• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99093023133
  • خبرنگار : 71496

تعهد نخست وزیر سودان به تحقق خواسته‌های مردمی در بحبوحه اعتراضات برای برکناری وی

تعهد نخست وزیر سودان به تحقق خواسته‌های مردمی در بحبوحه اعتراضات برای برکناری وی

به رغم درخوست سودانی های معرتض برای برکناری دولت عبدالله حمدوک، نخست وزیر دولت انتقالی این کشور متعهد شد خواسته‌های انقلابی‌را برآورده و اوضاع معیشتی و اقتصادی را بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد انقلاب دسامبر ۲۰۱۸ که به سرنگونی عمر البشیر منجر شد، اظهار کرد: در این مناسبت ارزشمند به سودانی‌ها تعهد می‌دهیم سرعت‌مان را در عمل به تمامی خواسته‌های انقلاب بالا ببریم.

حمدوک تاکید کرد: بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی از اولویت‌هایی است که تمام تلاش خود را برای پشت سر گذاشتن چالش‌های آن انجام خواهیم داد.

نخست وزیر سودان در ادامه گفت: مردم ما در مدت زمان کوتاهی در مقایسه با عمر ملت‌ها، بزرگترین انقلاب‌ها را در مسیر آزادی، رفاه، ثبات و دموکراسی محقق کردند.

این در حالی است که هزاران تظاهرکننده روز شنبه با تجمع در اطراف کاخ ریاست جمهوری شعارهایی سر داده و برکناری دولت حمدوک و تحقق اهداف انقلاب دسامبر ۲۰۱۸ را خواستار شدند.

به گفته برخی شاهدان عینی نیروهای امنیتی سودان برای پراکنده کردن هزاران تظاهرکننده‌ای که در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم جمع شده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کردند و هزاران معترضی را که مقابل ساختمان پارلمان در ام درمان واقع در غرب خارطوم جمع شده بودند، متفرق کردند.

به گفته شاهدان، معترضان در اطراف کاخ ریاست جمهوری لاستیک خودروها را آتش زدند و در مقابل نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

نیروهای امنیتی سودان در خیابان‌های اصلی اطراف کاخ ریاست جمهوری تظاهرکنندگان را تعقیب کردند که به گفته شاهدان برخی از معترضان زیر جمعیت بی‌هوش شدند.

روز شنبه تظاهرات‌های پراکنده‌ای در مناطق پراکنده‌ای در خارطوم و دیگر استان‌ها به راه افتاده و معترضان سرنگونی دولت حمدوک و تحقق اهداف انقلاب دسامبر را خواستار شدند.

مسؤولان سودانی پنج‌شنبه شروطی همانند ممنوعیت استفاده از گلوله و یا گاز اشک‌آور علیه معترضان را برای حمایت از راهپیمایی‌های سالگرد انقلاب تعیین کردند.

ارتش سودان نیز روز جمعه تمامی مسیرهای منتهی به دفتر فرماندهی کل خارطوم را برای ممانعت از رسیدن معترضان به اطراف آن مسدود کرد.

مردم سودان روز شنبه دومین سالگرد انقلاب دسامبر را گرامی داشتند، کابینه این کشور نیز این مناسبت را تعطیل رسمی اعلام کرد.

دو سال قبل اعتراضات مردم سودان نسبت به وخامت شرایط اقتصادی موجب شد فرماندهی ارتش این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ عمر البشیر را از ریاست جمهوری برکنار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha