جواد شریف نژاد در گفتوگو با ایسنا، با ابراز خرسندی از برگزاری رویداد مهم فرهنگی و هنری اکسپوی تبریز، گفت: نکته مهم در رابطه با برگزاری این نمایشگاه، رویداد محوری آن است، به طوری که اکسپوی تبریز به جای اینکه مکانی برای ورود بخش خصوصی و خرید و فروش محدود آثار باشد، باید در قالب یک رویداد فرهنگی به جامعه معرفی شود تا نقشی در مطرح شدن شهر تبریز در سطوح مختلف داشته باشد.
وی با تاکید بر حمایت مسئولان فرهنگی شهر از برگزاری این نمایشگاه هنری، افزود: این رویداد فرهنگی که در یک بازه زمانی مشخص، پذیرای هنرمندان و علاقه مندان و مشتریان هنر خواهد بود، نام هنرمندان با استعداد و توانا را بر سرزبانها میآورد و از این طریق است که آثار هنری ارزشمند در تبریز به فروش میرسد.
وی متذکر شد: وقتی که پنج دوره متوالی از برگزاری این رویداد فرهنگی میگذرد، پس میتوان گفت که اکسپوی تبریز، استعداد رسیدن به جایگاه والایی در سطح کشور و مبنایی برای تبادل فرهنگی جامعه را دارد اما باید در این راستا نگاه جامعی داشت.
شریف نژاد با بیان اینکه اکسپوی تبریز در کنار اقدام فرهنگی، به دنبال معرفی شهر تبریز است، اظهار کرد: شهرداری همان قدر که وظیفه آسفالت ریزی و سالم سازی زیرساخت شهر را برعهده دارد، باید برای فرهنگ هم کاری انجام دهد؛باید نگاه به فرهنگ وهنر در جامعه اصلاح شود و شهرداری نیز این بخش را در اولویت خود قرار دهد و به دنبال حمایت از آن باشد.
وی متذکر شد: اکسپوی تبریز، یک حرکت رو به رشد است که قطعا یکسری ناملایماتی نیز دارد اما باید این نواقص جبران شوند و با استفاده از ظرفیتها، هر سال نسبت به سال گذشته با تنوع بالاتر و شیوهای بهتر برگزار شود.
وی افزود: در گذشته عنوان "بهترین هنرمند کشور" در اختیار افراد مختلفی قرار میگرفت اما اکنون نمیتوان گفت که بهترین هنرمند کشور چه کسی است، چرا که هنرمندان جامعه، آنچنان که باید مطرح نشدهاند و حتی سیستم فرهنگی نیز به دنبال انتخاب این عنوان نرفته است؛ هنرمندان مهم و با استعداد بومی بسیاری هستند که هنوز فرصتی برای مطرح کردن خود نیافتهاند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگ هنر و ادب آذربایجان با اشاره به عدم استقبال برخی افراد متمول از بخش فرهنگ هنر جامعه، گفت: در گذشته تابلوها و آثار هنری هنرمندان مختلفی در بالای طاقچهی خانهها دیده میشد اما اکنون خانوادههای ثروتمندی در جامعه ما زندگی میکنند که با وجود سطح درآمد بالا حتی دست به جیب نمیشوند که یک عکس هنری را بر دیوار خانه خود نصب کنند، در واقع این یک نوع بی توجهی فرهنگی قلمداد میشود.
وی متذکر شد: این قشر ثروتمند نمیدانند که باید به بخش فرهنگ هم کمک کنند تا از این طریق فرهنگ جامعه ارتقا یابد، در حالی که در نقاط مختلف دنیا، تابلوهای گرانبها و آثارارزشمند هنری توسط افراد ثروتمند جامعه خریداری میشود و بین این قشر تبادل مییابد تا از این طریق عدهای نیز کسب درآمد کنند.
وی با اشاره به سابقه فروش آثار هنری در دنیا، ادامه داد: بحث حراجیها و فروشهای هنری از قرن 18 به صورت منسجم در دنیا آغاز شده وحتی بحث شهر نشینی امروزی نیز مدلول این قرن است؛ قرن 18، دوره زمانی مهم در تاریخ ومنشاتغییرات بزرگ دردنیا محسوب میشود که انقلاب فرهنگی و فکری و صنعتی نیز شامل آن میشود.
شریف نژاد اظهار کرد: درسالهای دورکه مشکلات رفت وآمدو انتقال پیام بین افراد وجود داشت، تنها روش تبادل و آشنایی با فرهنگ شهرهای دیگر وگذشتگان، از طریق کتاب وتابلوانجام میگرفت و حتی اکنون نیز یادگاریهای فرهنگی که از قرون گذشته برجا مانده اغلب شامل تابلوهای نقاشی میشود و اینگونه تبادل فرهنگی اتفاق میافتدو هر جامعهای، سایر افراد را با سبک خود آشنا میکنند.
وی در خاتمه با اشاره به مشکل بزرگ برپایی گالریها در تبریز، بیان کرد: بر اساس قانون، چند سالی است که سالنهای اجتماعات هتلها در تبریز، بدون دریافت هزینه صدور پروانه ساخته میشوند و این معافیت به این شرط انجام میگیرد که این سالنها برای برگزاری نمایشگاه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد تا از این طریق از هنر و هنرمندان شهر حمایت شود، در حالی که اغلب هتلداران در قبال دریافت هزینه از قشر هنرمند، حاضر به اجاره سالن میشوند که این امر نیازمند مطالبه گری مسئولین فرهنگی و آحاد هنرمندان می باشد.
انتهای پیام


نظرات