• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99092721231
  • خبرنگار : 50204

رییس کل دادگستری استان مرکزی:

برای پیشگیری از وقوع جرم هیچ زبانی تاثیرگذارتر از هنر نیست

برای پیشگیری از وقوع جرم هیچ زبانی تاثیرگذارتر از هنر نیست

ایسنا/مرکزی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اعتقاد بر این است که پیشگیری باید مقوله ای علم محور باشد و علم، کارشناسی و تجربه در خدمت پیشگیری از وقوع جرم قرار گیرد تا به نتیجه برسد و در این راستا هیچ زبان، بیان، گفتار و شیوه ای تاثیرگذارتر از هنر نیست.

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی روز پنجشنبه 27 آذر در آیین رونمایی از بنر فیلم کوتاه" نفی خشونت" اظهار کرد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصل 156 قانون اساسی برعهده قوه قضاییه گذاشته شده، اما پیشگیری از وقوع جرم و بزه امری فراقوه‌ای بوده و رفع مشکلات و کوتاه کردن کانون‌های تولید بزه در حیطه اختیارات و جزو وظایف قوه قضاییه نیست، لذا باید در این راستا با علت‌ها برخورد کرد تا ریشه جرم خشکانده شود و می طلبد قوای دیگر نیز در این خصوص ورود داشته باشند.

وی افزود: برگزاری چنین مراسماتی نشان از آن دارد که قوه قضائیه در برخورد با جرم و مجرم تنها نیست و سایر دستگاه‌ها در حوزه فکر و هنر و اندیشه در این مسیر یاریگر دادگستری هستند تا بتوان با این پدیده مقابله کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: مقابله با این پدیده صرفا نباید از راه مبارزه باشد چراکه معتقدیم مجازات به تنهایی پیشگیرانه نیست، بارها مجرمین برای یک جرم مجازات شدند اما پیشگیرانه نبوده زیرا در این روش تنها مبارزه با معلول صورت گرفته و علت رفع نمی‌شود. پیشگیری باید یک مقوله علم محور باشد و زبانی تاثیرگذارتر از هنر نمی‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد.

موسوی اضافه کرد: زبان هنر تاثیرگذار و جاوید است و با جلوه ها و پیام های پیشگیرانه می‌تواند موارد را به جامعه معرفی کند.

وی با بیان اینکه عنوان جشنواره و پوستر " نفی خشونت" است، گفت: خشونت در یک وضعیتی رخ می‌دهد که تسلط فکری و روحی روانی فرد بر خود کم است و باید تلاش کرد این تسلط در مواقع بحران از دست نرود و لرزان نباشد. هدف جشنواره بر این است که با زبان هنر ابتدا بعد منفی موضوع و سپس بعد مثبت را معرفی کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: در راستای به فعلیت رساندن این مهم، باید از تمام ظرفیت های استان به منظور اطلاع رسانی استفاده شود همچنین ظرفیت و پتانسیل استان مرکزی در تولید محتوای مرتبط با این جشنواره نیز باید مورد توجه جدی باشد چراکه این مهم یک آزمون برای استان نیز محسوب می‌شود و نباید  مشارکت های خوب تنها از سوی استان های دیگر باشد.

موسوی افزود: در راستای تولید آثار فاخر از استان مرکزی برای این جشنواره باید از همه ظرفیت‌های هنرمندان مطرح این استان در سراسر کشور بهره گیری کرد. اجرای مطلوب این جشنواره نیز از دیگر آزمون‌ها برای استان مرکزی است که باید همه تلاش ها در جهت برگزاری با کیفیت و مطلوب آن به کار گرفته شود.

حجت الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: رویکرد فرهنگی در دستگاه قضایی هم اکنون گسترش پیدا کرده به طوری که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دستگاه قضایی در عرصه فرهنگی با دستگاه های فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و غیره مشارکت خوبی دارند و این مهم می تواند توسعه فعالیت های فرهنگی در استان را به همراه داشته باشد.

افزود: فعالیت های فرهنگی در استان مرکزی در بخش‌ها و دستگاه های مختلف در حال توسعه است و می‌طلبد در راستای نفی خشنونت و مبارزه با آن که یکی از بخش هایی است که وقت زیادی از دستگاه قضایی گرفته، سایر دستگاه‌ها نیز فعالیت و تلاش خود را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان ساوه پیش از ورود به این جشنواره؛ جشنواره منطقه ای با حضور استان های مرکزی، قم و همدان برگزار شد و اقدام به تولید فیلم کوتاه 100 ثانیه ای حول محور موضوع نفی خشونت و مبارزه با خشونت خانگی شد.

دانشی بیان کرد: موضوع ارزشمند صبر، کلید فرج و کامیابی و باعث رشد و ترقی انسان و  جوامع بشری است و پرداختن به این مهم در عرصه های هنری باعث ترویج مهارت قرآنی و ارزش های انسانی می شود که امیدواریم این جشنواره بتواند این رسالت را به خوبی به انجام برساند.

وی تصریح کرد: در این جشنواره باید اثر فاخر تولید شود و تنها به دنبال برگزاری یک جشنواره نیستیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha