• یکشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99090906557
  • خبرنگار : 50167

آنفلوانزای حاد پرندگان را جدی بگیرید؛

خودداری از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه‌های محلی

خودداری از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه‌های محلی

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌ها، واحدهای طیور بومی و تالاب‌های استان، کاهش رفت ‌و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌ها و ... از جمله اقدامات پیشگیرانه شیوع آنفلوانزای پرندگان است.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قرار گرفتن استان زنجان در مسیر پرندگان مهاجر، اظهار کرد: پایش‌های مداوم، مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان توسط اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان انجام شده است.

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته تاکنون هیچ ‌موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زنجان گزارش نشده است، افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان بوده و توجه به موازین بهداشتی، ضروری است.

این مسئول از انجام مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌ها، واحدهای طیور بومی و تالاب‌های استان و تداوم این فعالیت‌ها خبر داد و تصریح کرد: مرغداری‌های صنعتی و سنتی باید مراقبت‌های لازم را در راستای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان انجام دهند و از ورود پرندگان وحشی همچون گنجشک، کلاغ و کبوتر و بازدید افراد متفرقه از محل دان جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، با تاکید بر به حداقل رساندن رفت‌ و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌های استان و به رانندگان منتقل‌کننده این پرندگان، توصیه کرد: رانندگانی که بر حسب ضرورت نهاده را به مرغداری منتقل می‌کنند، از خودرو پیاده نشوند و سطح خارجی خودرو مربوطه نیز قبل از ورود به مرغداری ضدعفونی کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه زنجانی‌ها اکیدا از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه‌های داخل شهر و روستاها خودداری کنند، اظهار کرد: مرغداران و دامپزشکان واحدهای صنعتی پرورش طیور در صورت مشاهده تلفات نامتعارف در واحدهای پرورش طیور موارد را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع داده و یا با سامانه ۱۵۱۲ در ارتباط باشند.

وی با اشاره به نحوه نگه‌داری مرغ و پرندگان خانگی، افزود: این پرندگان باید در مکانی بسته نگه‌داری و با پرندگان مهاجر و بومی در تماس نباشند، محیط نگه‌داری از آلودگی مبرا و ضدعفونی شود، کودکان و افراد حساس از تماس با آن‌ها خودداری کنند.

این مسئول، با اشاره به اینکه اکنون فصل مهاجرت پرندگان بوده، بنابراین خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر است، خاطرنشان کرد: از مرغداران فعال استان درخواست می‌کنیم، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی، اقدام جدی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha