• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99091511244
  • خبرنگار : 50175

یک روانشناس:

باید مراقب شرایط روحی معلولین بود

باید مراقب شرایط روحی معلولین بود

ایسنا/لرستان یک روانشناس بالینی گفت: باید در کنار مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی مورد نیاز معلولین، مراقب شرایط روحی آنان بود.

ندا هوشیار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۳ آذر مصادف با سوم دسامبر روزجهانی معلولین است و در سراسر جهان حدود یک میلیارد افراد دارای معلولیت وجود دارد که ۱۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: دبیر کل سازمان ملل متحد شش ماه قبل پیام ویدئویی خود اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا باعث تشدید نابرابری‌ها شده و تهدیدات جدی را برای افراد درگیر در فقر، معلولیت و سالمندان ایجاد کرده است.

روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: معلولین هم مثل همه افراد جامعه در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارتد و با توجه به شرایط جسمی‌شان، جزو گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض خطر ناشی از کرونا قرار دارند.

هوشیار اضافه کرد: داشتن معلولیت خود به خود کسی را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار نمی‌دهد اما بسیاری از معلولان دارای ناتوانایی‌های خاص یا بیماری‌های مزمنی هستند که این شرایط را برای ایشان خطرناک‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: شنیدن و دانستن این نکته که افراد معلول در گروه پرخطر قرار دارند نگرانی و اضطراب آنان را در شرایط حاضر تشدید می‌کند لذا باید در کنار مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی موردنیاز معلولین، مراقب شرایط روحی آنان بود.

این روانشناس بالینی ادامه داد: ازآنجاکه افراد معلول برای انجام فعالیت‌های روزمره، تهیه اقلام غذایی، بهداشتی دارویی یا دریافت خدمات توان‌بخشی، ممکن است نیازمند دیگران باشند قرنطینه کامل برای آنان دشوارتر یا در برخی شرایط غیرممکن است.

هوشیار عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت و مسئولین باید در شرایط قرنطینه توجه ویژه و بیشتری نسبت به معلولین و رفع نیازهای آن‌ها داشته باشند زیرا بی‌توجهی به این بخش از جامعه صدمات زیادی به عرصه سلامت افراد وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha