• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99093022858
  • خبرنگار : 71516

هشدار الکاظمی نسبت به فروپاشی عراق

هشدار الکاظمی نسبت به فروپاشی عراق

نخست‌وزیر عراق ضمن مرتبط دانستن بحران سیاسی در این کشور با فساد، نسبت به فروپاشی نظام سیاسی و اجتماعی عراق هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در جلسه فوق العاده کابینه درباره بودجه ۲۰۲۱، گفت: از سال ۲۰۰۳ از اشتباهاتی رنج می‌بریم که نظام سیاسی و اجتماعی را به فروپاشی کامل تهدید می‌کند. یا باید فروپاشی کامل و آشوب را بپذیریم یا اصلاحات انجام دهیم. عاقلانه نیست تسلیم معادله فساد سابق شویم یا اوضاع را درست کنیم یا مردم را به بازی بگیریم.

الکاظمی گفت: بحران سیاسی در عراق با سه مسئله قدرت، پول و فساد مرتبط است و ما برای حل بحران با روش اقتصادی و با اتخاذ تصمیمی جسورانه برای از بین بردن مانع فساد و پول تلاش می‌کنیم.

الکاظمی گفت: من اولین متضرر از بودجه سال آتی هستم چرا که در معرض انتقادات زیادی قرار می‌گیرم. می‌توانستم وارد انتخابات شوم و مردم را فریب دهم اما وجدانم هرگز این را قبول نمی‌کند. ما باید مسئولیت‌پذیر باشیم چراکه این یک مسئله تاریخی و سرنوشت‌ساز است.

پیش از این بانک مرکزی عراق تصمیم گرفت ارزش ارز ملی را به ۱۴۵۰ دینار برای یک دلار کاهش دهد. این اقدام با هدف تأمین نقدینگی به خاطر بحران مالی در کشور است.

عراق برای تأمین ۹۵ درصد هزینه‌های دولت به درآمدهای فروش نفت تکیه می‌کند. عراقی‌ها از سال‌ها پیش به گسترش فساد در دولت و هدر رفتن صدها میلیارد دلار از سال ۲۰۰۳ اعتراض می‌کنند.

از سوی دیگر، مقتدی صدر در توییتی نوشت: بانک مرکزی و بقیه بانک‌ها اسیر فساد و مفسدین هستند و دولت و پارلمان باید با روش‌های تخصصی برای پایان فساد تلاش کنند و شناور کردن ارز کافی نیست.

وی افزود: این اقدام یک چاقوی دو لبه است که عراق را از یک بحران خارج و آن را وارد بحران شدیدتری می‌کند و تنها متضرر مردم هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۳۰ ۱۶:۲۲

باید به کاظمی گفت تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۳۰ ۱۸:۲۹

الکاظمی عرضه کارکردن با معادلات دنیا را ندارد وشدیدا غرب گراست نه وطن پرست

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۳۰ ۲۰:۲۳

عجب چ داستان جالبی، خیلی شرایط آشنایی به نظر می رسه! انگار یک دولت هم اینجا به این مرحله رسیده و خیلی راحت فشارو به مردم وارد کرده.

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۳۰ ۲۲:۵۰

نخست وزیر عراق یه آدم دور هم با اسراییل وهم با امریکادست داره وتظاهر به مردم دوستی میکنه اخرشم یه جنگ رامیندازه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۱ ۰۰:۵۵

اتفاقا الكاظمي نميخواد سوريه و يمن بشه چند دسته شدن مردم و دشمنى با هم وطنشون!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۱ ۰۱:۰۹

رفتارهای کاظمی کاملا مشخصه زیاد از ایران خوشش نمیاد ویجورای عامل غرب تو عراقه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۱ ۰۲:۰۶

ای ملت مقاوم عراق امریکاییها را از عراق بیرون کنید وگرنه کشور شما را نابود میکنند و علت شهید کردن سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهند بخاطر همین بود چون انها میدانستند که این دو شهید بزرگوار میدانستند امریکا دوست ملت عراق نبوده و دشمنان قسم خورده مسلمانها هستند،مرگ بر امریکا و صهیونیزم و ال سعود.