• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 99093022896
  • منبع : باشگاه دانشجویان

دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا (س):

به استحکام ارتباط صنعت و اقتصاد با محیط زیست کمک کردیم

به استحکام ارتباط صنعت و اقتصاد با محیط زیست کمک کردیم

دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا (س) گفت: در هر شرایطی و با هر رشته ای نجات محیط میتواند اولویتمان باشد اگر واقعا برای نجات این نعمت الهی تلاش کنیم.

ملیکا ابراهیمی سرخ آبادی در گفت و گو با باشگاه دانشجویان ایسنا عنوان کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ عده‌ای هر برنامه‌ تخصصی، غیر تخصصی و کلیشه‌ای را وارد برنامه‌های خود کرده‌اند مانند نشست‌ها و وبینارهایی با مخاطبان کم و بدون محتوا یا کارگاه‌های عمومی که در تمامی انجمن‌های علمی دانشجویی برگزار می‌شود و دسته دوم که انجمن‌های بسیار پر انرژی و هدفمند هستند در آنچه تخصص انجمن است!

وی ادامه داد: انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س) سعی کرده است محیط زیست را از کلیشه‌ها و حواشی دور کند و به پرورش فرهنگ محیط زیستی آن‌گونه که کاربردی است در میان مردم بپردازد. ما تلاش کردیم با برنامه‌هایی همچون سفیران زمین، مسابقه زیسترو، کارگاه عروسک سازی با پسماند و برنامه در حال حاضر ایمنی زیستی در کوهستان، ارتباط تمامی رشته‌ها و تخصص‌ها را در محیط زیست نشان دهیم و این حس را به مخاطب القا کنیم که بدون حواشی و با دستان خودش می تواند محیط زیست را نجات دهد. همچنین شاهد اقدامات سریع این انجمن در زمینه حفظ محیط زیست در این ایام کرونایی بوده‌اید که توانستیم کیف ضد عفونی همراه را به منظور استفاده هرچه کمتر از آب و مواد شیمیایی زیان آور محیط زیست جهت مقابله با ویروس کووید-۱۹ تولید کنیم.

ابراهیمی همچنین تاکید کرد: در هر شرایطی و با هر رشته ای نجات محیط می تواند اولویتمان باشد اگر واقعا برای نجات این نعمت الهی تلاش کنیم.

دبیر انجمن علمی محیط زیست‌ دانشگاه الزهرا در پاسخ به سوال الزامات تحقق اهداف انجمن‌های علمی و موانع تحقق آن گفت: پاسخ به این سوال در بخش الزامات تحقق اهداف یک کلمه است و آن "حمایت" است! یک انجمن علمی دانشجویی در هر دانشگاهی از کشور ممکن است ابتدای کار با کمبود بودجه یا تعداد و مخاطبان کم روبرو باشد اما حمایت های معنوی و پشتیبانی اساتید و اتحادیه‌ها را داشته باشد به یقین به شما می‌گویم این انجمن موفق و قطعا اثرگذار خواهد بود! پس در راس تمامی کارها ابتدا دیده شدن آن جوانی است در انجمن ها عضو است و سپس رفته رفته می تواند بودجه دریافت کند، می‌تواند کارآفرین بوده و خلاقانه به اهداف دست پیدا کند.

ابراهیمی اشاره کرد که یکی از دلایل موفقیت روز افزون انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س) حمایت کارشناس معاونت فرهنگی این دانشگاه است که با تلاش شبانه روزی هم مسیر اجرای برنامه را برای انجمن‌ها آسان و هم با ایده‌دهی و مشورت زمینه ارتقای برنامه های آنها را فراهم کرده اما در عین حال ما شاهد این هستیم که بعضی از اساتید زمانی را برای همکاری با انجمن های علمی دانشجویی اختصاص نمی‌دهند که این یک مانع است. دانشجویی که در انجمن‌های علمی دانشجویی است کاری مضاعف انجام می دهد؛ هم به تحصیلات خود می‌رسد و هم به مدیریت انجمن می‌پردازد و برای کاربردی کردن رشته و تخصص خود تلاش می‌کند.

وی با انتقاد به برخی رویه ها و تبعیض ها در قبال انجمن های علمی دانشجویی، افزود: همه ارکان به سان یک درخت هستند، اگر معاونت از دانشجو حمایت کند ریشه‌های قوی ایجاد می‌شود اما اگر سایرین باعث دیده شدن هرچه بیشتر این انجمن نشود آیا ریشه‌های قوی بدون شاخه و میوه های زیاد یک درخت کامل و پربار می‌شود؟

 دبیر انجمن علمی محیط زیست‌ دانشگاه الزهرا درباره نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در ایجاد تحرک و تفکر میان دانشجویان گفت: همواره دانشجویانی هستند که از زمان ورود به دانشگاه چیزی فراتر از آموزش اکادمیک می‌خواهند! یعنی "موثر بودن"؛ گام بزرگ و کاربردی برداشتن برای رفاه مردم کشور و حتی در نگاه کلان تر ایجاد پیشرفت بشری و سلامت جهانی! بنده همواره پرفسور حسابی را برای شورای مرکزی انجمن مثال میزنم، انگیزه سیری ناپذیر برای رسیدن به آنچه در علم علاقه داریم و شوق دستیابی به هدف و موثر بودن. قطعا دانشجویی که هدفمند است و می خواهد با رشته خود باعث پیشرفت کشور شود یا مشکلی را در صنعت حل کند همواره جذب انجمن های علمی دانشجویی می شود، حال همین افراد با فعالیت های خود باعث ایجاد ایجاد تحرک و شور و اشتیاق دیگر دانشجویان می‌شود که بدانند تلاش هایشان بی ثمر نیست. آنچه در فکر آنها است و می‌خواهند موثر واقع شوند با عضویت در انجمن‌های علمی دانشجویی محقق می‌شود. انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا توانسته ارتباط صنعت و اقتصاد را با محیط زیست بیش از پیش مستحکم کند.

وی درباره تاثیر فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی در کمک به چرخه تولید علم در کشور عنوان کرد: افرادی که در انجمن‌های علمی دانشجویی عضو هستند، علاوه بر آموزش آکادمیک، در فکر اجرایی کردن این آموزش‌ها در جهت پیشرفت و رشد کشور هستند. علاوه بر آن‌که انجمن‌های علمی دانشجویی با طرح اینفوگراف‌ها، بروشور ها، مسابقات و جشنواره‌های ملی و پر مخاطب از تمامی رده سنین سعی در گنجاندن مفاهیم علمی بر حسب تخصص انجمن هستند. یعنی یک انجمن علاوه بر شیوه مستقیم، به طور غیر مستقیم و با برنامه ریزی و طرح های هوشمندانه میتواند با جذب مخاطب، تفکر علمی را به گونه ای عامه پسند و در گنجایش فهم عموم به افکار تزریق نماید و خب این ملزم به مهارت و تجربه افراد انجمن علمی است که انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا (س) توانسته این هدف را با تلاش فراوان اجرایی کند.

دبیر انجمن علمی محیط زیست‌ دانشگاه الزهرا در پایان خاطرنشان کرد: فرضا فرهنگ پسماند صفر توانست در مسابقه ملی زیسترو تجلی پیدا کند و افراد بتوانند در این قرنطینه با دست سازهای کاربردی با وسایل بازیافتی یا دور ریختنی هم در خانه بمانند و هم زباله کمتری تولید کنند. یا در رویداد ملی هفته سفیران زمین توانستیم با حمایت کودکان و نوجوانان خلاق حتی در دورافتاده ترین روستاهای گنبد کاووس از فرزندان محیط زیستی و خلاق حمایت کرده، به زبان ساده فرهنگ حفاظت از محیط زیست و فعالیت هایی که آنها می توانند برای حفظ محیط زیست انجام دهند را آموزش داده و نشان سفیران زمین را به آنها تحویل دهیم. دقیقا چیزی که در روانشناسی کودک هم نقش دارد؛ دیده شدن، تشویق و ارج دهی در میان همسالان خود و دریافت جایزه. قطعا این روش موثرتر از آن است تا ما یک روز را در مدرسه حضور پیدا کنیم و فقط برای این کودک سخنرانی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha