• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99091814316
  • منبع : نمایندگی سمنان

موانع سامان‌دهی اثر 7000 ساله تپه‌حصار مرتفع می‌شود

موانع سامان‌دهی اثر 7000 ساله تپه‌حصار مرتفع می‌شود

ایسنا/سمنان شهردار دامغان وعده داد: موانع سامان‌دهی محوطه باستانی 7000 ساله تپه حصار برطرف شود

مسلم نصرتی 18 آذر ماه 1399 در دیدار با مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه تپه‌حصار دامغان در ردیف پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد اظهار کرد: نگاه شهرداری مشارکت و حمایت از میراث‌فرهنگی است و موانع سامان‌دهی تپه حصار برطرف می شود.

وی به نقش مهم مردم در حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی پرداخت و افزود: یکی از لازمه‌های حفاظت از میراث‌فرهنگی، تغییر نگاه مردم و مسئولان است.

شهردار دامغان با بیان اینکه تپه‌حصار دامغان در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع شده است اضافه کرد: این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است. قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و 500 سال قبل بر می‌گردد و سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: شهرداری دامغان می‌تواند نقش موثری در جلب رضایت مالکان و رفع مشکل معارضان اطراف تپه‌حصار داشته باشد.

مهدی جمال نیز در این دیدار اظهار کرد: اجرای طرح مرمت تپه‌حصار دامغان نیاز به مشارکت شهرداری، مردم و سایر مسئولان مرتبط دارد.

او گفت: عرصه گمانه‌زنی شده نیاز به مشارکت مالکان زمین‌های اطراف دارد و با انجام فعالیت‌های مرمتی، مالکیت مالکان زیر سوال نمی‌رود.

جمال با بیان اینکه 20 میلیارد ریال اعتبار برای سامان‌دهی محوطه تاریخی هفت هزار ساله تپه‌حصار دامغان اختصاص یافته است، تاکید کرد: سامان‌دهی این محوطه  با هدف ثبت این اثر تاریخی در فهرست سازمان جهانی یونسکو انجام می‌شود.

او گفت: این اعتبار برای اجرای طرح سامان‌دهی این تپه تاریخی شامل محوطه‌سازی، نصب تابلو، احداث سایت موزه، حصار بندی و ... اختصاص یافته است و پایگاه باستان‌شناسی استان سمنان نیز از محل این اعتبار در مجموعه تپه‌حصار ساخته می‌شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: لازمه اجرای طرح سامان‌دهی محوطه این تپه تاریخی، امضای تفاهم‌نامه با معارضان و کشاورزان حاشیه این مجموعه برای آزاد سازی زمین‌ها است.

او با قدردانی از حمایت‌های شهردار دامغان گفت: شهردار دامغان از جمله شهرداران موفق و پیشتاز استان است که توجه خوبی به میراث و احیای بافت و بازآفرینی دارد.

تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha