• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99092519873

معاون پژوهش دانشگاه شیراز:

شیوع کرونا فرصت‌های پژوهشی جدید ایجاد کرد

شیوع کرونا فرصت‌های پژوهشی جدید ایجاد کرد

ایسنا/فارس معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز تاکید کرد که شیوع کرونا نه تنها موجب محدود و متوقف شدن فعالیت‌های پژوهشی نشد، بلکه فرصت‌های مطالعات و پژوهشی بیشتر را پیش روی محققان و دانشگاهیان قرار داده است.

دکتر سید مجتبی زبرجد، با تبریک آغاز هفته پژوهش، گفت: هیچ فعالیت پژوهشی به‌دلیل شرایط بیماری کرونا مختل نشده؛ بلکه نکته‌ی شایان توجه اینست که بیماری کرونا ابتدا به‌شکل یک تهدید وارد شد؛ اما دانشگاه شیراز این تهدید را به‌شکل یک فرصت دید و از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شیراز، زبرجد گفت: شیوع کرونا باعث شد انبوهی از موضوعات پژوهشی مرتبط با این بیماری در حوزه‌های تشخیص، درمان و پیشگیری توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز که عموماً مشترک بود با دانشگاه علوم پزشکی شیراز جمع‌آوری شود و اینک تعدادی از این طرح‌ها مورد حمایت قرار گرفته و در حال انجام است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز همچنین به اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه پرداخت و توضیح داد: حوزه‌ی معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز تلاش کرده فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه، به‌سمت پژوهش‌های کاربردی بنیادی سوق پیدا کند؛ بدین‌ منظور اولین گام برای مشخص‌کردن پژوهش‌های کاربردی، این بود که اولویت‌های پژوهشی دانشگاه شیراز که باید با اولویت‌های پژوهشی استان و کشور منطبق باشد، مشخص شود.

زبرجد افزود: شش اولویت پژوهشی برای دانشگاه شیراز در حوزه‌ی معاونت پژوهشی تدوین گردید که اولین اولویت، با توجه به شرایط اقلیمی استان و به‌ویژه شهر شیراز، «آب» در نظر گرفته شد.

وی در معرفی دیگر اولویت‌های پژوهشی دانشگاه به «سلامت، محیط زیست و امنیت»، «انرژی و صنایع پایین دستی»، «هوا و فضا» و «فناوری اطلاعات علوم مرتبط با رایانه» و «آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و رفتاری و اقتصادی» در حوزه‌ی علوم انسانی اشاره کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز به فرایند اجرایی‌کردن این اولویت‌ها اشاره و اضافه کرد: برای اجرایی‌کردن اولویت‌های پژوهشی نخست از تمام اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز خواسته شد تا برنامه‌ی جهت‌دار پنج‌ساله‌ی خود را منطبق بر این اولویت‌های شش گانه ارائه دهند و پس از دریافت برنامه‌های اعضای هیئت‌علمی، این موضوع در بخش‌ها و دانشکده‌ها نیز دنبال شد که این‌ها همه اولین گام بود تا بتوانیم فعالیت‌های پژوهشی کاربردی داشته باشیم.

وی ادامه داد: گام بعدی، مهیاکردن زیرساخت سخت‌افزاری برای انجام این فعالیت‌های پژوهشی بود که مهم‌ترین این زیرساخت‌ها امکانات آزمایشگاهی بود. در چندسال اخیر تجهیز آزمایشگاه‌های قدیمی و به‌روزرسانی آن‌ها در دستور کار قرارگرفت و تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌ها به‌ویژه آزمایشگاه مرکزی خریداری شد، همچنین با حضور و همراهی اعضای هیأت‌علمی جوان، تعدادی آزمایشگاه جدید نیز تأسیس شد که برای انجام فعالیت‌های پژوهشی این افراد در سطح استان و کشور مؤثر بوده است.

زبرجد در ادامه با اشاره به رویکردهای جدید فعالیت‌های دانشگاهی نیز، بیان داشت: حرکت برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که با دیدگاه نوآوری، کارآفرینی و جامعه‌محوری به فعالیت‌های دانشگاه نگاه می‌کند نیز، ازجمله برنامه‌های دانشگاه شیراز است که از چندین سال قبل برای نیل به این هدف، برنامه‌ریزی شده و دانشگاه فعالیت‌های خود را در این‌ زمینه آغاز کرده است.

وی از تأسیس پردیس فناوری در محیط دانشگاه که درحال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر هستند، و همین‌طور دو شتاب‌دهنده‌ی مستقر در دانشگاه که به‌منظور آموزش و سرمایه‌گذاری روی تیم‌های دانشجویی تشکیل شده است، به‌عنوان مصادیقی در زمینه‌ی تحقق رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یاد کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه همچنین با اشاره به نامگذاری سال جاری به «جهش تولید» به فعالیت‌های دانشگاه در این زمینه پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز تلاش کرده با فراهم‌کردن شرایط و درنظرگرفتن امتیازات مختلف، اعضای هیأت‌علمی را به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان که زمینه‌ساز تحقق اهداف شعار «جهش تولید» است، تشویق کند و بدین‌ترتیب برای رسیدن به این مهم کوشیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha