۰ ۰۰:۱۹

درجواب آن کسی که میگه استاد شجریان خوانندس نه موسیقیدان باید بگویم ظاهرا ایشان هیچ از موسیقی نمیدانند. اگرفارابی موسیقیدان بود.استاد شجریان هم خواننده افسانه ای بودند وهم موسیقیدان. ودرضمن بیشتر بحث تاثیرگذاری برموسیقیست که شجریان بیشترین تاثیر را بر موسیقی ایران درتاریخ داشتند

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۵ ۰۸:۳۷

فارابی

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۵ ۱۱:۰۷

هردو جز اساتید برجسته کشور هستند.ولی استاد شجریان با همه فرق دارد. قطعا استاد شجریان.