• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99092721057
  • خبرنگار : 50130

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی کردستان:

توسعه فضای شهری از مهمترین راهکارهای کاهش بحران زیست محیطی است

توسعه فضای شهری از مهمترین راهکارهای کاهش بحران زیست محیطی است

ایسنا/کردستان مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی استان کردستان گفت: توسعه فضای سبز شهری، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل و کاهش بحران‌های زیست‌محیطی شناخته‌شده است.

جاهده تکیه خواه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بررسی گونه‌های موجود در فضای سبز شهرها و معرفی و انتخاب مناسب‌ترین گونه موضوعی است که با توجه به تغییرات اقلیمی، افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی، محدودیت‌های منابع و... از اهمیت ویژه‌ای در توسعه فضای سبز پایدار برخوردار می‌باشد.

وی افزود: توسعه فضای سبز شهری، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل و کاهش بحران‌های زیست‌محیطی شناخته‌شده است.

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی استان کردستان با اشاره به موضوع پایان نامه خود با عنوان «ارزیابی گونه های درختی پارک جنگلی آبیدر بر اساس خدمات اکوسیستمی» بیان کرد: هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی و مقایسه گونه‌های درختی غالب موجود در پارک جنگلی آبیدر واقع در شهر سنندج از جمله چنار، کاج تهران، اقاقیا، زبان‌گنجشک و سرو نقره‌ای و معرفی و شناسایی مناسب‌ترین گونه در منطقه موردمطالعه و مناطق مشابه است.

وی ادامه داد: از آنجایی که مطالعه‌ای منسجم و جامعی در این خصوص تاکنون صورت نگرفته و منبعی برای دست‌اندرکاران نه تنها در سنندج بلکه در ایران و سایر مناطق خارج از کشور نیز مشاهده نشده، پس از انجام مرحله شناخت وضع موجود به معرفی گونه‌های مناسب و سازگار با اقلیم و میکروکلیمای سنندج با توجه به خدمات اکوسیستمی فضای سبز شهری نظیر کارکردهای آلودگی (آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تعدیل دما)، زیبایی‌شناختی و اجتماعی فرهنگی پرداخته شد.

تکیه خواه عنوان کرد: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که گونه چنار مناسب‌ترین گونه از نظر کارکردهای موردمطالعه بین گونه‌های بررسی شده شناسایی شد. لذا در برنامه‌ریزی‌های فضای سبز می‌توان در مناطق دارای توپوگرافی مشابه و شرایط فیزیولوژیک مشابه اقدام به کشت گونه چنار در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت کرد.

این پژوهشگر برتر استان کردستان یادآور شد: این پایان نامه تحت حمایت مرکز مطالعات شورای شهر سنندج بود و در دوازدهمین  جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha