• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99092922613
  • خبرنگار : 71628

سفیر ایران در پکن: مداخله آمریکا در منطقه ما مشکلات زیادی به بار آورده است

سفیر ایران در پکن: مداخله آمریکا در منطقه ما مشکلات زیادی به بار آورده است

سفیر کشورمان در پکن در گفت‌وگویی به جوانب مختلف روابط ایران و چین اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در چین در گفتوگویی با شبکه سی. جی. تی. وی، گفت که روابط دوجانبه چین و ایران بدون تحریم های آمریکا شاهد پیشرفت سریع تری خواهد بود. چین به پیشرفت در ایران و ثبات دز خاورمیانه کمک زیادی کرده است. 
کشاورززاده در این باره گفت: روابط میان ایران و چین تنها مبتنی بر مقامات و دولت ها نیست، صمیمانه است. ملت های چین و ایران دوست هستند و باید از یکدیگر حمایت کنند. 

او با اشاره به کمک های ایران به چین در بحبوحه آغاز شیوع کرونا در جهان، گفت: اگرچه ما تحریم بودیم،  ماسک و برخی تجهیزات را در اولین مرحله ی شیوع این بیماری همه گیر به چین فرستادیم. 
سفیر کشورمان در چین درباره روابط تجاری دو کشور گفت: ایران و چین از طریق جاده ابریشم به یکدیگر متصل می شوند و طرح ''یک جاده یک کمربند'' طرح جدیدی برای احیای این ارتباط است. 
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: ما می توانیم مانند یک پل فرصتی برای طرح یک جاده یک کمربند فراهم کنیم تا اروپا و خاورمیانه را به هم متصل کند. ما همچنین فرصت خوبی برای ساختن جاده جدید یا امکان حمل و نقل جدید مانند خط راه آهن داریم. شما می دانید که متروی تهران با همکاری چین ساخته شده است و اکنون مردم از آن استفاده می کنند. 
کشاورز زاده در ادامه این گفت و گو با مطرح کردن این که ایران از اقدام پیشنهادی وانگ یی وزیر امور خارجه چین در ماه اکتبر مبنی بر ایجاد فرصت گفتمان چندجانبه برای منطقه ی خلیج فارس استقبال می کند،  گفت: ما فکر نمی کنیم که دلیلی برای خصومت در منطقه ی ما وجود دارد. متاسفانه مداخله ی آمریکا در منطقه ی ما مشکلات زیادی به بار آورده است. ما فکر می کنیم تنها راه حل کردن مشکل منطقه مذاکره است و ایران از چندجانبه گرایی و گفتمان چندجانبه حمایت می کند. 
سفیر کشورمان در پکن ادامه داد: ما حتی به سعودی ها و بقیه پیشنهاد دادیم که بیایید مذاکره کنیم. چرا که ما مدت زیادی است همسایه ایم و نمی توان همسایه ها را تغییر داد. 
او با اشاره به این که چین در تاریخ خود تاکنون به کشور دیگری حمله نکرده است، افزود: چین کشوری دوست است، نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس. بنابراین این میانجی می تواند کمک بسیاری کرده و فرصتی ایجاد کند که این مشکل حل شود. 
کشاورززاده با گفتن این که دو کشور از تحریم های آمریکا آزار دیده اند، درباره پنجاهمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران در سال ۲۰۲۱، گفت که این رخ داد می تواند در بر گیرنده ی رخ دادهای فرهنگی زیادی باشد. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha