• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99091209997
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد

منفی شدن 45 هزار تست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل


منفی شدن 45 هزار تست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از منفی شدن 45 هزار تست گرفته شده از پرندگان در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل خبر داد.


تکلوی ۱۲ آذر در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل اظهار کرد: با آغاز فصل سرما در کنار بیماری‌های واگیرداری که انسان‌ها را تهدید می‌کند،‌ برخی بیماری‌ها پرندگان را نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد که در این بین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آسیب و خطرات جدی است.
وی تصریح کرد: در استان اردبیل با مثبت شدن علایم این بیماری در پرندگان مهاجر در تالاب میل مغان، تلاش بر این است تا مراقبت‌های لازم انجام شود تا زمینه شیوع این بیماری را در استان شاهد نباشیم.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ما از تک تک مرغداری‌ها خواسته‌ایم تا نسبت به نگهداری طیور خود در داخل مجموعه‌ها و قفس اقدام کرده و از هرگونه برخورد با پرندگان مهاجر جدا پرهیز شود.
تکلوی این بیماری را بیماری عفونی و قابل تکثیر در بین سایر طیور اعلام کرد و افزود: برای جلوگیری از خطر شیوع این بیماری تدابیر لازم در استان اندیشیده شده و ما از صیادان، شکارچیان و فعالان صنعت طیور خواسته‌ایم تا مراقبت لازم را انجام داده و از هرگونه شکار و صید نابجای پرندگان غیربومی پرهیز کنند.
وی به علایم این بیماری در بین طیور اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مصرف آب و دان از جمله علایم آشکار این بیماری است که ما از مرغداری‌ها می‌خواهیم در صورت مشاهده این علایم و بی‌حالی پرندگان به موقع اطلاع‌رسانی کرده و دامپزشکی را در جریان امر قرار دهند.
تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اکیپ‌های دامپزشکی آمادگی مقابله و مبارزه با این بیماری را دارند و انتظار می‌رود با فعالیت‌های پیشگیرانه و آگاهی‌بخشی به فعالان این حوزه زمینه کم شدن خطرات احتمالی فراهم آید.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 10 درصد جوجه‌ یک روزه کشور در این استان تأمین می‌شود، تلاش بر این است تا با پایش به موقع زیستگاه‌ها و همچنین مراکز تهیه و عرضه این اقلام از شیوع بیماری به نوعی جلوگیری شود.
تکلوی بیان کرد: 45 هزار مورد آزمایش و نمونه‌برداری از طیور در سطح استان برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شده که در تمامی موارد نتیجه منفی بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل هرگونه خرید و فروش و شکار پرندگان مهاجر را در استان ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: با نظارت‌های دقیق و همچنین مراقبت و اقدامات پیشگیرانه سعی بر این است تا از شیوع احتمالی این بیماری جلوگیری شده و خطر آن را به حداقل برسانیم.
وی اظهار کرد: به صورت مرتب واحدهای طیور صنعتی و مرغداری‌ها تحت مراقبت هستند تا در صورت بروز تلفات غیرعادی از ضرر و زیان احتمالی به مرغداری‌ها جلوگیری شده و واکسن مورد نیاز تزریق و تأمین شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha