• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99092519616
  • خبرنگار : 30054

رمانی به روایت یک دلقک

رمانی به روایت یک دلقک
عقاید یک دلقک

لحظاتی وجود دارند که تکرار آنها ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کتابچین، داستان عقاید یک دلقک نوشته ی هاینریش بل توسط دلقکی به نام هانس شینر نقل می گردد. شینر فردی است که در گذشته دلقک معروفی بوده، ولی بعدها رو به افول می رود و هم از لحاظ کاری هم از لحاظ اقتصادی به مشکل برخورده است. او با اجتماع بیرون خود فقط از طریق همسرش ارتباط دارد، چرا که بسیار به وی علاقه مند است اما عقاید مذهبی برایشان مشکل ساز می شود.

این داستان متاثر از جامعه ی آلمان تحت تاثیر و سلطه ی هیتلر و پس از جنگ جهانی دوم است. این داستان توسط راوی و به صورت واگویه و افکار ذهنی وی بیان می شود؛ این افکار از آشنایی با همسرش و چگونگی دلقک شدنش تا رفتاری که با نازی ها داشته و آنجایی که در کارش شکست می خورد و به مشکلات مالی و کاری بر خورد می کند، را شامل می شوند.

معرفی نویسنده کتاب عقاید یک دلقک

هاینریش بل نویسنده و شاعر آلمانی برنده ی جایزه ی نوبل است. آثار او بیشتر به جنگ و وقایع آن می پردازد. او در بیست سالگی و پس از اخذ مدرک دیپلم به خدمت سربازی در جنگ جهانی دوم، فراخوانده شد و تا سال ۱۹۴۵ در جنگ به سر برد.

او در ابتدا با نازی ها همدلی می کرد ولی پس از زخمی شدن در جبهه ی شرق و پی بردن به عمق فاجعه ی جنگ و جنایات نازی ها نگاهش تغییر یافت. وی پس از تلاش های بسیار از جنگ گریخت و به سوی غرب رفت.

نقد و بررسی رمان عقاید یک دلقک

کتاب از زوایای مختلفی به مسائل اجتماعی پرداخته است. در این رمان به مسائلی چون تاثیر جنگ بر خانواده ها، مسائل زناشویی، اختلافات بین کاتولیک ها و پروتستان ها و مسائل مذهبی و موارد دیگری که شامل مسائل اجتماعی در کشور آلمان می شود اشاره شده است.

در داستان همسر هانس شینر به دلیل اختلافات مذهبی با او دچار اختلافات زیادی می شود، همین اختلافات در داستان که توسط راوی نقل می شود به کشمکش های مذهبی و در نتیجه تاثیرات آن بر افراد در خانواده ها اشاره می کند.

اما پرداختن نویسنده به مسائل مذهبی اعتراضات کلیسای کاتولیک را به همراه داشت و حتی خشم محافظه کاران در آلمان را برانگیخت.

شینر راوی رمان شخصیت منزوی و کناره گرفته از اجتماع است و تنها راه ارتباطش با دنیای بیرون همسر اوست. شینر عاشق همسرش است ولی چیزی که در داستان هم بسیار به چشم می خورد اختلافات و عقاید مذهبی است که زندگی زناشویی آنان را دچار خدشه می کند.

داستان شاید پی رنگی اجتماعی داشته باشد ولی هدف نویسنده پرداختن به نتایج مخرب اختلافات مذهبی است. همین اختلافات مذهبی او با همسرش است که باعث می شود او تنهاتر شود و به احساس پوچی شدیدی برسد.

هاینریش بل

سیر سیال ذهن داستان عقاید یک دلقک

داستان به صورت صحبت های راوی به شیوه اول شخص با خودش است و هرچه را که بیان می کند از محتویات ذهن خود اوست، که باعث می شود مخاطب با او یکی شود. به ندرت پیش می آید که هانس شینر در داستان با کسی صحبت کند.

شخصیت اصلی داستان کسی است که بسیاری از وجهه های جامعه ی خود را دیده، مثل کسانی که با دورویی کارهای خود را پیش می برند، مسائل و اختلافات مذهبی که گاه باعث می شوند ارزش ها در زندگی افراد یک جامعه از بین بروند، برخورد او با نازی ها، ناسیونالیست ها و کمونیست ها و بیان عقاید خود در ذهنش بدون سانسور و غیره به منزله به باد انتقاد گرفتن آنهاست.

این انتقادات در سیر داستان ابدا خسته کننده و خشک نیست و مخاطب را تا پایان با خود می کشاند.

فراز و نشیب های کتاب

مردم یا متوجه منظور من می شوند یا نمی شوند. من یک مفسر نیستم. – متن کتاب

درک نشدن شخصیت داستان توسط افراد جامعه و دوستان دور و برش موضوع اصلی و مهم داستان است. اینکه او درباره ی لحظات و درک آن به خوبی صحبت می کند، تنهایی و منزوی شدن و کناره کشیدن وی از اجتماع را نشان می دهد.

هاینریش بل که خود معاصر همان دوران نیز بوده و بسیاری از مسائل اجتماعی و مذهبی جامعه ی آلمان را شرح می دهد، به صورت غیر مستقیم به نقد آن ها می پردازد.

این اثر بهترین اثر هاینریش بل است. او برای همین کتاب برنده ی جایزه ی نوبل شده است. این کتاب در ایران پیش از انقلاب به ترتیب سه بار در سال های مختلف ترجمه شده است و در ایران پس از انقلاب به دلیل ارجاعات خاص، سانسور شده است. کتاب عقاید یک دلقک کتابی معترض است که جنبه ی اعتراضی آن بیشتر شامل تعصبات و مسائل مذهبی می شود.

البته، در داستان تناقضاتی بین شخصیت اصلی، عقایدش و باور هایش دیده می شود؛ مانند ایدئولوژی ها و افکار او که پس از اختلاف با همسرش که در نهایت شینر را به شکل فردی درمانده در می آورد و او دچار اختلال روانی میگردد.

دانلود کتاب عقاید یک دلقک

کتاب صوتی عقاید یک دلقک و همچنین کتاب متنی آن، با چند کلیک در دسترس علاقه مندان است. این کتاب توسط سایت کتابچین به راحتی قابل خرید و تهیه است.

شما می توانید برای دانلود کتاب صوتی عقاید یک دلقک از این سایت که توسط نشر نگاه و ناشر صوتی آوانامه و با ترجمه سارنگ ملکوتی منتشر شده است اقدام کنید.

یا نسخه متنی کتاب عقاید یک دلقک را از نشر هنر پارینه با ترجمه سمیه داننده، تهیه نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha