• شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99092216968
  • خبرنگار : 30054

افزایش عمر مفید کف های صنعتی با استفاده از الیاف فولادی

افزایش عمر مفید کف های صنعتی با استفاده از الیاف فولادی

امروزه و با پیشرفت صنایع مختلف تولیدی، نیاز به اجرای کف‌های بتنی با دوام افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام افزیر، کف‌های بتنی اجرا شده در صنایع مختلف تولیدی همواره در برابر بارهای استاتیک تجهیزات صنعتی و بارهای دینامیکی ناشی از رفت و آمد انواع وسایل نقلیه سنگین نظیر لیفت تراک و کامیون قرار دارند.

با توجه به رابطه مستقیم رشد صنایع مختلف با توسعه پایدار در تمامی کشورها همچون ایران، نیاز به مصالح مناسب جهت احداث کارخانه‌ها و تاسیسات صنعتی بیش از بیش احساس می گردد. به همین علت استفاده از بتن در طی سالیان اخیر به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مصالح ساخت‌وساز رشد چشمگیری‌ داشته است.

علی‌رغم ویژگی‌هایی همچون مقاومت فشاری بالا، صرفه اقتصادی، شکل‌پذیری مناسب و...، مقاومت کششی بتن پایین بوده، در نتیجه ترک‌های مویی در آن به سرعت ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید از روش مناسبی به منظور کنترل ترک خوردگی بتن و در نتیجه افزایش عمر مفید کف‌های صنعتی استفاده نمود.

برای این منظور و جهت افزایش مقاومت کششی از بتن مسلح شده با میلگردهای فولادی یا آرماتور استفاده می‌شود. به همین دلیل راهکار مرسوم جهت اجرای کف‌های صنعتی، استفاده از یک دال بتنی می‌باشد که جهت کنترل ترک در بتن از شبکه آرماتور در لایه یک سوم بالایی دال استفاده می‌شود.

 با توجه به اینکه در این وضعیت شبکه آرماتور در محدوه خاصی از دال بتنی قرار می‌گیرد، نمی‌توان ترک خوردگی را در تمام ناحیه دال بتنی کنترل نمود. برای رفع این مشکل کارشناسان فنی شرکت مقاوم سازی افزیر استفاده از بتن مسلح شده با الیاف فولادی یا به اصطلاح (steel fiber reinforced concrete SFRC) را پیشنهاد می‌کنند.

بتن الیافی چه نوع بتنی می‌باشد؟

در طی سی دهه اخیر بتن مسلح شده با الیاف فولادی (SFRC) به عنوان یک تکنولوژی نوین در صنعت عمران شناخته شده است. در این نوع از بتن تمام و یا بخشی از آرماتورها حذف شده و جهت مسلح نمودن آن از الیاف فولادی (Steel Fiber) استفاده می‌گردد.

در این حالت الیاف فولادی ترک‌های به وجود آمده در بتن را به هم پیوند زده و همچنین از ایجاد ترک در مقیاس میکروسکوپی که همواره در بتنهای معمولی وجود دارد جلوگیری می‌کند.

در این نوع بتن توزیع یکنواخت الیاف فولادی در داخل بتن، منجر به ایجاد خاصیت شکل‌پذیری در بتن شده و در نتیجه قابلیت جذب انرژی، پایداری و دوام طولانی مدت و عملکرد کلی کف بتنی را افزایش می‌دهد.

انواع الیاف فولادی

بنا به تقسیم بندی مرسوم الیاف فولادی به ۳ نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

نوع ۱: الیاف دو سر قلاب (دو سر هوک)

نوع ۲: الیاف فولادی سینوسی

تیپ ۳: الیاف موجدار

مزایای افزودن الیاف فولادی به بتن چیست؟

به طور خلاصه مزایای افزودن الیاف فولادی به بتن عبارتند از:

. کاهش چشمگیر ترک خوردگی در کف بتنی

. افزایش ظرفیت باربری بتن

. کاهش ضخامت مورد نیاز برای اجرای دال بتنی

. عدم کاهش ظرفیت باربری بتن به هنگام ایجاد ترک در بتن

. افزایش دوام و پایداری بتن در مقایسه با سیستم‌های مرسوم و سنتی شبکه‌بندی میلگرد

. کاهش هزینه مورد نیاز جهت ترمیم و نگهداری بتن

. مناسب اجرای پروژه‌های با برنامه زمان‌بندی فشرده

. سهولت در جانمایی درزها

. کاهش نیاز به نیروی کار جهت اجرای شبکه آرماتورها

. کاهش هزینه مورد نیاز جهت اجرای پروژه

. افزایش مقاومت کف بتنی در برابر ضربه و سایش

زمان و شیوه افزودن الیاف فولادی به بتن چگونه است؟

معمولا الیاف فولادی را در هنگام تولید بتن در محل بچینگ به بتن اضافه می‌کنند. با این وجود برخی از کارفرماها تقاضای افزودن الیاف را در محل کارگاه به بتن دارند که پیشنهاد می‌شود در این شرایط، مهندسین ناظر و کنترل کیفیت، نظارت دقیقی بر مقدار الیاف افزوده شده داشته باشند.

از این رو می بایست جهت تهیه بتنی با مقاومت و عملکرد بالا،  همواره الیاف مطابق دستورالعمل تولید کننده‌های الیاف فولادی به بتن اضافه گردد.

هزینه اضافه نمودن الیاف فولادی به بتن چقدر می باشد؟

هزینه مورد نیاز جهت تهیه الیاف فولادی به عوامل مختلفی همچون نوع الیاف فولادی، طرح اختلاط بتن و همچنین مقدار الیاف مورد نیاز بستگی دارد. به منظور محاسبه مقدار الیاف مورد نیاز می‌توانید از نرم افزار آنلاین محاسبه گر بتن الیافی شرکت مقاوم سازی افزیر که به صورت رایگان روی وب سایت این شرکت قرار دارد استفاده کنید.

 همچنین جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید الیاف فولادی و سایر الیاف های بتن، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند با شماره ۸۸۵۰۳۶۲۶ واحد پشتیبانی فنی شرکت مقاوم سازی افزیر تماس حاصل فرمایند.

شرکت مقاوم سازی افزیر به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها در کشور فعالیت دارد. شرکت افزیر در راستای تامین نیازهای کشور در این زمینه، با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به تولید و ارائه انواع الیاف مسلح کننده بتن از جمله الیاف فولادی، الیاف پلاستیکی ماکروسنتتیک و الیاف پروپلین PP نموده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha