• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99092418860

جزئیات برگزاری همایش فلسفه دین اسلامی ارایه شد

جزئیات برگزاری همایش فلسفه دین اسلامی ارایه شد

ایسنا/قم دبیر علمی همایش فلسفه دین اسلامی با تأکید بر اینکه فلسفه دین برای بیان عقلانی آموزه‌های بنیادین دین اسلام ضرورت دارد، از برپایی همایش فلسفه دین با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی در روز ۲۷ آذرماه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، دبیر علمی همایش فلسفه دین اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،امروز در نشست خبری خود در قم گفت: فلسفه دین دانشی است که به تحلیل عقلانی بشری از آموزه‌های بنیادین دینی می‌پردازد و با رویکرد عقلی فلسفی فرانگر و گاهی‌ تجربی، آموزه‌های بنیادین را مورد مطالعه قرار می‌دهد؛ فلسفه دین زبان مشترک برای ارتباط با ادیان و اندیشمندان دینی در نقاط مختلف جهان است؛ جهانی که تشنه شنیدن حق و حقیقت است.

ساجدی افزود: فلسفه دین از دو واژه فلسفه و دین ترکیب یافته است؛ فلسفه در عقل  و دین در فطرت ریشه دارد و چون انسان از ابتدا هم عقل و هم فطرت داشته است؛ لذا پرسش از مسائل بنیادی برای همه انسان‌ها صرف‌نظر از نوع دین و مختصات جغرافیایی و موقعیت زمانی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه فلسفه دین فرامنطقه‌ای است، زیرا انسان فطرتاً به دین گرایش دارد و عاقل خلق شده است، گفت: در دوره حاضر از ضرورت‌های انقلاب اسلامی و وضعیت فعلی جهان پرداختن به بحث فلسفه دین است؛ مغرب‌زمین به خاطر حاکمیت عقل‌گرایی بر سطح و محتوای این دانش اثرگذار بوده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فلسفه دین فلسفه مضاف است، اظهار کرد: پرسش از فلسفه دین زنده و پویاست؛ لذا فلسفه دین هم پویاست؛ ما چون می‌خواهیم از اسلام دفاع کنیم و بیان قابل قبولی در این زمینه داشته باشیم، یکی از مهمترین گذرگاه‌ها فلسفه دین است؛ لذا همایش فلسفه دین هم در این راستا برنامه‌ریزی شده است. 

وی با اشاره به اینکه همایش فلسفه دین اسلامی به مناسبت روز جهانی فلسفه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال برگزاری است، تصریح کرد: همایش مورد حمایت پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام است و مقالات آن نمایه می‌شوند. برخی مقالات برتر در مجله قبسات نشر خواهد یافت. همچنین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و مجمع عالی حکمت اسلامی هم در برگزاری همایش همکاری دارند.

ساجدی اضافه کرد: تاکنون سه پیش‌نشست علمی پژوهشی برگزار شده است، نشست چیستی و امکان فلسفه دینی در ۵ آذرماه ۹۹، نشست مؤلفه‌ها و شاخصه‌های فلسفه اسلامی در ۱۲ آذرماه و نشست تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قاره‌ای در روز ۱۹ آذرماه برگزار شده است و نشست امکان فلسفه دین اسلامی هم روز ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش فلسفه دین اسلامی ادامه داد: نشست اصلی همایش، روز پنجشنبه، ۲۷ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فضای مجازی آپارات و اینستاگرام برگزار و پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی هم پخش می‌شود، ضمن اینکه آیت‌الله رشاد، حجت‌الاسلام قائمی‌نیا و بنده هم سخنرانی خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha