• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091814077
  • خبرنگار : 71516

هاآرتص بررسی کرد

کوشنر در کشورهای عربی دنبال چه بود؟

کوشنر در کشورهای عربی دنبال چه بود؟

روزنامه هاآرتص هدف پنهانی سفر اخیر داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص در مقاله‌ای از تزیپی برئیل، نویسنده اسرائیلی نوشت، دو روز بعد از اینکه جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کشورهای شورای خلیج فارس را ترک کرد، کویت اعلام کرد که پیشرفتی در حل بحران شورای همکاری خلیج فارس حاصل شده است. درصورتی که مذاکرات محرمانه به توافق منجر شود، دونالد ترامپ می‌خواهد یک پیروزی سیاسی دیگری را برای خود رقم بزند و قطر را به کشورهای عربی ملحق کند که به توافق صلح با اسرائیل دست یافتند.

این روزنامه نوشت، توافق با پایان نزاع هنوز امضا نشده است و قطر درخواست کرده که توافق شامل تمام کشورهای محاصره کننده(عربستان، بحرین، امارات و مصر) باشد طوری که اجازه بدهند سیاست خارجی مستقل خود را ادامه بدهد و به حاکمیت آن لطمه نزنند. دوحه تأکید کرده که عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح نیست.

این روزنامه نوشت: تاکنون واضح نیست عربستان با چه چیزی موافقت کرده است و آیا امارات این توافق را امضا خواهد کرد. موضع مصر واضح نیست. کشورهای محاصره کننده قطر ۱۳ شرط برای لغو محاصره گذاشتند اما دوحه با تمام این شروط مخالفت کرد و به جای تسلیم شدن توانایی خود را برای ایجاد زیرساخت تولید محلی و برآورده کردن نیازهای خود نشان داد.

این روزنامه نوشت: بحران شورای همکاری خلیج (فارس) ترامپ را وارد شبکه روابط پیچیده‌ای کرد. ترامپ باید روابط خوب با قطر و عربستان را بدون ترجیح دادن یکی بر دیگری حفظ می‌کرد. به عنوان مثال از مداخله مستقیم در جنگ لیبی امتناع کرد.

یک سایت آمریکایی اعلام کرد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا جایگاه خود را به دلیل این بحران از دست داد به این دلیل که تلاش کرد عربستان و امارات را از حمله به قطر بازدارد. او از قصد و نیت عربستان و امارات برای محاصره قطر اطلاع نداشت اما کوشنر از سه ماه قبل از محاصره اطلاع یافته بود.

 هاآرتص نوشت، کوشنر روابط مستحکمی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد و معمولا شب‌ها با او صحبت می‌کند و در واتساپ با هم گفتگو دارند اما او مدیون قطر نیز هست آن هم به دلیل کمکی که حدود دو سال پیش به شرکت سرمایه‌گذاری وی کرده بود.

سفر اخیر کوشنر به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تنها برای قانع کردن عربستان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل و حل نزاع شورای همکاری نبود بلکه مقدمه‌ای برای دستیابی به حمایت مالی برای خود و خانواده ترامپ قبل از ترک کاخ سفید بود.

تحلیلگران در آمریکا معتقدند که ترامپ و خانواده‌اش به سرمایه‌گذاری روابط سیاسی خود با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مایلند تا به قراردادهای سرمایه‌گذاری در املاکی با صدها میلیون‌ها دلار دست یابند. هفته‌های آخری که برای ترامپ مانده، پیش‌بینی نمی‌شود که دستاوردهای سیاسی بزرگی حاصل کند، عربستان تصمیم گرفته روند عادی‌سازی را به تأخیر بیندازد و منتظر ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب به کاخ سفید شود تا بتواند وجهه محمد بن سلمان را در ازای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو اصلاح کند. عربستان می‌تواند برای چند هفته مذاکرات با قطر را طولانی کند بدون اینکه آسیبی ببیند اما زمانی که بایدن اعلام کند قصد دارد وضعیت حقوق بشر در عربستان را بررسی کند، عربستان نیاز به بسیج کشورهای خلیج فارس دارد تا سپرهایی را در مقابل سیاست جدید آمریکا ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha