• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99092721105
  • خبرنگار : 30057

معاون وزیر علوم در افتتاحیه ۲ نمایشگاه فناوری مطرح کرد

تولید فناوری همانند آموزش در حال تبدیل شدن به جریان ملی است/استقرار نیمی از شرکت‌ها در پارک‌ها

تولید فناوری همانند آموزش در حال تبدیل شدن به جریان ملی است/استقرار نیمی از شرکت‌ها در پارک‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تولید محصولات فناورانه تنها محدود به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، بلکه دانشگاه‌ها در این حوزه نیز وارد شده‌اند، گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌های بزرگ کشور چندین طرح صنعتی تقاضامحور در حال اجرا است که در صورت عدم اجرای آنها، صنعت دچار خلا خواهد شد.

به گزارش ایسنا غلامحسین رحیمی صبح امروز در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت گفت: اگر ۱۰ سال قبل به دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های موجود در آنها وارد می‌شدید، به ندرت تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت می‎یافتیم، ولی در طول بازدیدهای مکرری که از دانشگاه‎‌ها و به ویژه از آزمایشگاه‌های آنها انجام دادم، مشاهده کردم که این آزمایشگاه‌ها با تجهیزات ایران ساخت مجهز شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت، نقش محوری در این زمینه داشته است، اظهار کرد: علاوه بر آن اعطای تسهیلات هم موجب تشویق سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی و هم شرکت‌های دانش‌بنیان و هم موجب ترغیب دانشگاه‌ها شد تا از تجهیزات ساخت داخل خریداری کنند.

رحیمی خاطر نشان کرد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که بازار مطمئنی برای فروش داشته باشند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مغتمی به ویژه برای دانشگاه‌هایی که با محدودیت‌های مالی مواجه هستند، خواهد بود تا بتوانند تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز خود را تامین کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری چنین رویدادهایی را موجب تحول در حوزه آموزش دانست و یادآور شد: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال محصولات دانش‌بنیان عرضه می‌شود، ولی این فناوری‌ها تنها محدود به شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شود، بلکه دانشگاه‎‌های بزرگ در خلق این فناوری‌ها نقش مهمی دارند، به گونه‌ای که غالب دانشگاه‌های بزرگ کشور طرح‌های صنعتی اساسی را در دستور کار دارند که با سفارش کارفرما آنها را اجرایی کرده‌اند.

وی با اشاره به اجرای چندین طرح صنعتی در یکی از دانشگاه‌های بزرگ یکی از استان‌های کشور که در صورت عدم اجرای آن صنایع با خلاهایی مواجه می‌شدند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به تدریج زیر ساخت‌های عرضه فناوری و تولید محصولات فناورانه را فراهم می‌کنند، ضمن آنکه تعدادی از پژوهشگاه‎های کشور پس از ساخت نمونه اولین وارد احداث فاز پایلوت شده‌اند.

رحیمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای پژوهش و فناوری کشور متحول شده است، افزود: حتم دارم که تا یک سال آینده نتایج این تحولات قابل مشاهده است و همانطور که آموزش تبدیل به یک جریان ملی شد، پژوهش و تولید فناوری نیز تبدیل به جریان ملی خواهد شد و امروزه نیز شاهدیم که اگر استادی به سمت پژوهش و تولید فناوری نرود، مطرود خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، با اشاره به جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: در سامانه‌ای که برای هفته پژوهش و فناوری پیاده‌سازی شده است، ۲۶۰۰ فناوری در آن بارگذاری شد که پس از داوری‌های اولیه ۱۴۰۰ طرح شایسته ارزیابی‎های دقیق‌تر شدند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یادآور شد: پس از ارزیابی‌ها در مرحله دوم از میان ۱۴۰۰ طرح، ۸۸ طرح برای رونمایی انتخاب شدند.

به گفته وی، در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۶۹ دانشگاه، ۳۵ پارک علم و فناوری، ۱۸ پژوهشگاه، ۱۵ مرکز رشد و ۵ موسسه تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی حضور دارند.

وی اضافه کرد: در بیست و یکمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۱۲۶ طرح از سوی شرکت‌های خصوصی، ۱۲۸۷ طرح از سوی دانشگاه‌ها، ۵۴۰ طرح از سوی پارک‌های علم و فناوری، ۳۷۶ طرح از سوی مراکز رشد و ۲۴۸ طرح از سوی پژوهشگاه‌ها ارائه شده است.

رحیمی با اشاره به استقرار ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، گفت: از میان ۴۳ پارک فناوری ایجاد شده در کشور ۳ پارک وابسته به دستگاه‌های اجرایی است و مابقی وابسته به این وزارتخانه است و نیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این پارک‌ها مستقر هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha