• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99092318054
  • منبع : نمایندگی اردبیل

یک دکتری آموزش ارتقای سلامت تاکید کرد؛

اهمیت توجه به نحوه مراقبت صحیح و بهداشت در زمان استفاده ماسک

 اهمیت توجه به نحوه مراقبت صحیح و بهداشت در زمان استفاده ماسک

ایسنا/اردبیل کارگاه آموزشی مجازی «مبارزه و کنترل بیماری کرونا» ویژه زنان خانه‌دار به همت جهادانشگاهی استان و با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل برگزار شد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل23 آذر در حاشیه برگزاری این کارگاه بر اهمیت و اطلاع رسانی در خصوص بیماری کرونا تاکید کرد و افزود: هدف از برگزاری این کارگاه مجازی پیشگیری، افزایش سطح آگاهی، آموزش، فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هدفمند، تقویت فرآیند درمانی بیماران و کاهش حداکثری موارد بستری کرونا ویروس است.

فریبا محمدلو ادامه داد: سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی ظرفیت خوبی برای استان است و می‌تواند در برگزاری پیوسته آموزش‌ها و اطلاع رسانی به جامعه هدف مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این کارگاه، دکتری آموزش ارتقای سلامت اظهار کرد: با افزایش بیماران مبتلا به کرونا لازم است توصیه و موارد لازم برای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید 19 در خانواده‌ها و افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد.

نازیلا نژاد دادگر با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین عامل انتقال بیماری کرونا قطرات تنفسی است، ادامه‌ داد: قطرات تنفسی به صورت مستقیم و غیر مسقیم در هنگام تماس با سطوح، صحبت، سرفه یا عطسه فرد به بیرون انتقال می یابد و می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود به همین منظور استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی برای مقابله با ویروس امری ضروری است.

وی به اهمیت توجه به نحوه مراقبت صحیح و بهداشت در زمان استفاده ماسک تاکید کرد و افزود: بیماری کرونا، افراد را به ‌طریق گوناگونی تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیماریِ اکثر افراد مبتلا خفیف یا متوسط است و بدون نیاز به بستری شدن بهبود می‌یابد.

دکتری آموزش ارتقای سلامت تصریح کرد: شایع‌ترین علائم این بیماری شامل تب، سرفه خشک، ضعف و خستگی، گلو درد، عطسه، آبریزش بینی، سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال، لرز، از دست دادن حس چشایی و بویایی است که طی 2 تا 14 روز پس از تماس با فرد و یا محیط آلوده خود را نشان می دهد.

نژاد دادگر ادامه داد: در صورت دچار شدن فرد به موارد حاد همچون تنگی نفس، کاهش اکسیژن و فشار خون باید به پزشک و مراکز درمانی این بیماری مراجعه کنند و بیمارانی که در مرحله خفیف هستند لازم است راهنمایی‌های مراقبتی و درمانی را دریافت و نکات ضروری را رعایت کنند تا بهبود یافته و ناقل بیماری نباشند.

وی یادآور شد: هنگامی که یک نفر از اعضای خانواده به بیماری کرونا مبتلا می‌شود لازم است پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش رعایت کند و بیماری که در قرنطینه بسر می‌برد بهتر است در خانه صحبت نکند و همه اعضای خانواده و اقوام از ملاقات وی خودداری کنند و با تلفن، وسایل مجازی و تماس تصویری با او در ارتباط باشند.

دکتری آموزش ارتقای سلامت یکی از روش‌های مهم پیشگیری از بیماری کووید 19 را تقویت و افزایش سطح ایمنی بدن با تغذیه مناسب عنوان و بیان کرد: استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C ، D و E ، مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و کاهش مصرف غذاهای چرب و شور می‌تواند به افزایش سطح ایمنی و کمک به بهبود بیماری کرونا کمک کند.

نژاد دادگر بیان کرد: برای بیماران بستری شده 21 روز و بیماران سرپایی 14 روز پس از شروع علائم باید جداسازی و ماندن در منزل رعایت شود و پس از گذشت این زمان در صورت عدم وجود علائم و تایید پزشک امکان بازگشت به محیط کار وجود دارد.

وی ادامه داد: شستشوی دست‌ها، پرهیز از دست دادن با یکدیگر، پرهیز از تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان، استفاده از ماسک تنفسی و دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، رعایت فاصله فیزیکی، ضد عفونی کردن سطوح آلوده و تهویه مرتب اتاق‌ها و در خانه ماندن از اصول حفاظت فردی در مقابل این بیماری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha