• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99091712839
  • خبرنگار : 71650

با استناد به یک نظرسنجی اعلام شد

از ترس مردم از مرگ بدلیل کرونا تا بیخیال هایی که باعث افزایش آمارها می شوند

از ترس مردم از مرگ بدلیل کرونا تا بیخیال هایی که باعث افزایش آمارها می شوند
عکس تزیینی است

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مطرح کرد: مطابق با نظرسنجی انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مردم هنگام پاندمی کووید۱۹ با وجود اینکه میلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشتند اما تمامی آن‌ها را پذیرفتند و ماسک زدن را به عنوان سخت‌ترین اقدام احتیاطی ذکر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،  محمد سلگی در نشست مجازی کرونا و وضعیت روانی ـ اجتماعی ایرانیان، با توجه به یافته‌های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص کرونا در مهر ماه ۹۹، اظهار کرد: در بین برخی مردم باوری وجود دارد که دولت در تلاش بوده است تا از پیچیدگی ویروس کرونا بکاهد و سیستم اطلاع رسانی به ویژه در ماه‌های اول شیوع کرونا در کشور سعی در بی‌اهمیت نشان دادن این ویروس داشته است.

وی با اشاره به برخی رفتارهای نامتعارف در ابتدای شیوع پاندمی کووید ۱۹ نظیر لیسیدن ضریح و قبای متبرک، گفت: با گذشت زمان مردم علاوه بر نهی چنین رفتارهایی، به توسل جویی معصومین و دعا و نیایش پناه بردند. به طوری که رفتار پناه بردن به معصومین و دعا و نیایش دو برابر بیشتر از گوش دادن موسیقی و کتاب خواندن بوده است که معرف سبک زندگی ایرانیان در پناه بردن به معصومین هنگام سختی است.

به گفته سلگی ۵۳ درصد از افراد نسبت به ویروس کرونا نگاه بدبینانه دارند و تصور می‌کنند این ویروس طبیعی نیست و ساخته دست بشر است.

نگرانی مردم از ابتلا به کرونا و ترس از مرگ

این روانشناس ادامه داد: کرونا امنیت فردی و خانوادگی افراد را بهم زد به طوری که در این نظرسنجی حدود ۴۰ درصد از مردم اذعان به احساس عدم امنیت کرده‌اند. از سوی دیگر بیشترین نگرانی مردم در ابتدای پاندمی امکان ابتلا به بیماری بوده است. همچنین در خصوص تبعات روانشناختی، ترس و اضطراب ناشی از عدم بهبودی و مرگ بیشترین عامل نگرانی مردم بوده است.

افسردگی و اضطراب در رتبه نخست تبعات و نشانه های روانشناختی کووید ۱۹ در کشور

به گفته رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افسردگی و اضطراب در رتبه نخست تبعات و نشانه های روانشناختی کووید ۱۹ در کشور هستند. همچنین در سه موج ایجاد شده بیماری، این نشانه ها تشدید شده‌اند؛ برای مثال در خرداد ماه ۵۰ درصد از افراد نسبت به ابتلا نگرانی داشتند اما در نطرسنجی سوم مهر ماه حدود ۷۱ درصد از افراد نگران بودند، بنابراین اهمیت کرونا در زندگی افراد بیشتر شده است به طوری که حدود ۶۰ درصد از افراد در آخرین نظرسنجی اذعان به تاثیر زیاد کرونا بر زندگی خود کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت تلفنی و بر روی حدود ۲۰۲۴ نفر در مهر ماه سال جاری انجام شده است.

به گزارش ایسنا، حسین اسکندری نیز در نشست مجازی "کرونا و وضعیت روانی ـ اجتماعی ایرانیان" به یافته های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اشاره کرد و گفت: هرچند یافته‌های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دارای محدودیت‌هایی است و در برخی موارد نیازمند بازنگری است اما مطابق با این نظرسنجی حدود ۵۹ درصد از افراد در زمان پاندمی کرونا احساس امنیت می‌کنند و کرونا نتوانسته به احساس امنیت آن‌ها خدشه‌ای وارد کند. این آمار می‌تواند بیانگر بروز رفتارهایی نظیر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل عدم احساس خطر از سوی این افراد باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که در دوران پاندمی کووید ۱۹ وضعیت درون خانواده‌ها شکننده‌تر شده است چراکه افراد ساعت‌های بیشتری را در کنار هم سپری می‌کنند و بعضا محل کار و درس و... در همان خانه برایشان خلاصه می‌شود و این درحالی است که نسبت به چنین شرایطی تدابیری به کار برده نشده است و نهادی برای خانواده برنامه ریزی انجام نداده است.

به گفته وی و بر اساس آمار نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات حدود ۳۰ درصد از افراد فعال شرکت کننده در نظرسنجی متاثر از کرونا نبوده و همچنین نگران خود و خانواده خود نیز نیستند و باید به حالشان فکری کرد چراکه همین افراد می‌توانند نرخ ابتلا به بیماری را افزایش دهند. 

به گفته این روانشناس،  مطابق با یافته‌های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات حدود ۶۴ درصد از افراد نسبت به وضعیت اجتماعی کرونا در کشور نگران نیستند اما از سوی دیگر ۷۰ درصد از افراد نگران وضعیت خود، خانواده و کودک خود در پاندمی کووید ۱۹ هستند که این عدم توجه افراد نسبت به وضعیت اجتماعی، خودمحوری و فردگرایی قابل تامل است.

این روانشناس با تاکید بر مشخص نبودن عامل پایه و خط پایه در این نظر سنجی برای نشان دادن وضعیت سلامت روان در کشور ادامه داد: باید تعداد نمونه‌ها و تعداد سوالات را افزایش دهیم، همچنین نوع چینش سوالات را بالا ببریم و مسائل اجتماعی، خانوادگی و روانی را به طور جداگانه و اختصاصی نظر سنجی کنیم؛ همچنین اگر سوالات کلیدی را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم نظر سنجی را با دقت بیشتری پیگیری کنیم.

 سید حسین نبوی جامعه شناس هم در این نشست اظهار کرد: ابتلا به کرونا مانند کاتالیزوری گرایشات افراد را تقویت کرده است به طوری که اگر افراد دارای گرایشات قوی دینی بودند در دوران کرونا این گرایشات تقویت و اگر دچار گرایشات ضعیف دینی بودند این گرایشات ضعیف‌تر شدند، همچنین افرادی که در وضعیت بینابینی قرار داشتند در این ایام تغییری نکردند.

به گزارش ایسنا سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت تلفنی بر روی حدود ۲۰۲۴ نفر در مهرماه سال جاری انجام شده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha