• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99092921871

خواهرها و برادرهایی که کرونای یلدایی هدیه می‌دهند!

خواهرها و برادرهایی که کرونای یلدایی هدیه می‌دهند!

ایسنا/گلستان یک متخصص داخلی با بیان اینکه یقیناً شب یلدا یکی از پرمخاطره‌ترین چالش‌ها در مقابله با ویروس کرونا در ایام پیش رو است، گفت: تنها راه مقابله با ویروس کرونا این است که نگذاریم ویروس وارد بدن شود.

محمد دادجو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در این ایام بیشترین علت شیوع ویروس کرونا، حضور در دورهمی‌های خانوادگی است، اظهار کرد: متأسفانه افراد به اشتباه تصور می‌کنند فامیل‌های نزدیک و خواهران و برادران می‌توانند بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید، با همدیگر رفت‌وآمد داشته باشند و مهمانی‌های خودمانی برگزار کنند، غافل از اینکه ممکن است در همین دورهمی‌های خانوادگی، افراد ناقل بدون علامت حضور داشته باشند که موجب سرایت بیماری به دیگران شوند.

وی با تأکید بر برقراری تهویه مناسب در خانه، محل کار و مکان‌های سربسته دیگر، گفت: بر اساس یافته‌های محققان، اندازه برخی ذرات حاوی ویروس کووید۱۹ کمتر از ۱۵۰ میکرون است لذا این ذرات می‌تواند در اتاقی که فرد بیمار حضور داشته تا چندین ساعت در هوا معلق بمانند.

دادجو با بیان اینکه تنها راه مقابله با این موضوع، ایجاد تهویه و برقراری جریان هوا در محل است، افزود: درصورتی‌که در اتاق یا سالنی که فرد آلوده حضور دارد، تهویه مناسب برقرار نباشد، حتی اگر همه افراد حاضر از ماسک استفاده کرده باشند، بعد از ۷ تا ۸ ساعت شاید ۳۰ درصد افراد آلوده شوند.

وی تعریق، لرز و بی‌حالی را شایع‌ترین علائم افراد در روزهای نخست ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: بعد از چند روز اگر ویروس از بدن دفع نشده باشد، بیماران دچار سرفه‌های خشک و تنگی نفس می‌شوند.

این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه زمان مراجعه به پزشک بسیار مهم است، تصریح کرد: ویروس دارای دو فاز تکثیری و التهابی است؛ اگر بیمار در فاز تکثیری که ویروس تازه وارد بدن شده به پزشک مراجعه کند، روند درمان بسیار بهتری خواهد داشت.

وی ضمن اینکه از همه مردم خواست نسبت به علائم اولیه این ویروس به‌درستی آگاهی کسب کنند، گفت: در ۸۰ درصد موارد سیستم ایمنی بدن ویروس را از بین می‌برد و نیاز به بستری نیست اما در ۲۰ درصد موارد افراد بستری می‌شوند که از این تعداد نیز ۸۷.۵ درصد بهبود می‌یابند. آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری حدود ۳ درصد است.

دادجو با اشاره به در پیش بودن شب یلدا، گفت: از خانواده‌ها درخواست داریم به‌هیچ‌عنوان همانند سال‌های گذشته جشن شب یلدا را برگزار نکنند و تنها خانواده‌ها با همان تعدادی که از قبل در یک خانه حضور داشتند، این شب را گرامی بدارند. حتی خواهرها و برادرها نباید به بهانه این شب دور هم جمع شوند زیرا ممکن است شادی یک شب دور هم جمع شدن به خاطره‌ای تلخ برای همیشه تبدیل شود. تنها راه مقابله با این ویروس، جلوگیری از ورود آن به بدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha