• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99091712877
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/پژوهش؛ میان آنچه که باید باشد و نیست/

لزوم افزایش سهم بودجه پژوهشی سازمان‌ها/ می‌توان پژوهش را در منزل انجام داد

لزوم افزایش سهم بودجه پژوهشی سازمان‌ها/ می‌توان پژوهش را در منزل انجام داد

ایسنا/اصفهان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان اینکه سهم بودجه پژوهشی سازمان‌ها باید بیشتر شود، گفت: امروز در دنیای اطلاعات الزامی به حضور فیزیکی برای انجام پژوهش نیست با استفاده و مطالعه آخرین دستاوردهای علمی می‌توان امر پژوهش را حتی در منزل دنبال کرد.

مجید طغیانی خوراسگانی در گفت و گو با ایسنا، روند پژوهش در سال های اخیر را در کشور پرشتاب ارزیابی و اظهار کرد: روند پژوهش در کشور طی سال‌های اخیر یک روند پرشتاب و رو به رشد بوده است که به دلیل تقویت حس خود باوری و اینکه (ما می‌توانیم) این امر صورت گرفته است.

وی افزود: این پیشرفت پژوهشی در اکثر حوزه‌های فناوری وجود داشته است و در دانشگاه آزاد اسلامی می توان به طرح ملی خودکفایی اشاره کرد.

استاد تمام گروه علوم دامی واحد اصفهان (خوراسگان) چالش موجود در حوزه پژوهش را عدم اعتماد کافی و عدم ریسک‌پذیری مناسب دستگاه‌های دولتی و خصوصی جهت انجام پروژه های پژوهشی دانست، گفت: برای این منظور باید سهم بودجه پژوهش هر سازمان افزایش یافته و نحوه اختصاص آن دقیقاً رصد شود.

به گفته طغیانی هر پژوهشی که می تواند علاوه بر ارتقای جایگاه ایرانی اسلامی در حوزه‌های دانش انجام شود، همچنین پژوهش‌های که منجر به قطع وابستگی به بیگانگان در جهت اقتصاد مقاومتی باشد باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به بیماری همه گیر کووید ۱۹ اظهار کرد: این بیماری همه بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. اما برخی دانشگاه‌ها با تعریف پروژه‌های پژوهشی در راه دور remote working  توانسته‌اند تا حدودی از کاهش شتاب در حوزه پژوهش و فناوری خود جلوگیری کنند، بنابراین تعریف موضوعات تحقیقاتی از این دست می تواند راهگشا باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان اینکه در آموزش حضوری امکان انتقال مطالب و فراگیری دانشجویان بیشتر است، در خصوص مشکلاتی که دانشجویان در شرایط فعلی با آن روبرو هستند، تصریح کرد: مشکلات مربوط به سامانه‌های آموزشی برخط است که با راه‌اندازی بستر آموزشی بر خط ملی همچنین بهبود سامانه‌های موجود قابل کاهش است.

طغیانی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز در دنیای اطلاعات الزامی به حضور فیزیکی برای انجام پژوهش نیست با استفاده و مطالعه آخرین دستاوردهای علمی می‌توان امر پژوهش را حتی در منزل دنبال کرد.

وی در مورد روند پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در دوران کرونا، گفت: در حوزه‌های مختلف حتی در دوره کرونا به خوبی در حال انجام است. علاوه بر طرح‌های ملی مانند تولید بذر و مالچ رسی، پروژه‌هایی در زمینه کرونا از جمله کیت تشخیص در حال انجام است.

استاد تمام گروه علوم دامی واحد اصفهان (خوراسگان) مناسب بودن پژوهش با نیاز کشور را یکی از نکات اساسی دانست و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر کاربردی شدن پژوهش در کشور مد نظر قرار گرفته است که در دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش و تعریف پایان نامه‌ها بر اساس موضوعات مدنظر کشور به صورت جدی در نظر گرفته و عملیاتی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha