• جمعه / ۲۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99092015871
  • خبرنگار : 71468

اتفاق عجیب در تهران؛ کمین کردن موتورسوارها برای آزار و اذیت دوچرخه سواران

اتفاق عجیب در تهران؛ کمین کردن موتورسوارها برای آزار و اذیت دوچرخه سواران

 برخی موتورسوار ها در مسیر تمرین دوچرخه سوارها کمین می کنند تا آنها را به شکل های مختلف مورد آزار و اذیت قراردهند. 

به گزارش ایسنا، بحث استفاده از دوچرخه بجای خودرو برای کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان مدتی است که داغ شده است و در این میان خیلی از مسئولان با استفاده نمادین از دوچرخه سعی کرده اند استفاده از دوچرخه را در بین جامعه ترویج دهند. اما در این میان یک حلقه مفقوده وجود دارد و آن هم احترام به دوچرخه سواران است  که در این زمینه آموزش چندانی صورت نگرفته و هر روز شاهد این هستیم که رکابزنان حرفه ای یا مبتدی به شکل های مختلف مورد آزار و اذیت رانندگان و موتور سواران قرار می گیرند و از لحاظ جسمی و روانی آسیب می بینند.


"گل یاس خدا بنده‌لو" از بانوان  دوچرخه سوار فعال است که تلاش کرده فرهنگ استفاده از دوچرخه را ترویج دهد. او در گفتگو با ایسنا در مورد اتفاقاتی که در این سالها با آنها مواجه شده است بیان کرد: ۱۳ سال است که حتی برای تردد در سطح شهر هم از دوچرخه استفاده می کنم و در این سالها اتفاقات مختلفی را تجربه کرده ام. بارها به من متلک های رکیک گفته اند و حتی آب دهان خود را به سمتم پرتاب کرده‌اند. البته این اتفاق تنها برای خانم ها نیست و  خیلی از دوچرخه‌سواران مرد نیز این متلک های رکیک را شنیده‌اند و با زنجیر یا وسایل دیگر کتک خورده اند. پرتاب آشغال و گوجه فرنگی که دیگر همیشه  است!


خدابنده لو ادامه داد: یک مرتبه پشت چراغ قرمز، یک موتور سوار هنگام سبز شدن چراغ چنان با دست من را زد که جای پنج انگشت او روی بدنم ماند و کبود شده بود. نکته جالب این است که دوچرخه سوارها  همیشه مسیر مشخصی برای تمرین دارند و یکی از این مسیرها اتوبان ارتش به سمت گردنه قوچک است که همیشه تعدادی موتور سوار آنجا کمین کرده اند تا دوچرخه سواران را اذیت کنند. رانندگان خودروها نیز به شکل دیگر اذیت می کنند و آینه و بدنه ماشین خود را  کاملا به دوچرخه می چسبانند. سال گذشته در اتوبان مدرس یک خودرو از پشت دوچرخه من را هل داد  در این شرایط حتی اگر سرعت دوچرخه هم پایین باشد، اما باز هم دوچرخه به پرواز در می آید. در اثر این اتفاق من حدود ۲۰ تا ۳۰ متر در اتوبان پرتاب شدم و زانویم شکافته شد که هنوز بعد از یک سال مشکل دارد. وسایل من نیز در زمین پخش شد و خسارت زیادی دیدم اما حتی یک راننده هم به من کمک نکرد.


او در مورد ترسی که دوچرخه سواران از این قبیل اتفاقات دارند نیز گفت:  تا مدت ها ترس تکرار این اتفاق همراه دوچرخه‌سوار می ماند. برای خود من به گونه ای شده که یک موتور سوار می بینم یا حس می کنم یک خودرو پشت سر من قرارداد از دوچرخه پیاده می شوم و دوچرخه به دست کنار می روم. حتی به واسطه این مسائل کلاس کیک بوکسینگ رفتم و تا حدودی به دفاع شخصی هم تسلط دارم و یک چوب کوچک به دوچرخه ام بسته ام چون با دوچرخه سفر هم می روم در مواقع بحرانی بتوانم از خودم دفاع کنم.


 بانوی دوچرخه سوار در مورد اینکه خانواده چقدر از این آزار و اذیت ها مطلع می شوند، تصریح کرد: تا مدت ها کسی در خانواده با خبر نمی شود و حتی بعد از اینکه در اتوبان زمین خوردم و زانویم شکافته شد سه ماه بعد از آن خانواده متوجه شد بر اثر چه اتفاقی چنین مشکلی برای من پیش آمده است چون هم اذیت می شوند و هم ممکن است دوچرخه را نابود کنند!


او افزود: به نظرم رانندگان قبل از اینکه بخواهند برای یک لحظه خندیدن، دوچرخه سوار را اذیت کنند به این فکر کند که ممکن است چه بحرانی را رقم بزنند و در این شرایط اقتصادی چقدر خسارت به دوچرخه سواران می‌زنند. همچنین برای آنها و خانواده‌هایشان جنگ اعصاب به وجود بیاورند. به این فکر کنند چرا بخاطر یک شوخی باید مجبور به پرداخت خسارت از جیب  و حتی مرگ یک انسان شوند. مدتی پیش یک راننده بر روی سر یک دوچرخه سوار آشغال ریخت و همین مسئله به کتک‌کاری بین دو طرف منجر شد. دوچرخه سوار گفته بود که اطلاع داری ضربان قلب من روی دوچرخه چقدر بالا است و توقف ناگهانی می تواند باعث سکته قلبی شود که راننده گفته بود اطلاعی ندارد. ما سالها داریم تمام مشکلات را به جان می خریم و مقاومت کرده ایم تا فرهنگ دوچرخه سواری جا بیفتد و خیلی هم بهتر شده است. امیدوارم مردم هم بیشتر مراعات کنند و با شوخی و ترساندن های نابجا شرایط بحرانی را رقم نزنند. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۰:۲۹

واقعا بعضیا مریض روانی هستن.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۰:۳۰

سادیسم دارن واقعا

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۰:۳۸

فرهنگ غنی ایرانی... افسانه‌ای بیش نیست.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۶:۰۵

به این انسان نماهای بدتر از حیوان باید به قدری سخت گیری بشه که دیگه جرات چنین رفتارهایی را نکنند.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۷:۴۵

باید قبول کنیم که نیاز به آموزش نیست که مردم نا هنجار به دوچرخه سوار احترام بگذارند. بایستی با این روانی‌ها به شدت برخورد کرد!

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۸:۲۸

متاسفانه اشخاصی که دست به این کارها میزنند، شوخ طبع نیستند بلکه عده‌ای بیمار روانی هستند. دهه‌هاست که در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی و ... نزولی حرکت کردیم. شخصا از شنیدن چنین مساله‌ای بسیار آزرده خاطر می‌شوم.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۸:۴۲

چقدر حیف که مردمی با این سابقه فرهنگ و تمدن به این جا رسیدن که حتی دوچرخه سواری یک خانم را بر نمی‌تابن ..من اگه بودم با یک قلوه سنگ و شکستن شسشه خودرو از خجالتشون در میومدم تا بفهمن خسارت دیدن چه مزه‌ای داره.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۰۹:۵۴

سلام این موضوع شاید برای شما عجیب باشد ولی برای من که از کودکی عاشق دوچرخه بودم بسیار عادی و پیش پا افتادس.حتی یک روز باضربه ی مستقیم پای یک موتورسوار چیزی نمانده بود سرم به جدول کنار خیابان بخورد و با سرعتی که داشتم قطعا مغزم متلاشی می‌شد. آنها ناراحت از این که من نجات پیدا کردم رفتند...

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۰:۰۰

باعث تاسف و شرمساری که صداوسیما و متولیان فرهنگ کشور حاضر نیستن در این زمینه فرهنگ سازی کنن.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۱:۰۰

روز روزش برخی موتوری‌ها بی‌فرهنگ بودن.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۱:۱۰

من موتور سوارم و دوچرخه هم سوار میشم ماشینم که خب سوار میشم ولی این مساله رو انقدر بزرگ تاحالا ندیده بودم عجیبه برام اظهارات این خانم.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۲:۱۵

خیلی تاسف آور که فرهنگ مردم ایران به این سطح تنزل پیدا کرده! واقعا ای کاش قبل از هر گونه بی احترامی و آزار و اذیت کمی فکر کنند که برای چی و به چه قیمتی باید همچین حرکاتی را با یک دوچرخه سواد چه خانم چه آقا انجام بدهند!! حتی شنیدن چنین رفتار زشتی هم ناراحت کننده است!

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۳:۱۷

هنر نزد ایرانیان است و بس....

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۳:۴۰

ادامه این که چرا روی صورت خانم‌های راننده در اصفهان اسید می‌ریختن !.....

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۴:۴۴

خدا لعنتشون کنه. انسان نیستند. این جانوران دوپا.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۱ ۱۴:۵۵

واقعا چیز تازه‌ای نیست. من زمان دوچرخه‌ سواریم تو نوجوانی هم هر روز شاهد این قضایا بودم. حتی در شهرستان. طی این همه سال فقط درجا زدیم به عنوان یک جامعه.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۶

والا من خیلی وقته دوچرخه سوارم تا حالا این اتفاقات برام پیش نیومده.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۲ ۱۸:۵۱

واقعا متاسفم تو این مملکت یکی می‌خواد درست زندگی کنه نمیذارن بعد از فرهنگ دو هزار و پونصد ساله حرف میزنن.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۲ ۲۲:۱۸

بی فرهنگ

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۲ ۲۳:۱۴

تا وقتی یک رفتار از لحاظ قانونی جرم شناخته نشده و ضمانت اجرایی نداشته باشد همین ادامه خواهد داشت . آزار جنسی زنان به روش‌های گوناگون در کشورهای پیشرفته جرم است ولی در کشور ما نیاز به قوانین مکمل هست.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۲ ۲۳:۳۰

تهران که معدن فرهنگ تمدن کشور است این است حالا ببین گوشه کنار کشور چه جنایاتی می شود که کسی حالی نمی‌شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۳ ۰۹:۴۵

3 الی 4 دهه پیش یک رفتار عادت گونه خیلی زشتی در برخی نوجوانان حواشی شهرها وجود داشت که به قطار در حال حرکت و بعضاً اتوبوس در حال حرکت سنگ پرتاپ می‌کردند اونهم چه سنگ‌هایی!!! واقعاً جا دارد متخصصان علم جامعه شناسی، روانشناسی و جرم‌شناسی در این خصوص یک آسیب شناسی دقیقی انجام دهند و ماحصل آن به یک رشته فرهنگ سازی‌ها و قانونگذاری‌ها بیانجامد.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۳ ۱۲:۳۸

واقعا باعث شرمساری و تاسف است. لطفا نمایندگان محترم قوانین لازم در جهت حمایت از دوچرخه سواران عزیز را تصویب کنند.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۳ ۱۷:۰۶

به جاش امنیت داریم!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۵ ۱۲:۵۷

آقا تو بیا لرستان اگه یه نفر این کارو باهات کرد من اسمم و عوض می‌کنم ، به‌خصوص اگه زن باشی.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۵ ۱۳:۴۲

حاضرم شرط ببندم این کار فقط از تند روها بر میاد حاضرم قصم بخورم مدرک هست.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۵ ۱۵:۰۸

من بعد از خواندن این متن دیگر نظری ندارم و فقط می‌خواهم بگویم ..... بر سر کسی که این گونه بی فرهنگیه خود را نشان می‌دهد