• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091915260

بارزانی: از تظاهرات مسالمت‌آمیز و متمدنانه حمایت می‌کنیم/ قرارداد ۵۰ ساله با ترکیه نداریم

بارزانی: از تظاهرات مسالمت‌آمیز و متمدنانه حمایت می‌کنیم/ قرارداد ۵۰ ساله با ترکیه نداریم

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از دولت فدرال خواست مشکل حقوق کارمندان دولتی را حل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد، قرار بود دولت فدرال پول‌های متعلق به اقلیم را بفرستد اما این دولت تنها حقوق دو ماه را فرستاده و حقوق‌ ماه‌های باقی‌ مانده را نفرستاده است. ما تلاش کردیم تا به تفاهم نهایی با دولت فدرال براساس مشارکت برسیم اما متاسفانه قانون تامین کسری بدون موافقت اقلیم تصویب شد. 

بارزانی از دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق خواست نخست وزیر همه اقشار جامعه در کل عراق باشد و قدرتش را اعمال کند.

وی در خصوص تظاهرات روزهای اخیر شهرهای اقلیم گفت: برخی طرف‌ها از اعتراضات شهرهای سلیمانیه و دیگر شهرها سوء استفاده می‌کنند و تلاش دارند آن را از طریق اقدامات خرابکارانه از مسیر مسالمت‌آمیز به انحراف بکشانند.

بارزانی افزود: خشونت منجر به پرداخت حقوق‌ها نخواهد شد. اقلیم در حال گذر از مرحله‌ای دشوار است که مستلزم همکاری و وحدت همگان است، ما از حقوق قانونی مردم‌مان حمایت کرده و با تعرض به حقوق دیگران مخالفیم.

وی از همه طرف‌ها خواست تا خطر وضعیت کنونی را درک کرده و از تعرض به اموال عمومی و نهادهای خدمات‌رسان اجتناب کنند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: مسؤولیت دولت، حفظ ثبات و امنیت در همه شهرهای اقلیم است، ما از تظاهرات مسالمت‌آمیز و متمدنانه حمایت می‌کنیم و از شهروندان می‌خواهیم که به دور از خشونت به بیان دیدگاه و نظرات خود بپردازند.

وی با عرض تسلیت به همه خانوادگان جانباختگان اتفاقات اخیر در اقلیم کردستان عراق افزود: حکومت اقلیم کردستان همه تلاش خود را کرده تا راه برون رفت از وضعیت موجود را پیدا کرده و آرامی و امینت را بازگرداند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد که از سوی دیگر تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافقی بر مبنای قانون با بغداد انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه همه شهروندان حق دارند از حقوق خود دفاع کنند عنوان کرد که پشتیبانی خود را از اعتراضات آرام اعلام می‌کنیم و همیشه به آزادی مردم کردستان در بیان نظرات و اندیشه خود احترام می‌گذاریم.

بارزانی ادامه داد: ما از وضعیت بد اقتصادی مردم اطلاع داریم و با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم و حکومت اقلیم نیز بخشی از خود مردم است که دچار مشکلاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در روزهای اخیر با آن روبه‌روبه بودیم تغییر در اهداف اعتراضات به وسیله‌ای افرادی بود که در نتیجه آن آشوب، حمله به مراکز دولتی و حزبی و قتل ایجاد شد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه حکومت ضمن رعایت حق اعتراض مردم وظیفه ایجاد آرامش و آسایش برای مردم را دارد، گفت: آن معترضی که حق خود را فریاد می‌زند باید بداند که حق خود را باید از چه کسی طلب کند.

وی با بیان اینکه مردمی جدا از معترضان عادی خود را در جریان اعتراضات قرار داده‌اند و به ادارات دولتی حمله کردند، اظهار کرد که اینگونه رفتارها در راستای منافع مردم، پرداخت حق و حقوق ملت کردستان نیست.

بارزانی افزود که مشکل اقلیم تنها پرداخت حقوق کارمندان نیست بلکه همیشه حق ما نادیده گرفته شده و بارها درخواست اجرای قانون را کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دسته‌ای به دنبال حفاظت از کردستان و دسته‌ای به دنبال نارامی در اقلیم هستند. تصریح کرد که مردم کردستان که در راه ایجاد اقلیم کردستان قربانی داده‌اند هیچ‌گاه نمی‌خواهند اقلیم کردستان از بین برود و یا دچار ضرر شود.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه انحراف در مسیر اعتراضات ضرر اصلی را به خود معترضان می‌زند عنوان کرد که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد عده‌ای فرصت طلب و آشوبگر حملات مسلحانه به حق اعتراض مسالمت آمیز مردم بکنند.

وی ادامه داد که حکومت اقلیم کردستان خود را در برابر افرادی که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و افرادی که با نگرانی وضع موجود را در خانه دنبال می‌کنند مسؤول می‌داند.

بارزانی خاطرنشان کرد: در جرایان آشوب‌ها هم به دفتر احزاب شریک در حکومت و هم به دفتر احزاب اپوزیسیون حمله شده که این موضوع گویای آن است هدف آشوبگران تنها حمله به حکومت کردستان نیست بلکه هدف آن‌ها از برهم زدن و یا کوچک کردن خود اقلیم کردستان است.

وی گفت: جبهه حافظان کردستان در شرایط موجو باید به خود بیایند و به هیج وجه نگذارند تا آسیبی متوجه اقلیم کردستان شود.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار کرد که بی‌احترامی به خانواده شهدا، سوزاندن کتابخانه، پست برق و ایجاد آشوب در راستای منافع معترضان نیست بلکه کار افرادیست که قصد سوءاستفاده از اعتراضات مردم را دارند و مردم متعرض نیز نباید اجازه دهند تا این افراد از حضورشان در خیابان استفاده شود.

وی با اشاره به استفاده از سلاح‌های سنگین مثل آر پی جی توسط آشوبگران در جریان اعتراضات افزود که تعدادی از افرادی که آشوب ایجاد کرده‌اند از خارج از اقلیم آمده‌اند و باید برای همه مشخص شود که معترض با اسلحه سنگین به خیابان نمی‌آید.

بارزانی تصریح کرد که امروز نیز هیئتی برای مذاکره با دولت فدرال راهی بغداد خواهد شد و حکومت اقلیم بهانه‌ای برای عدم پرداخت حقوق اقلیم کردستان را برای پایتخت نشینان نگذاشته است.

وی عنوان کرد که مشکلات بزرگی که در ابتدای کابینه نهم به وجود آمد مثل شیوع کرونا ویروس و رکود اقتصاد جهانی تاثیر منفی بر روی وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان گذاشته و خارج از خواست حکومت بوده است.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ادامه داد که مشکل ما با بغداد تنها در بحث پرداخت حقوق نیست بلکه در موضوع خاک و شناسنامه بعضی مناطق، عدم اجرای قانون، مشکل عدم توجه به حقوق مردم اقلیم کردستان و تصرف زمین‌های مردم کردستان در بعضی نقاط است.

وی خاطرنشان کرد که در سال سال میلادی جاری حکومت عراق تنها ۶ ماه حقوق اقلیم کردستان را آن هم با کسری پرداخت کرده است که منابع حقوق بگیران اقلیم کردستان را تشکیل می‌دهد.

بارزانی با اشاره به تصویب قانون قرض در مجلس عراق بدون حضور نمایندگان کرد گفت: این کار در تعارض با پرنسیپی است که بر سر آن توافق شده بود اما با این وجود طی بیانیه‌ای اعلام کردیم که حاضر به تعامل با این قانون هستیم.

وی با بیان اینکه دولت عراق باید به حقوق مردم کردستان احترام بگذارد، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم به توافقی پایدار و اساسی با دولت عراق برسیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق افزود که برنامه اصلاحات از همان ابتدای شروع دولت جدید کلید خورده است ولی افرادی سعی در کم رنگ جلوه دادن این اصلاحات برای مردم دارند.

وی تصریح کرد که کسانی که از عدم اجرای قانون اصلاحات انتقاد کرده‌اند همان کسانی هستند که در از اجرای این قانون جلوگیری می‌کنند و کسانی که الآن مردم را برای اعتراض تحریک می‌کنند همان کسانی هستند که در بغداد تمام تلاش خود را کرده‌اند تا حقوق اقلیم پرداخت نشود.

بارزانی با اشاره به شلیک به یکی از نیروهای پیشمرگ و مرگ آن، عنوان کرد که کسانی که برای حملات خود سلاح گرم بکار می‌گیرند غم خوار مردم نیستند و کسانی که در ادارات مورد حمله قرار گرفتند همان کسانی هستند که چندین ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در جریان اعتراضات مردم سوری و خارجی در آن مشارکت داشته‌اند و به هیچ وجه نا آرامی به نفع نه دولت و نه اپوزیسیون خواهد بود ادامه داد که به همه اطمینان می‌دهیم که اقلیم کردستان از این مشکلات سرفرازانه خارج خواهد شد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم افرادی که هدفشان ایجاد ناآرامی در اقلیم است، مردم عادی معترض را به عنوان بازیگر انجام هدف خود مورد سواستفاده قرار دهند.

وی با رد شایعات پیش فروش ۵۰ ساله نفت به کشور ترکیه گفت: این موضوع به هیچ وجه درست نیست و در کابینه‌های گذشته به دلیل قطع بودجه اقلیم کردستان از سوی بغداد، به ناچار تصمیم به صادرات نفت گرفته شد.

بارزانی با بیان اینکه حکومت اقلیم کردستان حق فروش نفت خود را دارد، اظهار کرد که قرار داد ۵۰ ساله تنها حول محور صادرات نفت اقلیم کردستان از راه کشور ترکیه است و در خصوص پیش فروش نفت در آن هیچ موردی ذکر نشده است.

وی افزود که تمام درآمدهای نفتی و شیوه صرف آن در دولت به دقت از سوی شرکت دی لویت رصد می‌شود و همه درآمد فروش نفت دولت به وضوح درآن قابل مشاهده است.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق همچنین امضای توافقنامه بلندمدت با ترکیه برای فروش ۵۰ ساله نفت به این کشور را تکذیب کرد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با اشاره به رکود اقتصاد جهانی به دلیل شیوع کرونا تصریح کرد که این موضوع سبب شد تا درآمدهای داخلی حکومت اقلیم کاهش یابد و برنامه دولت بر آن است تا درآمدهای دولتی تنها وابسته به نفت نباشد.

وی عنوان کرد که تغییرات و اصلاحات اقتصادی در هر کشوری نیازمند ثبات سیاسی و امنیتی است و این تلاش‌ها برای برهم زدن ثبات سیاسی و اقتصادی در کردستان موجب برهم خوردن برنامه‌های دولت می‌شود.

بارزانی با بیان اینکه با ۵ درصد درآمد عراق، کردستان تا این مرحله پیش رفته و ۹۵ درصد درآمد عراق نتوانسته موجب پیشرفت آنان شود، ادامه داد که کسانی که فکر می‌کنند حکومت اقلیم کردستان شکست خورده و باید به آزمون عراقی بازگردد، تنها نگاهی به وضعیت شهرهای عراق و کردستان بیندازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha