• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۶:۰۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99092619978
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

تنور داغ فیلم‌های خارجی در روزهای کرونایی

تنور داغ فیلم‌های خارجی در روزهای کرونایی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزهای قرنطینگی حوصله را از سر همگان برده است، همه به‌دنبال راهی برای سرگرم کردن خود و اعضای خانواده هستیم، باتوجه به کوچک بودن محیط منازل شاید در گزینه‌هایمان جایبازی و سرگرم شدن کمرنگ باشد و می‌توان گفت این روزها کم‌هزینه و بی‌دردسر ترین راه برای سرگرمی، پناه بردن به شبکه‌های مجازی و دیدن فیلم و سریال باشد.

به گزارش ایسنا، برای بسیاری از افراد پیش آمده که برای فرار از بی‌حوصلگی به سمت تلویزیون می‌روند، شبکه‌های تلویزیونی را بارها و بارها بالا و پایین می‌کنند، اما برنامه باب میل خود را پیدا نمی‌کند، بنابراین ترجیح می‌دهند به سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را در طول شبانه‌روز و بر اساس ذائقه مخاطب پیشنهاد می‌دهند، پناه ببرند.

متاسفانه محتوای بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مناسب همه سنین نیست، داستان این فیلم‌ها به‌گونه‌ای پیش می‌رود که ساعت‌ها مخاطب را پای تلویزیون و یا دستگاه پخش‌کننده ویدئو نگه می‌دارد بدون اینکه گذر زمان را حس کند.

به‌نظر می‌رسد این فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای، هالیوودی، بالیوودی و ... این روزها از بی‌حوصلگی مردم نهایت استفاده می‌کنند و فرهنگ خود را به‌شیوه‌های جذاب و مخاطب‌پسند به خورد مردم بدهند، قطعا محتوای اصلی و بیشتر این فیلم‌ها ترویج خیانت، خشونت و ... است، بسیاری از افراد معتقدند این فیلم‌ها تاثیری بر روی آن‌ها ندارد، اما قطعا دیدن این‌ها به‌صورت مستمر به‌طور ناخوادگاه ذائقه افراد را تغییر می‌دهد.

دختران و پسران جوانی که مخاطب اصلی این سریال‌ها هستند، در فضای واقعی جامعه به‌دنبال شخصیت‌های خیالی و قهرمان این سریال‌ها هستند، مدام افراد جامعه را با این سوپراستارها مقایسه می‌کنند و منتظر هستند چنین فردی با چنین مشخصاتی سر راهشان قرار بگیرد، در حالیکه این سرابی بیش نیست.

در شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های پرمخاطب نداریم

امید بابایی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ایام قرنطینه خانگی و شیوع ویروس کرونا مردم بسیاری از امورات تفریحی و سرگرم‌کننده را نمی‌توانستند انجام دهند، اظهار کرد: بنابراین برای اینکه مردم در خانه بمانند، رسانه‌ ملی وظیفه سنگینی در بحث تولیدات سرگرم‌کننده دارد.

وی ادامه داد: اگر مخاطب در این ایام نتواند برنامه دلخواه و سرگرم‌کننده‌ای را از کانال‌های تلویزیونی مشاهده کند، ناخودآگاه به سمت فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و یا نمایش خانگی غربی کشیده می‌شود، قطعا طولانی‌ شدن روند قرنطینه خانگی این مسئله را تشدید می‌کند.

بابایی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا بسیاری از مردم تمایل چندانی به شبکه‌های ماهواره‌ای و یا فیلم و سریال‌های غربی به‌دلیل مشغله و .... نداشتند، عنوان کرد: اما معمولا افراد در ایام قرنطینه برای سرگرم کردن خود و افراد خانواده به سراغ شبکه‌های تلویزیونی می‌روند، اگر این شبکه‌ها برنامه‌های طنز، سرگرم‌کننده و مخاطب‌پسندی برای ارائه نداشته باشند به سمت این فیلم‌ها کشیده می‌شوند.

این جامعه‌شناس افزود: قطعا طولانی شدن روند قرنطینه این مسئله را در خانواده‌ها نهادیه می‌کنند و موجب می‌شود که تمایل آن‌ها برای دیدن این دست سریال‌ها و فیلم‌ها که حاوی صحنه‌های خشن، خیانت و ... است، بیش‌تر شود و همین مسئله در آینده موجب تغییر نگرش در خانواده‌ها به‌علت تاثیرپذیری از فرهنگ ارائه شده در این فیلم‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین شاهد بودیم در ایام قرنطینه نگرش مردم نسبت به انجام مناسک دینی نیز تغییراتی داشته است، بسیاری از افراد قبل از شیوع کرونا در انواع مراسمات دینی مانند نمازجماعت، دعای کمیل، روضه و ... شرکت می‌کردند، اما باتوجه به شرایط اکنون این مسائل کمرنگ شده است و افراد معتقدند می‌توانند این مراسمات را در خلوت و تنهایی برگزار کنند.

بابایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های پرمخاطب نداریم، گفت: برای جلوگیری از تبعات و آسیب‌های این‌گونه فیلم‌ها باید صدا و سیما به‌دنبال ساخت برنامه‌های پرمخاطب و پخش در یک زمان خاص باشد، زیرا زمان پایان این بیماری مشخص نیست و شاید تا یکسال آینده نیز ادامه پیدا کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های غربی و ترکیه‌ای که مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی نیست، می‌تواند تاثیرات وآسیب‌های بسیاری را در جامعه و خانواده به‌دنبال داشته باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایام قرنطینه به‌دلیل مشکلات متعدد از جمله خشونت با افزایش آمار طلاق مواجه بودیم.

فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های بیگانه عفت عمومی را تهدید می‌کند

زهرا حامدی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه چند اصل در زندگی تمامی افراد جامعه وجود دارد، اظهار کرد: اصل تناسب بر تمامی شئون زندگی افراد جوامع حاکم شده است، حتی اگر بخواهیم یک لباس یا وسیله برای زندگی خود تهیه کنیم این اصل را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: در بحث معنویات مانند اخلاق، کرامت انسانی و ... نیز اصل تناسب مراعات می‌شود، اما این اصل بیش‌تر در امورات مادی و ظاهری نمود دارد.

حامدی با بیان اینکه انسان علاوه بر غذای جسمی به غذای شنیداری، بویایی و دیداری نیز نیاز دارد، گفت: انسان با هر صحنه‌ای در اطراف خود مواجه شود، می‌تواند حالت سرور و شادی به خود بگیرد و یا دچار غم، ناراحتی، استرس، اضطراب و نگرانی شود، همچنین این صحنه‌ها بر خلق و خوی انسان نیز تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در علم ثابت شده است که انسان هر چیزی را که می‌بیند و می‌شنود در ذهن، افکار و تصمیم‌گیری‌های فرد تاثیر می‌گذارد، به‌طور مثال عموما تبلیغات تلویزیون مربوط به تبلیغ مواد غذایی است و مردم برای شرکت در قرعه‌کشی اقدام به خرید مایحتاجی می‌کنند که شاید اصلا نیازی به آن ندارند و این مسئله موجب اسراف می‌شود.

وی در خصوص فیلم‌های شبکه‌های بیگانه و حتی شبکه نمایش خانگی در کشور، عنوان کرد: خوشبختانه مردم کشورمان خیلی از فرهنگ دینی فاصله نگرفته‌اند، اما شاهدیم محتوای اکثر این فیلم و سریال‌ها سنخیتی با فرهنگ دینی و اسلامی ندارد.

حامدی اضافه کرد: یکی از اصول مهم در این‌گونه فیلم‌ها و سریال‌ها ترویج تجمل‌گرایی است، شاهدیم تجمل‌گرایی در بین دانش‌آموزان در حال افزایش است، گاهی این دانش‌آموزان تحت تاثیر این سریال‌ها و فیلم‌ها قرار گرفته و آرزوهایی رادنبال می‌کنند که شاید رسیدن به آن‌ها یک امر محال باشد، این مسئله در آینده موجب سرخوردگی افراد می‌شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه علم در حال پیشرفت است و قطعا در سال‌های آینده نسل  کنونی متهم به بی‌سوادی از سوی نسل جدید می‌شود،  تاکید کرد: مخالف علم‌آموزی و پیشرفت در جامعه نیستیم، اما باید سنت‌های حسنه گذشتگان مانند حیا، انصاف، راستگویی، احترام به والدین و ... حفظ شود.

وی بیان کرد: در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های بیگانه شاهد ترویج خشونت، فساد اخلاقی، روابط نامشروع و ... هستیم، این فیلم‌ها به مروز زمان عفت عمومی را تهدید می‌کند، متاسفانه در این فیلم‌ها اخلاقیات، احترام به بزرگتر و جایگاه خانواده نادیده گرفته شده است.

حامدی یادآور شد: نباید در ایام قرنطینه بیش‌تر وقت خود را صرف کارهایی از جمله دیدن فیلم و سریال کنیم، می‌توان در این ایام حرفه جدیدی را آموخت و والدین با انجام برخی اقدامات مانند بازی، خواندن کتاب و ... روابط خود را با فرزندانشان تقویت کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید مراقب روح و جسم خود باشیم زیراکه یک امانت الهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha