• پنجشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99091310354
  • خبرنگار : 50081

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد: 

آموزش مجازی در شرایط کنونی نیازمند نگاه ویژه‌تری است

آموزش مجازی در شرایط کنونی نیازمند نگاه ویژه‌تری است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شرایط کنونی نگاه ما باید به آموزش مجازی ویژه باشد و دقت نظرهای بیشتری را نسبت به گذشته داشته باشیم. واقعیت امر این است که اگر بتوانیم دانشجویان خود را به سمتی سوق دهیم که روی پای خود بایستند و عملکرد واقعی خود را داشته باشند، بهترین حالت ممکن اتفاق افتاده است. 

جواد سرابادانی امروز در دومین روز از اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص ارزشیابی و برنامه‌ریزی درسی در دوران کرونا و پساکرونا اظهار کرد: برنامه‌های درسی به عنوان قلب مراکز دانشگاهی نقش مهمی در تحقق اهداف آن دارند و نقش ارزشیابی در برنامه درسی به مثابه لوکوموتیوی است که دانشجو و یادگیری‌ها را به هر جهتی که اراده کند، سوق می‌دهد.

وی افزود: دکتر عباس بازرگان در کتاب خود در خصوص موضوع ارزشیابی کیفیت دوره‌های آموزش مجازی می‌گوید باید به مواردی مانند کیفیت درون‌داد، کیفیت فرآیند، کیفیت پشتیبانی و کیفیت برون‌دادها دقت کرد. در کیفیت برون‌داد باید به آمادگی دانشجو، مهارت استادان و منابع نیز توجه داشت. فرآیند یاددهی، یادگیری، دانشجومحوری، سنجش آموخته‌ها و یادگیری عمیق مربوط به کیفیت فرآیند است. منظور از کیفیت پشتیبانی توانایی کارشناسان، وجود دستیار آموزشی مسلط بر درس و توانمندی‌های لازم است. در کیفیت برون‌داد هم به تمام یادگیری‌های دانشجویان و دیگر موارد اشاره دارد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: اگر دانشجویان تصور کنند که ما قصد از سنجش ارزیابی و ارزشیابی‌های خود را مبتنی بر مچ‌گیری بنا کرده‌ایم، آن فرآیندهای یاددهی و یادگیری محقق نمی‌شود. اگر دانشجویان استرس فراوانی در آزمون‌ها داشته باشند، حتی دانشجویان بسیار خوب هم دچار مشکل می‌شوند. به نظر من ارزشیابی از یادگیری، ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به عنوان یادگیری در شرایط کنونی بسیار مهم است زیرا با توجه به مواجهاتی که با دانشجویان داشته‌ایم و مباحثی را که دنبال ‌کرده‌ایم، شرایط دشوارتر شده است.

سرابادانی خاطرنشان کرد: اساتید باید در هنگام آموزش مجازی صبور باشند؛ با دانشجویان همدلی کنند و از همه مهم‌تر در دسترس باشند. در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چه راهی وجود دارد تا تغییرات موثری برای برنامه‌های درسی انجام دهیم، باید گفت اگر دانشجویان هیچگونه خلاقیتی نداشته باشند واقعا بسیار جای تاسف دارد. دانشجویان ما افرادی هستند که اهدافی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که باید بسیار دقیق آن اهداف را محقق کنیم. 

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: دانشجویان ما بسیار خلاق هستند و فعالیت‌های خوبی دارند. اقدامی که اساتید می‌توانند در این راستا انجام دهند، این است که ویژگی‌های شاخص دانشجویان را بشناسیم. بنابراین باید در دوران کرونا و پسا کرونا ایده‌های اصولی و مناسبی را تهیه کنیم تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد. ایده‌های متنوعی طراحی کنیم که برای دانشجو جذابیت داشته باشد. همچنین استفاده از محتواهای مناسب و به کارگیری نرم‌افزاری جدید می‌تواند در راستای آموزش مجازی به دانشجویان کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.