• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99091209228
  • منبع : نمایندگی قزوین

چرا مرغ مسئولین یک پا دارد؟

چرا مرغ مسئولین یک پا دارد؟

ایسنا/قزوین در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت مرغ، استاندار قزوین از رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به‌دلیل افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی قزوین تقدیر کرد که با اعتراض رسانه‌ها مواجه شد. پس از انتشار گزارش ایسنا در انتقاد به این موضوع، سازمان جهادکشاورزی بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن سیاسی دانستن انتقادات، از افزایش ۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در قزوین خبر داد. در این گزارش سعی کردیم این آمار را با آمار منتشر شده از سوی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین و وزارت جهاد کشاورزی تحلیل کنیم.

سازمان جهادکشاورزی قزوین خبر از افزایش ۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در استان می‌دهد در حالی که بر اساس اخبار منتشر شده از جهادکشاورزی در تاریخ ۲۴ تیر ۹۹ معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان از افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پرورش مرغ گوشتی در استان خبر داده و اعلام کرده بود «ظرفیت تولید مرغداری‌های استان از ۸۰ هزار تُن در سال‌های اخیر؛ در حال حاضر به ۱۰۰ هزار تُن افزایش پیدا کرده است. در صورت افزایش تقاضا برای مصرف گوشت مرغ در بازار، مرغداری‌های استان توان افزایش ظرفیت تولید را دارند و در مجموع می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد به جوجه‌ریزی و تولیدات خود بیافزایند».

پس با این حساب واحدهای تولیدی قزوین می‌توانند تا ۴۰ درصد افزایش میزان جوجه‌ریزی داشته باشند که البته افزایش ظرفیت تولید ممکن است به‌دلیل توسعه واحدهای مرغداری موجود و یا تخصیص مجوزهای بهره‌برداری و راه‌اندازی واحدهای جدید مرغداری صورت گرفته باشد.

ممکن است تولیدات واحدهای مرغداری در ماه‌های انتهایی سال با توجه به افزایش تقاضا و موضوع تعطیلات عید بیشتر شود اما بعید است به بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ درصد برسد. یعنی با این تفاسیر در استان با افزایش ظرفیت تولید ۲۵ درصد، بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش تولید نخواهیم داشت.

در خبری که ۲۲ مرداد ۹۹ در خبرگزاری ایلنا قزوین منتشر شده شاپورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان عنوان کرده «از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۱ میلیون قطعه جوجه در واحدهای مرغ گوشتی استان پرورش داده شده که این میزان جوجه‌ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است».

کاهش جوجه‌ریزی از مرداد تا آبان ۹۹

نکته بسیار مهمی که در گزارش مرداد ماه معاون بهبود تولیدات دامی وجود دارد این است که شاپورزاده افزایش ۱۰ درصدی جوجه‌ریزی در ۵ ماهه نخست را اعلام می‌کند و رئیس سازمان در آبان ماه افزایش ۸ درصدی از ابتدای سال تا پایان آبان را اعلام می‌کند که این بیان‌گر کاهش جوجه‌ریزی در استان و روند نزولی است.

بنابراین احتمالاً با کاهش تقاضای مرغ به‌دلیل قیمت تصاعدی آن، بعید است جوجه‌ریزی در انتهای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کند.

افزایش جوجه‌ریزی به معنای افزایش تولید گوشت مرغ نیست!

 نکته دیگر این است که افزایش ۱۰ درصدی جوجه‌ریزی به معنای افزایش ۱۰ درصدی تولید گوشت مرغ نیست! چون معمولاً درصدی از جوجه‌ها تلف می‌شوند و مهم‌تر آن‌که درصدی از این جوجه‌ها خروس هستند و عملاً وارد چرخه تولید گوشت سفید نمی‌شوند. پس بهتر است مسئولین آمار ورودی ارائه ندهند و آمار خروجی که همان میزان تولید گوشت سفید است را ارائه دهند تا مخاطب دچار سردرگمی و مشغله ذهنی نشود.

اما اگر نگاهی به کارنامه چند سال اخیر سازمان جهادکشاورزی استان داشته باشیم متوجه بسیاری از مسائل خواهیم شد.

در سال ۹۶ و ابتدای دوره مدیریتی فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین بر اساس آمارهای منتشر شده از وزارتخانه متبوع، تولید گوشت مرغ استان ۵۵.۷ هزار تُن در سال ۹۶ بوده است. این رقم در سال ۹۷ به ۵۴.۱ هزار تُن می‌رسد.

کاهش ۱۶۰۰ تُنی مرغ در سال ۹۷

با مقایسه آمار سال ۹۶ و ۹۷ کاهش ۱۶۰۰ تُنی گوشت مرغ که معادل سه درصد است را شاهد هستیم. طبق خبر منتشر شده در اول خرداد سال ۹۷ پیش‌بینی شده ۶۵ هزار تُن گوشت مرغ در استان تولید شود که این امر محقق نشده است. این خبر توسط ایرنا منتشر شده و عزتی مدیر امور طیور این سازمان اعلام کرده «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۶۵ هزار تُن گوشت مرغ سال‌جاری (۹۷) در استان تولید خواهد شد و ظرفیت اسمی استان قزوین در خصوص تولید گوشت مرغ سالانه ۸۵ هزار تُن است.»

در این گزارش به آمارهای منتشر شده از وزارت جهادکشاورزی استناد شده و با توجه به اینکه آمار سال ۹۸ هنوز منتشر نشده است نتوانستیم سال گذشته را تحلیل کنیم.

۳۳ درصد مرغداری‌های استان تولید نداشته‌اند

اما با توجه به خبر درج شده در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۹ که پیش از این به آن استناد شد، شاپورزاده عنوان کرده «در حال حاضر ۴۴۱ واحد مرغداری به ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در استان قزوین دارای پروانه بهره‌برداری است. این میزان جوجه در ۲۹۶ واحد پرورش مرغ گوشتی پرورش داده و تولید شده است»، این موضوع نشان می‌دهد ۳۳ درصد مرغداری‌های استان تولید نداشته‌اند و البته مرغداری‌های فعال هم با تمام ظرفیت فعالیت ندارند.

به گزارش ایسنا، دشت قزوین به لحاظ کشاورزی پتانسیل بالایی دارد و علاوه بر صنعت طیور در تمامی زمینه‌ها می‌تواند در تأمین امنیت غذایی کشور نقش اساسی ایفا کند. انتظار می‌رود مسئولین انتقاد رسانه‌ها را همراه با دشمنی و مقاصد سیاسی نپندارند و به‌جای ارائه گزارش کار و آمار ورودی که ممکن است بعضاً صحیح نباشد به فکر افزایش تولید باشند، تا در سال جهش تولید چشم به دست بیگانگان نداشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha