• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99092620821
  • خبرنگار : 71191

«هنر نگارگری» ایران جهانی شد

«هنر نگارگری» ایران جهانی شد

«هنر مینیاتور» (نگارگری) در پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، پرونده‌ «هنر مینیاتور» یکی از چهار پرونده‌ معرفی‌شده‌ ایران به اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس که امسال برای نخستین‌بار به صورت مجازی در حال برگزاری است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این پرونده پیش‌تر به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه شده و به یونسکو ارسال شده بود.

پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث ‌فرهنگی ناملموس دوشنبه (۲۴ آذرماه) به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد که به مدت شش روز تا ۲۹ آذر (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر برگزار می‌شود.

قرار است در این اجلاس سه پرونده‌ ناملموس دیگر ایران نیز با کشورهای همسایه از جمله «جشن مهرگان» به صورت مشترک با تاجیکستان، «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» به صورت مشترک با ارمنستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با سوریه بررسی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۶ ۱۹:۴۶

ترکیه نقشی در نگارگری نداشته چرا باید ثبت مشترک شود!

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۷ ۲۰:۱۹

چه ربطی به ترکیه داشته؟

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۷ ۲۲:۰۷

با توجه به اینکه هنر مینیاتوری که نگارگران ایرانی در طول تاریخ خلق کرده اند برای آراستن آثار ادبی و فرهنگی بومی ایران همچون شاهنامه و آثار حکیم نظامی و ... بوده و در مکتب های شیراز، تبریز، قزوین، اصفهان و هرات رشد و تعالی یافته است و رنگ و بوی ایرانی دارد و در جهان تحت عنوان هنر مینیاتور ایرانی شناخته می شود چرا این هنر را تحت عنوان هنر مینیاتور ایرانی ثبت نکردید؟ آیا شما با این کار به جمهوری آذربایجان که همواره مینیاتور ایرانی به ویژه مکتب تبریز را مصادره می کند و تمام نگارگران ایرانی در شهر های تبریز، مراغه و اردبیل و ... جزوی از پیشینه خود معرفی می کند کمک نکردید؟ چطور حاضر شدید نام ایران را در معرفی این هنر حذف کنید و به مکتب های آن که برگرفته از نام شهر های ایران است اشاره نکنید؟