• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 99091813814
  • خبرنگار : 71263

شروع جدید ماموریت اوپک پلاس برای مدیریت بازارهای نفت

شروع جدید ماموریت اوپک پلاس برای مدیریت بازارهای نفت

با وجود تصمیم اوپک پلاس برای تسهیل تدریجی کاهش تولید، قیمتهای نفت در هفته های اخیر تحت تاثیر اخبار واکسن کووید ۱۹ و آغاز برنامه های واکسیناسیون در سراسر جهان روندی صعودی داشتند.

به گزارش ایسنا، اگرچه تصمیم اخیر اوپک پلاس به عنوان مصالحه در میان تولیدکنندگان بزرگ دیده می شود اما این گروه دریافته که تصمیمش همچنین هشداری به کشورهای عضوی است که در رسیدن به اهداف کاهش تولیدشان عقب مانده اند. افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید اوپک پلاس از ژانویه به معنای آن است که بسیاری از کشورها از جمله روسیه و عراق که عامل نیمی از مازاد تولید اوپک پلاس به میزان ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ بودند، اگر به اهداف تولید جدید پایبند بمانند، نرخ پایبندی شان از ۱۰۰ درصد فراتر خواهد رفت.

سهم ۵۰ درصدی عربستان سعودی و روسیه از افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرده که سهم کشورش از افزایش تولید اوپک پلاس، ۱۲۶ هزار بشکه در روز و سهم عربستان سعودی هم میزان برابر است. این یعنی عربستان سعودی و روسیه در ژانویه سهمیه تولید ۹.۱۱۹ میلیون بشکه در روز، عراق ۳.۸۵۷ میلیون بشکه در روز و امارات متحده عربی ۲.۶۲۶ میلیون بشکه در روز را خواهند داشت. مجموع سهمیه تولید اوپک ۲۲.۱۱۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده که ۳۰۴ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تولید این گروه در فاصله اوت تا دسامبر است در حالی که سهمیه تولید اعضای غیر عضو اوپک مجموعا ۱۹۶ هزار بشکه در روز است.

از سوی دیگر، ریسکهای مربوط به این تصمیم شامل کندی روند احیای تقاضا به خصوص در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ است که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و ابهامات نسبت به کارآمدی کمپین جهانی واکسیناسیون کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد.

یک ریسک دیگر، افزایش تولید به خصوص از سوی لیبی و نروژ است. تولید لیبی در حال حاضر به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده و روند افزایشی آن ادامه دارد. نروژ به کاهش تولید داوطلبانه اش در پایان سال ۲۰۲۰ خاتمه می دهد و تولیدش در سال آینده به ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز می رسد که ۱۳۴ هزار بشکه در روز بالاتر خواهد بود. انتظار می رود ظرفیت تولید میدان عظیم یوهان اسوردراپ نروژ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به ۷۲۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

پیش بینی می رود اوپک پلاس هر ماه ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند تا مجموع این افزایش در آوریل سال ۲۰۲۱ به دو میلیون بشکه در روز برسد. با این حال طرح مذکور باید مورد تایید کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس قرار گیرد.

انتظار می رود روند فعلی بازارهای نفت از هم اکنون تا کریسمس تحت تاثیر اخبار مربوط به تحولات واکسن و دلار ضعیفتر ادامه پیدا کند. اقدام اخیر آرامکوی سعودی در افزایش قیمت فروش نفت به آسیا به میزان ۸۰ سنت در هر بشکه، از روند افزایشی فعلی قیمتها حمایت خواهد کرد. رکن حمایتی دیگر، مهاجرت سرمایه گذاران از داراییهای امنی مانند طلا و دلار آمریکا به داراییهای پرریسکتر نظیر سهام و کالاهاست.

آینده روشن  به رغم ضعیف ماندن تقاضا در آمریکا

تقاضا برای نفت در آمریکا آهسته شده و با وجود کاهش ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، ذخایر بنزین و دیزل به دلیل استمرار تدابیر قرنطینه و تقاضای فصل زمستان، رشد کردند.

تقاضای فعلی در آمریکا ۱۵.۹۶ میلیون بشکه در روز است که ۷۰۵ هزار بشکه در روز بر مبنای هفتگی کمتر بوده و پایینترین سطح در چهار هفته گذشته است. آخرین آمار ذخایر که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، منفی بود و رشد غیرمنتظره ذخایر بنزین و دیزل را نشان داد که به ترتیب ۳.۵ میلیون بشکه و ۳.۲ میلیون بشکه رشد داشتند. ذخایر نفت در حال حاضر ۴۸۸ میلیون بشکه است که نزدیک به میانگین پنج ساله قرار دارد و ۵۲.۷ میلیون بشکه کاهش از سطح ژوییه گذشته را نشان می دهد با این حال ۳۷.۵ میلیون بشکه بالاتر از سطح مدت مشابه سال گذشته است. این روند طی چهار هفته گذشته ثابت بوده و منعکس کننده کندی کاهش سطح ذخایر در مقایسه با روند کاهشی است که در فاصله اوت تا اکتبر وجود داشت. اگرچه هنوز زود است اوپک پلاس بخواهد جشن بگیرد اما سطح فعلی ذخایر نفت اندکی آسودگی خاطر برای این گروه در مقایسه با وضعیت بازار در ابتدای سال فراهم می کند و نشان می دهد که اوپک پلاس در مسیر درستی گام برمی دارد.

رشد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا ادامه دارد و ۷۴ حلقه از اواخر اوت افزایش یافته و به ۲۴۶ حلقه رسیده است. با این حال تاثیر ضعیفی روی قیمتها داشته زیرا اخبار مثبت وزنه بیشتری داشته اند. در این بین، قیمتها به نزدیک ۵۰ دلار رسیده اند و به نظر می رسد روند احیای واقعی آغاز شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس،  منابع آگاه اظهار کرده اند نشست بعدی گروه اوپک پلاس در چهارم ژانویه برگزار می شود با این حال یک منبع دیگر اظهار کرده که تاریخ این نشست تا ۱۷ دسامبر که دیدار کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس برگزار می شود، تایید خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha