• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99093022799
  • خبرنگار : 50414

آخرین یلدای قرن با «انوشه انصاری»

آخرین یلدای قرن با «انوشه انصاری»

ایسنا/بوشهر شب یلدا که از لحاظ نجومی انقلاب زمستانی نیمکره‌ی شمالی است، برای نیمکره جنوبی انقلاب تابستانی است و امسال رصدخانه مهر بوشهر به همراه اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران، در قالب یک رویداد ستاره‌شناسی، شب یلدا را جهانی می‌کنند.

انجمن ستاره شناسی معلمان ایران که عضو رسمی اتحادیه بین المللی ستاره‌شناسی است، این برنامه را با همکاری جمعی از علاقه مندان به علم نجوم در کشور برزیل اجرا می‌کند.

رئیس انجمن ستاره‌شناسی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: «در طول یک سال، موقعیت خورشید در ابتدای هر فصل متغیر است، اول فروردین و اول مهر دو روز از سال هستند که خورشید دقیقا از شرق طلوع و در غرب غروب می کند که این رویداد اعتدالین نامیده می‌شود.»

سیده فاطمه جعفری افزود: «در هنگام اعتدال بهاری و پاییزی شب و روز با هم برابر می شوند.»

وی توضیح داد: «١٢ ساعت روز و ١٢ ساعت شب برای زمین است که از روز دوم فروردین هرروز یک دقیقه به طول روز اضافه می شود تا اینکه در اول تیرماه خورشید در بالاترین میل مداری خود یعنی ۲۳.۵ درجه شمالی قرار می گیرد و طولانی ترین روز و کوتاه ترین شب سال را خواهیم داشت که این روز انقلاب تابستانی نامیده می شود.»

این ستاره‌شناس بوشهری ادامه داد: «بعد از آن تاریخ، خورشید مسیر برگشتی خواهد داشت و هرروز یک دقیقه از طول روز کم می شود تا در ابتدای مهر ماه دوباره طول روز و شب باهم برابر شوند که به این پدیده اعتدال پاییزی گفته می شود.»

جعفری عنوان کرد: «سپس هر روز یک دقیقه از طول روز کاسته می شود تا اینکه در اول دی ماه خورشید در پایین ترین میل مداری خود یعنی ۲۳.٥ درجه جنوبی قرار می گیرد و کوتاه‌ترین روز و طولانی ترین شب سال را خواهیم داشت. این روز انقلاب زمستانی نامیده می شود که همان شب یلدای ایرانیان است.»

به گزارش ایسنا، این برنامه در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی به طور همزمان پخش می شود. همچنین «انوشه انصاری» مهمان ویژه برنامه «چهله خومونی» خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha