• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99091611901
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دشواری‌های دانشجو بودن؛

روز دانشجو در سکوت کرونایی دانشگاه

روز دانشجو در سکوت کرونایی دانشگاه

ایسنا/اصفهان دانشجو یعنی جوانی و پویایی و دانشگاه مکانی امن برای بروز و ظهور نشاط و شادابی جوانان همواره با تحرک و پویایی توامان است، اما امسال در سایه ویروس مرگبار کرونا که همه جا را به تعطیلی کشانده، دانشجویان روز دانشجوی متفاوتی را تجربه خواهند کرد و عملا شاهد برگزاری جشن‌ بزرگداشت این روز نخواهند بود.

امروز، ۱۶ آذر است؛ روزی که هر سال با برپایی برنامه های مختلف در دانشگاه ها آن را گرامی می داشتیم، روزی که دانشجویان فعال تر و بانشاط تر از دیگر روزهای سال با شور و شوق به دانشگاه می آمدند تا این روز را که به نامشان مزین شده را در کنار همکلاسی ها و اساتید خود گرامی بدارند.

امسال اما دانشگاه های سراسر کشور روز دانشجوی بسیار متفاوتی خواهند داشت و خبری از شور و نشاط و سر و صدای دانشجویان در محیط دانشگاه ها نیست و دانشگاه ها در سایه سنگین کرونا، سوت و کورتر از هر زمان دیگر خود روزگار می گذرانند.

به همین منظور در این روز که با نام دانشجو مزین شده، پای حرف‌ها و درد و دل چند تن از دانشجویان دانشگاه های مختلف اصفهان نشستیم تا چالش هایشان در طول این دو ترم را جویا شویم.

ترم گذشته نه تدریس ها درست بود و نه امتحانات

دانشجوی ترم سوم دکترای مدیریت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه با بیان اینکه ترم گذشته در مجموع دانشجویان، اساتید و در کل نظام آموزشی کشور به ناگهان با موضوعی غیرمنتظره مواجه شدند، به ایسنا می گوید: با وجود این مسئله استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور در دسترس قرار گرفت که در ابتدا اطلاعات درستی از آن نداشتیم.

او ادامه می دهد: بعد از اینکه همه به نوعی مجبور به استفاده از این فضا شدیم، نقاط ضعف و نداشتن زیر ساخت ها مشخص شد. سرعت اینترنت، نرم افزار و سامانه های ضعیف که بسیاری از نیازهای آموزشی در آن تعریف نشده و یا تعریف شده اما روش استفاده از آن آموزش داده نشده بود کم کم نمایان شد.

به گفته این دانشجو، ترم گذشته هم سود بود و هم زیان. برای هر دو گروه اساتید و دانشجویان نمرات واقعی داده نشد، چراکه نه تدریس ها درست بود و نه امتحانات به شیوه صحیح برگزار شد.

این دانشجوی دکتری از تعدد بالای تکالیف دانشجویی گلایه کرد و معتقد است که اساتید درکی از شرایط دانشجویان ندارند و انواع و اقسام تکالیف را بر سر دانشجویان ریخته اند.

امید داشتیم ترم جدید دانشگاه ها از غافلگیری درآمده باشند

به گفته او ترم جدید که با توجه به بلاتکلیفی دانشگاه ها دیرتر آغاز شد ضربه ای برای دانشجویان بود. باز نشدن سامانه حتی برای واریز شهریه، تایید نکردن درس ها توسط سامانه که در چندین نوبت مجبور به انتخاب واحد شدیم و بعد از آن کلاس ها که اصلا زمان مشخصی نداشتند، همه و همه از چالش هایی بود که ترم جدید را با آن آغاز کردیم. این در حالی بود که امید داشتیم دانشگاه ها از غافلگیری درآمده و برنامه ریزی درستی برای ادامه آموزش مجازی داشته باشند.

این دانشجو با گلایه می گوید: حداقل در زمان کلاس حضوری یک روز از صبح تا عصر کلاس داشتیم و روزهای تعطیل، تعطیل بود، اما اکنون همه چیز بهم ریخته است، هر روز و هر ساعت کلاس داریم، روزهای تعطیل هم حتی کلاس داریم و کلا بی برنامگی کلافه مان کرده است.

دانشجویان در ۳ جبهه سامانه دانشگاه، اسکایپ و واتس اپ در نبردند

یک دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز از گلایه هایش در آموزش مجازی اینگونه می گوید: سامانه ای که دانشگاه تعریف کرده در صورت پایین بودن سرعت اینترنت، فعال نمی شود و در زمان ارایه با قطع شدن میکروفن مواجه می شویم. هفته گذشته برای ارائه ای که دو هفته بر روی آن کار کرده بودم به دلیل قطع و وصل شدن اینترنت و پایین بودن سرعت حدود پنجاه دقیقه زمانی که داشتم را از دست دادم و در نهایت در ۲۵ دقیقه توانستم ارائه داشته باشم که بدون تمرکز و صرفا جهت رفع تکلیف اصلا رضایت بخش نبود.

او با بیان اینکه این روزها دانشجویان در ۳ جبهه سامانه دانشگاه، اسکایپ و واتس آپ در نبرد هستند، می گوید: باید در هر سه فضا فعال باشیم، یک جا اخبار را دریافت کنیم، یک جا حاضری کلاس را بزنیم و یک جا دروس را ارائه دهیم.

نتایج کنکور دیر اعلام شد

یک دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت موزه دانشگاه هنر اصفهان نیز صحبت هایش را اینگونه آغاز می کند: برای رشته تحصیلی ام شور و شوق فراوانی داشتم. این رشته را صرفا به دلیل علاقه ام انتخاب کرده بودم و پس از قبولی در کنکور، برای شروع کلاس هایم لحظه شماری می کردم، اما حالا با این شرایط دانشگاه تمام شور و شوقم نقش بر آب شده است.

او ادامه می دهد: نتایج به حدی دیر اعلام شد که عملا یک ماه و نیم از سال تحصیلی را از دست دادیم. در شرایطی که کلاس ها اینگونه مجازی و با مشکل همراه است، این زمان از دست رفته اصلا جبران شدنی نیست.

این دانشجو با بیان اینکه ۷ جلسه از حالت عادی کلاس ها عقب مانده است، می گوید: با این شرایط تمام هفته کلاس های اضافه برگزار می شود، هر روز کلاس داریم و اساتید هزار و یک پروژه تعریف کرده اند و برای من که شاغل هستم شرایط بسیار بدی ایجاد شده است.

او می افزاید: اعتراضی هم اگر داشته باشیم، گوش شنوا وجود ندارند. می گویند کارشناسی ارشد سخت است و باید سختی های آن را بپذیرید.

گفتمان کلاس های علوم انسانی، چالشی که در آموزش آنلاین مفقود شده است

دانشجوی دیگری که کارشناسی ارشد رشته ایرانشناسی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده، عدم تسلط اساتید در استفاده از تکنولوژی های آموزش مجازی را چالش این روزهای خود می داند و می گوید: این موضوع باعث می شود نتوانیم از اساتید بهره کافی را داشته باشیم. اساتید رشته ما معمولا مسن هستند و روش استفاده از تکنولوژی های جدید را نمی دانند، متاسفانه آموزش کافی به آنها داده نشده و همین موضوع باعث می شود آموزش آنلاین با مشکلات بسیاری همراه باشد.

او ادامه می دهد: در زمان کلاس، وقت کلاس بیهوده با مشکلات قطع و وصل شدن های مداوم سیستم دانشجویان و اساتید، مشکلات پیش آمده در میکروفن افراد و ضعف اینترنت تلف می شود و عملا از یک کلاس ۳ ساعته یک ساعت آن هم مفید نیست.

این دانشجو مشکل اصلی کلاس های مجازی را معضل وصل شدن میکروفن دانشجویان و اساتید می داند و می گوید: این درحالی است که صحبت نکردن در رشته های علوم انسانی عملا کلاس را بی فایده می کند. گفتمان در کلاس آموزنده است که متاسفانه در این سیستم بسیار مشکل داریم.

بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها، نرم افزارهای نامتناسب استفاده شده است

او می افزاید: متاسفانه بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها، نرم افزارهای نامناسب استفاده شده و معضلی برای دانشجویان و اساتید است. این درحالی است که سرویس ها و شبکه های گروهی دیگری وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و استفاده نمی شود.

این دانشجو با بیان اینکه ناکارآمدی کلاس های آموزش مجازی باعث شده اساتید برای جبران آن کتاب معرفی کنند که به دلیل دیر آغاز شدن ترم تحصیلی، این تکالیف اضافی باری مضاعف بر دوش دانشجو است.

به گفته او، در حال حاضر فشار روانی زیادی برای دانشجویان ایجاد شده، از یک سو درگیر استرس بیماری هستیم و از سوی دیگر استرس یادگیری و خواندن کتاب و جزوه را داریم، همچنین درگیر قطع و وصل شدن های کلاس مجازی هستیم.

کار کردن با سامانه مجازی دانشگاه بسیار مشکل است

دانشجوی ترم یک کارشناسی معماری دانشگاه دخترانه نجف آباد نیز گلایه اش از دیر آغاز شدن کلاس ها است و می گوید: متاسفانه در فرآیند ثبت نام من مشکلی ایجاد شد و همین باعث شد نسبت به بقیه یک ماه از شروع کلاس ها را از دست دهم و این موضوع باعث شده اکنون ۵ جلسه غیبت برای من در سامانه ثبت شده باشد.

او ادامه می دهد: ۱۹ واحد برای ترم اول کارشناسی برایم انتخاب کردند که با توجه به ثبت نام دیرتر نسبت به همکلاسی هایم، بسیار عقب هستم و نمی دانم چطور این عقب ماندن از درس ها را جبران کنم. از یک سو کار با سامانه مجازی دانشگاه هم بسیار پیچیده است و از سوی دیگر هر روز آزمون های هر درس برگزار می شود که با قطع و وصل شدن های مکرر اینترنت و با توجه به زمان محدودی که برای آزمون درنظر گرفته شده، عملا کلاس و آزمون را از دست می دهم.

به گفته این دانشجو، جدای از غیبت هایی که برایم ثبت شده و اینکه از کلاس عقب هستم، کار کردن با سامانه مجازی دانشگاه بسیار مشکل است و زمان زیادی طول کشید تا توانستم کار با آن را یاد بگیرم.

برخی اساتید پاسخگوی سوالات ما نیستند

دانشجوی ترم ۵ آمار دانشگاه اصفهان می گوید: جدای از مشکلات سامانه، اینترنت، زیرساخت ها و هرآنچه آموزش مجازی را سخت کرده، مشکل ما پروژه هایی است که اساتید تعریف کرده اند. متاسفانه برخی اساتید با دانشجویان همراهی نمی کنند و برخی از آنها حتی هیچ توضیحی به دانشجویان نمی دهند و پاسخگوی سوالات ما نیستند.

او ادامه می دهد: اکنون دو هفته ای است که برای ورود و خروج کلاس هایمان در سامانه دانشگاه با مشکل مواجه هستیم. فایل کلاس های ما عموما ضبط می شدند و قابل دسترسی بودند که در حال حاضر در این بخش هم دچار مشکل شدیم و امکان استفاده از فایل های ضبط شده کلاس ها را نداریم.

این دانشجو ثبت حضور و غیاب کلاس ها را استرس مضاعف دانشجویان عنوان می کند و می گوید: اساتید اعلام کرده اند که حضور در کلاس اجباری است و این برای کسانی که در زمان ارائه کلاس مشکل داشتند و بعد از فایل ضبط شده کلاس استفاده می کردند معضل بزرگی است.

این روزها دانشگاهی وجود ندارد

دانشجوی ترم آخر معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز از همکاری نکردن اساتید با دانشجویان گلایه دارد و می گوید: در کلاس های مجازی استرس دانشجویان بالا است و با قطع و وصل شدن های مکرر اینترنت اساتید اصلا گوش شنوا هم ندارند.

او با بیان اینکه این روزها دانشگاهی وجود ندارد و حس و حال دانشجویی نداریم معتقد است، کرونا نه تنها حس و حال دانشجویی بلکه همه بخش های زندگی را مختل کرده است. با این وجود می گوید: چاره ای جز تحمل نداریم و باید صبر کرد.

او مشکل قطعی اینترنت را کلافه‌کننده دانست و معتقد است که قطعی اینترنت تمرکز را از بین می‌برد و برخی اوقات سبب می‌شود در کلاس حضور پیدا نکنیم.

اینکه صرفا کلاس برگزار شود ناراحت کننده است

دانشجوی ترم ۵ مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان می گوید: انتظار دارم در این روزها که به عنوان دانشجو وقتم را برای این دانشگاه گذاشته ام، به گونه ای با من رفتار شود که شایسته آن هستم. اینکه صرفا درسی ارائه شود و تمام زمان ما برای کلاس هایی که واقعا به حد کافی مطلوب نیستند برود، خیلی ناراحت کننده است.

او سیستم lms را پر از ایراد می داند و می گوید: این همه دانشجوی کامپیوتر در این دانشگاه هستند که می توانند در برنامه نویسی و حل ایرادات کمک کنند، اما سامانه فوق العاده ضعیف و وقت گیر است که بیشتر مخل روح دانشجو است تا آموزش و متاسفانه کسی رسیدگی نمی کند.

این دانشجو با بیان اینکه دانشگاه باید در هر شرایطی بهترین آمادگی را از قبل داشته باشد، ادامه می دهد: دانشگاهی مانند دانشگاه اصفهان باید بتواند بهترین سرویس را به دانشجویی که در دانشگاه دولتی درس می خواند ارائه دهد و باید متفاوت با دانشگاه های دیگر باشد، اما ما شاهد فضای نمره ای و صرفا امتحانی هستیم که واقعا آموزشی ندارد و چیزی به دانشجو اضافه نمی کند. این شرایط حتی از داشته و انگیزه های قبلی دانشجویان می کاهد.

او تاکید می کند: دانشگاه باید بتواند در شرایط جدید که امکانات قبل فراهم نیست، اتفاقات جدید رقم بزند و دانشجویان را از فضای دانشجویی دور نسازد. دانشگاه باید مسئولیت پذیرتر و آگاهانه تر عمل کند.

حذف شدن امکان برگشت به سوال قبل در آزمون های مجازی معضل بزرگی است

یک دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان نیز آزمون های برگزار شده به شیوه مجازی را معضل این روزهایشان می داند و می گوید: برگشت به عقب در آزمون ها از سوی اساتید غیرفعال شده و این موضوع باعث می شود نتوانیم مدیریتی برای سوالات داشته باشیم و با این روش حق دانشجو ضایع می شود. در این شرایط دانشجویان حاضرند حضوری در کلاس ها باشند و استرس کرونا را به جان می خرند اما اینگونه امتحان ندهند.

او می افزاید: مشکل دیگر برگزاری آنلاین کلاس ها است. ترم گذشته کلاس ها آفلاین بود و دانشجویان در هر زمانی می توانستند از فایل های ضبط شده کلاس ها استفاده کنند، اما در ترم جاری کلاس ها آنلاین است و با مشکلات اینترنت، گاهی یک کلاس را از دست می دهیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به نظرات دانشجویان رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف که برخی از آنها در این گزارش ذکر شد، مشکلات زیرساختی همچنان برای دانشجویان ادامه دار است و اینترنت مشکل اصلی تمام دانشجویان است و از سوی دیگر پاندمی "کووید-۱۹" سبب شده عده‌ای از دانشجویان، آموزش در شرایط فعلی را مفید ندانند. با این وجود باید دید که مسئولان آموزش عالی کشور، چه تمهیداتی برای مقابله با افت کیفیت آموزش دانشجویان در نظر خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha