• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99092519721
  • خبرنگار : 71567

رئیس انجمن جغرافیای ایران تأکید کرد

انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام تشکیل شود/ در بحث دریای خزر مسائل پشت پرده وجود ندارد

انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام تشکیل شود/ در بحث دریای خزر مسائل پشت پرده وجود ندارد

رئیس انجمن علمی جغرافیای ایران بر ضرورت تشکیل انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام به منظور حل اختلافات مرزی و جغرافیایی کشورها با رویکرد علمی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن کامرانی در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام و هفتمین کنفرانس بین‌المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین که امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، انجمن جغرافیای ایران را یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی در کشور توصیف کرد و گفت: فعالیت این انجمن از سال ۱۳۵۲ شروع شده است و یکی از فعالیت‌های انجمن این بود که جغرافیا را از وضعیت عام بیرون آورد و بر این اساس ما این اجازه را پیدا کردیم در تمامی دانشگاه‌ها دانشکده جغرافیا را تأسیس کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از تشکیل انجمن جغرافیا در کشور موفق شدیم گرایش‌هایی را برای رشته جغرافیا تعریف کنیم و حتی در سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز جذب فارغ‌التحصیلان آن فراهم شد، ضمن اینکه توانستیم کنگره‌ها و سمینارهای علمی متنوعی را در این حوزه برگزار کنیم.

رئیس انجمن جغرافیای ایران آمایش سرزمین را از محوری‌ترین فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد و گفت: آمایش سرزمینی در انجمن جغرافیای ایران بر اساس اصول، مبنا و یکسری سیاست‌ها انجام می‌گیرد و کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام نیز با هدف حل مشکلات جغرافیای کشورهای جهان اسلام با رویکرد علمی تشکیل می‌شود.

دکتر کامرانی از پیشنهاد تأسیس انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام خبر داد و گفت: با تشکیل این انجمن می‌توانیم بر اساس اشتراکاتی که از نظر وضعیت جغرافیایی داریم، مسائل خود را حل کنیم و در نهایت نسخه‌های علمی خود را به دولت‌ها ارائه دهیم و همان گونه که در برنامه آمایش سرزمینی همه کشورهای اسلامی تقریبا طرفدار آن هستند، بتوانیم با تشکیل این انجمن سایر مسائل مرزی و جغرافیایی را با زبان علمی حل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها با کمک نسخه‌های علمی جغرافیایی می‌توانند بحران‌های خود را حل کنند، گفت: خلیج فارس یکی از مناطق جغرافیایی است که از قدیم کانون بحران‌ها محسوب می‌شد و اگر این انجمن شکل بگیرد، می‌توانیم برای حل مشکلاتمان به دولت‌ها نسخه‌های علمی بدهیم.

رئیس انجمن جغرافیای ایران همچنین تأکید کرد: کشورهای آذربایجان، پاکستان، عمان، افغانستان، ترکیه و... در این کنفرانس شرکت می‌کنند و تاکنون صد مقاله علمی دریافت کردیم که ۱۰ مقاله مورد تأیید قرار نگرفت.

دکتر کامرانی با تأکید بر اینکه کشورها برای حل مناقشات مرزی خود راهکارهای متفاوتی را به کار می‌گیرند، گفت: یکی از این راهکارها، راهکار کدخدامنشی است که مورد استفاده کشور ما قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث آب‌های دریای خزر مسائل پشت پرده وجود ندارد، گفت: ما در این زمینه بهترین تصمیمات ارزی خود را در تاریخ انجام دادیم و در حوزه خلیج فارس نیز با توجه به اینکه با ۱۵ کشور دیگر همسایه هستیم، کمی مسائل پیچیده‌تر می‌شود، اما به طور کلی می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس سه استراتژی "عزت"، "حکمت" و "مصلحت" حل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha