• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99092015494
  • خبرنگار : 50406

تضمین سلامت کودکان با زراعت خانگی

تضمین سلامت کودکان با زراعت خانگی

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه آنگلیای شرقی (UEA) انگلستان، کودکان در خانوارهای روستایی که در آن مادران زراعت خانگی انجام می‌دهند، از رشد بیشتری برخوردار هستند.

به گزارش ساینس دیلی، محققان با بررسی خانوارهای کشورهای کم‌درآمد و متوسط دریافتند که پرورش مواد غذایی  به مادران کمک می‌کند تا از کاهش رشد و کمبود وزن در فرزندان خود و همچنین ضعف بدنی آنان جلوگیری کنند. همچنین در این خانوارها غذای کودکان متنوع‌تر بود به این دلیل که آنان به انواع مختلف مواد مغذی دسترسی داشتند.

گروه محققان دانشکده پزشکی نورویچ و دانشکده توسعه بین‌المللی دانشگاه آنگلیای شرقی، تحلیلی انجام دادند که فعالیت زنان در زمینه کشاورزی در کشورهای آفریقایی و آسیایی ازجمله نیجریه، غنا، هند، کامبوج، موزامبیک، اوگاندا، کنیا و بورکینافاسو را معرفی می‌کند. فعالیت کشاورزی آنان شامل پرورش میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از ویتامین A مانند سیب‌زمینی شیرین  و گاهی اوقات نیز  پرورش مرغ بود.

نتایج بررسی سلامت کودکان این افراد نشان داد، فرزندان زنانی که زراعت خانگی داشتند، عملکرد بهتری نسبت به فرزندان سایر زنان داشتند، زیرا  کمتر از  ضعف بدنی، کمبود رشد و وزن رنج می‌بردند. تاکنون، هیچ مطالعه‌ای در مورد سلامت چشم کودکان گزارش نشده است و محققان نتیجه گرفتند که برای ارزیابی تاثیر تولید غذای خانگی در خشک‌چشمی در کودکان، به‌ویژه در مناطق روستایی به آزمایش‌های باکیفیت بالا نیاز است.

خشک‌چشمی (Xerophthalmia)، خشکی و التهاب غیرطبیعی چشم است که منجر به کوری برگشت‌ناپذیر می‌شود و عمدتا ناشی از مصرف ناکافی ویتامین A است. مکمل ویتامین A از مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و سلامت آنان را از راه‌های دیگر مانند کاهش خطر ابتلا به سرخک بهبود می‌بخشد. بسیاری از کشورها برنامه‌های مکمل ویتامین A را برای کودکان اجرا می‌کنند، اما آنان اغلب کودکان را در مناطق روستایی نادیده می‌گیرند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تقریبا ۲۵۰ میلیون کودک پیش‌دبستانی هنوز کمبود ویتامین A دارند. کمبود ویتامین A دلیل اصلی جهانی نابینایی در کودکان است که با حدود ۲.۸ میلیون کودک در سن پیش‌دبستانی در معرض خطر نابینایی، قابل‌پیشگیری است. کمبود ویتامین A همچنین خطر مرگ‌ومیر ناشی از سایر بیماری‌های دوران کودکی مانند اسهال و سرخک را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.  کمبود ویتامین A، یکی از شایع‌ترین کمبودهای عناصر غذایی در سراسر جهان است.

خانم چیزوبای باسی، محقق تحصیلات تکمیلی  دانشکده پزشکی نورویچ UEA و محقق ارشد این مطالعه اظهار کرد:  اقدامات مشهود مانند برنامه‌های مکمل ویتامین A باید برای کودکان در معرض خطر بیشتر انجام شود تا از خشک‌چشمی جلوگیری شود. در حال حاضر شواهد کافی در مورد تاثیرات زراعت خانگی بر خشکی چشمی، شب‌کوری یا مرگ‌ومیر در کودکان وجود ندارد، اما شواهد حاصل از تحقیقات ما نشان می‌دهد که اگر زنان زراعت خانه را انجام دهند، خطر کاهش رشد، ضعف بدنی و کمبود وزن در کودکان کاهش می‌یابد.

وی افزود: معرفی تولید غذای خانگی ممکن است در مناطقی مناسب باشد که خشک‌چشمی، کمبود وزن، کاهش رشد و ضعف بدنی در آن شیوع داشته باشد و در مواردی که پشتیبانی غذایی شدیدتر مانند برنامه‌های مکمل ویتامین A در دسترس نباشد. زراعت در منزل ممکن است به دستیابی پایدار در کنترل کمبود ویتامین A کمک کند و می‌تواند برنامه‌های مکمل ویتامین A را در مناطقی که اجرا می‌شوند، ارتقاء بخشد.

این تحقیق همراه با همکاران بخش تغذیه و رژیم‌درمانی در بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ با عنوان تاثیر تولید غذای خانگی بر روی خشک‌چشمی، کاهش رشد، ضعف بدنی، کمبود وزن و مرگ‌ومیر در کودکان و به‌صورت یک بررسی اصولی  و فرا تحلیل از آزمایش‌های کنترل‌شده، ارائه شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشرشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha