• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99092620349
  • خبرنگار : 30054

 نامه های دختر بچه ای، که یک کتاب شده اند

 نامه های دختر بچه ای، که یک کتاب شده اند
بابا لنگ دراز

داستان بابا لنگ دراز درباره ی دختر یتیمی به نام جودی ابوت است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کتابچین، این دختر که قهرمان داستان است، در یتیم خانه ای زندگی می کند و مرد خیری به او کمک می کند تا امورات زندگی اش را بگذراند. در طول رمان او به این مرد خیر نامه می نویسد.

در ادامه ی داستان خانم لیپت سرپرست یتیم خانه، به او خبر می دهد که یکی از افراد خیری که برای حضانت بچه های بی سرپرست به یتیم خانه می آیند از جودی خوشش آمده و می خواهد او را به دانشگاه برای تحصیل بفرستد، اما شرطی گذاشته که هر ماه برای او یک نامه بنویسد و انتظاری در قبال پاسخ دادن نداشته باشد و اینکه هویت او ناشناس باقی بماند.

جین وبستر نویسنده ی رمان بابالنگ دراز

آلیس جین چندلر وبستر نویسنده و نمایشنامه نویس زن اهل آمریکا بود. از آثار برجسته ی او می توان به رمان های دشمن عزیز و بابا لنگ دراز اشاره کرد. از ویژگی های سبک داستان های او می توان به این موضوع اشاره کرد که مخاطبین اش در محدوده ی سنی خاصی قرار نمی گیرند و همه با داستان ها و شخصیت رمان هایش ارتباط برقرار می کنند.

نوشته های او ساده و روان هستند. در واقع او دیدگاه های اجتماعی و سیاسی خود را در این داستان ها بیان کرده است. جین وبستر در ۱۱ ژوئن ۱۹۱۶ برای به دنیا آوردن دخترش بر اثر تب درگذشت.

رمان های جین وبستر در عین سادگی و روانی، از عواطف پاک انسانی، فقر و فاصله ی طبقات مختلف جامعه صحبت می کنند. با اینکه او جزء نویسندگان معاصر به حساب نمی آید،  ولی رمان های او برای نوجوانان هر نسل همچنان جالب توجه و پر طرفدار است.

کاراکترهای کتاب بابا لنگ دراز

جودی ابوت کاراکتر اصلی داستان است و از آن دسته شخصیت هایی است که همه دوست دارند در زندگیشان یکی مثل او را، در کنار خود داشته باشند.

جودی ابوت دختری باهوش است که در مدرسه نیز تلاش میکند تا فاصله ی خود را که به دلیل بزرگ شدن در پرورشگاه است را با افراد پیرامونش کمتر کند. بخش اول داستان به نامه نگاری های جودی برای حامی ناشناس خود که به او بابا لنگ دراز می گوید، می گذرد.

نامه های او جنبه ی زیبای داستان است. او همواره از پیشرفت های تحصیلی خود می نویسد ولی بیشتر آنها، به شکل خاطره نویسی هستند. در داستان بابا لنگ دراز، شخصیت های بسیار متفاوتی وجود دارند که جودی در نامه های خود به اظهار نظر درباره ی آن ها هم می پردازد. کلیت ماجرا به بلوغ رفتاری و فکری یک دختر جوان و ورود او به جامعه مربوط است.

از کاراکتر هایی که بیشترین رابطه را با جودی دارند می توان به سالی مک براید، همکلاسی و دوست صمیمی اش و جولیا راتلج پندلتون شخصیتی از خود راضی که همواره تا پایان داستان دوست و دشمن جودی باقی می ماند، اشاره کرد.

جودی ابوت

نگاهی به گفتگوهای جودی ابوت و بابا لنگ دراز

رمان بابا لنگ دراز از اول کتاب تا پایان آن توجه ویژه ای به روابط انسانی دارد، این رمان در ژانر نامه نگاری و برای سنین نوجوان نوشته شده است. در این کتاب جودی وارد فضاهای مختلفی می شود و داستان در قالب خاطره نویسی و درد و دل با بابا لنگ دراز ادامه پیدا می کند.

گفتگوهای جودی آبوت شامل ابراز احساسات او به محیط و انسان های اطراف اش می باشند و در آن از عواطف خود و دیدگاه هایش نیز برای بابا لنگ دراز صحبت می کند.

جودی در طول داستان چندین بار تصمیم به مستقل شدن می گیرد که این مورد، شخصیت تحسین برانگیز و خود ساخته ی این دختر را نشان می دهد. این تلاش تا پایان داستان شدت بیشتری  به خود می گیرد و خواننده را با چالش های در پیش روی جودی ابوت می کشاند.

داستان بابا لنگ دراز بیشتر در قالب همین نامه های که نشان دهنده ی موضوعاتی مانند عواطف لطیف انسانی، دوستی، صبر، پایداری و... است روایت می شود. خوانش اینکه در پایان داستان چه اتفاقی برای جودی می افتند و اینکه بابا لنگ دراز چه کسی است و چرا به این نام مستعار توسط جودی شناخته می شود هم بر عهده شما!

آیا رمان جودی ابوت فمینیستی است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در بخش هایی از داستان شاید از شخصیت بابا لنگ دراز حتی متنفر شوید؛ چون که او جودی را از ارتباط با مردهای دیگر محدود می کند و شاید این را بعضی از مخاطبین کتاب به شکلی بد قلمداد کنند.

نظرات ضد نقیضی از منتقدان درباره ی دیدگاه رمان بابا لنگ دراز درباره ی حقوق زنان وجود دارد. بعضی بر این عقیده اند که در داستان بابا لنگ دراز دارای مضامینی علیه طرفداری از حقوق زنان است که شاید به خاطر همین مسئله است که بابا لنگ دراز در بعضی از ماجراها به کنترل و محدود کردن جودی ابوت می پردازد.

بسیاری دیگر اما معتقد اند که شخصیت جودی ابوت نمادی از زنان رشد یافته و مستقل است که گاهی حتی با سرپیچی از حامی خود و تصمیمات او برای آینده شان و حرکت به سمت آموزش و به دست آوردن خواسته های زندگی، به دل حادثه می زنند و خودشان برای آینده تصمیم گیری می کنند. این دست برداشت ها نیز به خواننده کتاب و نگاه آن بستگی دارد، پس این مورد هم بر عهده شما.

 دانلود کتاب داستان بابا لنگ دراز

برای دانلود نسخه متنی با دو ترجمه متفاوت از دو نشر مختلف این اثر می توانید سری به سایت کتابچین بزنید. نسخه اول متنی کتاب بابالنگ دراز توسط پیمان آذر باد ترجمه شده است و به لطف نشر بادبان در دسترس عموم قرار داده شده است. نسخه متنی دوم کتاب بابا لنگ دراز توسط نشر سفیر قلم ارائه شده و ترجمه آن به اهتمام عاطفه علیپور در دسترس است.  

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha