• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99092418786
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل میراث فرهنگی استان در گفت و گو با ایسنا:

نجات اثر 7000ساله تپه‌حصار مستلزم همکاری کشاورزان محلی است

نجات اثر 7000ساله تپه‌حصار مستلزم همکاری کشاورزان محلی است

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان معتقد است که نجات اثر تاریخی 7000ساله تپه‌حصار مستلزم همکاری کشاورزان و مردم محلی و مسوولان استانی است.

مهدی جمال در حاشیه بازدید از این محوطه ارزشمند باستانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اراضی کشاورزی پیرامون تپه حصار مالکان متعددی دارد و برای بازسازی این اثر ارزشمند نیازمند همکاری همه آنها هستیم.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای بازسازی و ساماندهی مناطق پیرامونی این اثر افزود: متاسفانه امسال هیچ اعتبار استانی به این بنا تعلق نگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان ادامه داد: برای مرمت و بازسازی مجموعه تپه حصار دامغان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده است اما برای بازسازی اثر علاوه بر بودجه ملی نیازمند اعتبارات استانی نیز هستیم و این در حالی است کها برای امسال هیچ بودجه استانی به مجموعه تپه حصار تعلق نگرفته است.

جمال با بیان اینکه کارگاه مرمت تپه حصار نباید تعطیل شود اضافه کرد: برای تداوم فعالیت این کارگاه باید هر ساله بخشی از اعتبارات استانی نیز به این پروژه اختصاص بیابد.

وی به نقش مهم مردم محلی در حفاظت از این تپه باستانی پرداخت و گفت: مالکان کشاورزی محدوده تپه حصار دامغان با میراث فرهنگی  همکاری کنند و ما هیچ سوء نظری به ملک کشاورزی کشاورزان محدوده تپه حصار نداریم ،

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه املاک کشاورزی محدوده تپه حصار موروثی بوده و اراضی مالکان زیادی دارد ادامه داد: ارتقا میراثی تپه حصار و ساماندهی این محوطه باستانی مستلزم همراهی تمامی این مالکین است.
وی با بیان اینکه برای بازسازی مجموعه تپه حصار دامغان نیازمند وحدت و همدلی تمامی مسئولان و مالکان اراضی کشاورزی محدوده تپه حصار هستیم افزود: در بازسازی و مرمت تپه حصار دامغان به‌دنبال مشخص کردن مسیر و محدوده این عرصه باستانی و حفاظت از آثار معماری و همچنین هدایت آب‌های سطحی منتهی به این محوطه باستانی هستیم.

 جمال خواستار همکاری همه مدیران شهرستان دامغان و استان سمنان برای تعیین محدوده مجموعه تپه حصار شد و گفت: باید تمامی املاک کشاورزی پیرامون این مجموعه را تعیین و تکلیف کنیم.


به گزارش ایسنا- در این بازدید علاوه بر مدیرکل میراث فرهنگی استان، معاونت توسعه و مدیریت استانداری سمنان، فرماندار شهرستان دامغان، شهردار دامغان ، معاون فنی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان ، دکتر روستایی از باستان شناسان کشور و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان نیز حضور داشتند.
قدمت تپه‌حصار دامغان که در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده به اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح بازمی گردد و تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد مسیح نیز زندگی در آن جریان داشته است.

در دهه ۱۹۳۰ میلادی دکتر اشمیت باستان شناسی آلمانی این تپه را کاوش و کشفیات ارزشمندی ازآن به دست آورد. یکی از مهم ترین دستاوردهای او کشف قلعه ای بود که شواهد آن نشان می داد این محوطه توسط افرادی به آتش کشیده شده است. در میان بقایای سوخته این قلعه اجساد مثله شده ای کشف شد که بعدها اشمیت دریافت با تهاجم نخستین پدید آورندگان عصر آهن در ایران به طرز وحشیانه قطعه قطعه شده اند. اگر چه او کاوش را نیمه کاره گذاشت و قلعه را زیر خاک مدفون کرد اما با گسترش کشاورزی بخشی از آن ها نابود شده اند.

تپه حصار در دوره دیگر در سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۷۳ مجدد مورد بررسی باستان شناسان قرار گرفت. در این حفاری ها سه طبقه اصلی حفاری شد که هر طبقه شامل چند لایه باستانی است که امروزه از آن به عنوان حصار یک، دو و سه یاد می شود. این بنا یکی از مهمترین محوطه های باستانی در ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha