• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99092620443
  • خبرنگار : 50182

"حاج قاسم" به دادِ کرمانشاه رسید

"حاج قاسم" به دادِ کرمانشاه رسید

ایسنا/کرمانشاه همان ابتدا که نامش را به نام "حاج قاسم" متبرک کردند، خیر و برکت هم همراهش آمد. همه هم همراهش شدند تا در کنار هم مبارزه جانانه‌ای داشته باشند با هیولای کوچکی که ماه‌هاست به جانِ جهان افتاده و خیلی‌ها را به کام مرگ کشانده است.

20 آبان ماه بود که استارت کار زده شد و طرح «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در کشور و بصورت پایلوت در کرمانشاه آغاز به کار کرد.

سپاه، بسیج، هلال احمر، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و... همه و همه گرد هم آمدند تا هرچه توان دارند برای مهار این ویروس کشنده بگذارند و شعله این آتش سرکش را در شهر و دیارمان خاموش کنند.

حالا با گذشت بیش از یک ماه از اجرای این طرح کرونا در کرمانشاه آرام گرفته و اُمیدها دوباره زنده شده است. بستری های کرونا در استان با اجرای این طرح و همکاری گسترده مردم حالا از 1260 نفر در روزهای اوج بیماری به حدود 300 نفر رسیده و فوتی های کرونا هم در استان عملا نسبت به آن روزها نصف شده است.

کرونا در استان سیر کاهشی پیدا کرده و بسیاری بخش های درمانی مخصوص این بیماران تعطیل شده و کادر درمان حالا دارند نفسی تازه می کنند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه امروز (26 آذر) در نشست استانی قرارگاه مبارزه با کرونا، با اشاره به برکات اجرای طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مهار و مدیریت کرونا در استان، گفت: از 20 آبان ماه این طرح در استان اجرایی شده و خوشبختانه از همان روزهای ابتدای شروع طرح تاکنون شاهد سیر کاهشی کرونا هستیم.

وی افزود: تعداد بستری ها و مبتلایان و فوتی ها کرونا کاهش چشمگیری داشته و امیدواریم با تداوم اجرای این طرح و تداوم همکاری گسترده مردم، این سیر کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به تقسیم بندی استان کرمانشاه به 22 منطقه در این طرح، گفت: از این تعداد 10 منطقه مربوط به شهر کرمانشاه است و هر منطقه توسط تیم های مراقبتی، حمایتی و نظارتی پوشش داده می شود.

وی افزود: در حال حاضر 575 تیم مراقبتی، 696 تیمی حمایتی و 118 تیم نظارتی در سطح استان در راستای اجرای این طرح تشکیل شده و امور محوله را اجرا می کنند.

شکیبا در تشریح فعالیت تیم های مراقبتی گفت: این تیم ها تاکنون 10 هزار و 326 خانوار را غربالگری کرده و از این تعداد در مجموع از 4744 نفر تست کرونا گرفته و در کنار آن از 1075 نفر هم تست سریع کرونا گرفته شده است.

وی افزود: از مجموع های تست های گرفته شده 2006 نفر و از مجموع تست های سریع 164 مورد کرونا مثبت بوده است.

وی افزود: این تیم ها طی این مدت 2548 نفر را تحت مراقبت و پیگیری قرار داده اند و 1055 مورد ویزیت در منزل هم توسط این تیم ها انجام شده است.

شکیبا در تشریح عملکرد تیم های نظارتی در این طرح نیز گفت: این تیم ها تاکنون 19 هزار و 930 مورد بازدید داشته اند که به 1220 واحد صنفی اخطار داده شده و 423 واحد به دادگاه معرفی شده و در نهایت 219 واحد صنفی تعطیل شده اند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در تشریح خدمات تیم های حمایتی طرح هم گفت: این تیم ها هم تاکنون 4510 بازدید حمایتی داشته اند و 1195 خانوار آسیب پذیر شناسایی و 4506 بسته معیشتی میان آنها توزیع شده است.

72 درصد قربانیانِ "کرونا" در کرمانشاه افراد بالای 60 سال هستند

شکیبا در ادامه با اشاره به خطرات چند برابری کرونا برای سالمندان استان گفت: طبق آمارهای به دست آمده 72 درصد فوتی ها کرونا در استان مربوط به افراد بالای 60 است.

وی افزود: همچنین میزان فوتی های کرونا در بیماران بستری بالای 60 سال، بیش از 77 درصد است.

این مسئول تصریح کرد: این امر می طلبد که خانواده بیش از پیش مراقب سالمندان خود باشند، به ویژه در شب یلدا که عموما دورهمی ها در خانه بزرگان فامیل است درخواست داریم برای حفظ جان این عزیزان امسال شب یلدا را بصورت مجازی برگزار کنند.

شکیبا در ادامه از برگزاری مراسم عروسی و عزا در روستاهای استان انتقاد کرد و افزود: علی رغم این همه هشدار هنوز هم شاهد برگزاری این آیین ها هستیم و در شهر هم در برخی منازل چنین مراسمی برگزار می شود.

وی افزود: در کنار این موضوع برخی صنوف بویژه در حوزه آرایشگاه های زنانه هم پروتکل های بهداشتی را آنچنان که باید رعایت نمی کنند که باید در این زمینه برخوردهای لازم صورت گیرد.

وی بر ضرورت استفاده هرچه سریعتر و گسترده از اپلیکیشن "ماسک" در ترمینال ها، فرودگاه ها و ورودی ادارات تاکید کرد و افزود: افراد با استفاده از این اپلیکیشن می توانند بیماران مبتلا به کرونا را شناسایی و از خدمات رسانی به آنها خودداری کنند. استفاده از این اپلیکیشن می تواند نقش موثری در پیشگیری از گسترش بیماری کرونا داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha