• یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99093023254
  • خبرنگار : 50356

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد:

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات، پرستاران را حرفه‌ای‌تر می‌کند

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات، پرستاران را حرفه‌ای‌تر می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرهای تابعه گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که  از ۱۵ سال قبل در مجلس مصوب شده و تا امروزبه دلایل مختلفی اجرایی نشده است، بر روند کار پرستاران تاثیر می‌گذارد و پرستاران حرفه‌ای‌تر خواهند شد.

محسن گچ‌پزان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پویش «چرا کار پرستار به نام پزشک ثبت می‌شود؟!» اظهار کرد: پرستاران مدعی هستند چرا دستمزد بخشی از خدماتی که انجام می‌دهند را پزشکان دریافت می­کنند؟ تا حدی دغدغه پرستاران قابل قبول است اما باید در نظر گرفت که بعضی از کارها را پرستار تحت نظارت پزشک انجام می‌دهد و مسئولیت کار با پزشک است. درست است که فرایند توسط پرستار انجام می­‌شود اما مسئولیت اصلی با پزشک است.

وی افزود: با این وجود بنده معتقدم که هیچ‌گاه نباید کار پزشک را با پرستار مقایسه و یا کار پرستار را با سایر رده‌های شغلی مقایسه کرد. پزشک بر اساس شغل خود حقوقی را دریافت و پرستار هم کار خود را انجام داده و حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کند. در سیستم پرستاری بحثی به نام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود دارد. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قانونی است که از ۱۵ سال قبل در مجلس مصوب شده و تا امروز به دلایل مختلفی اجرایی نشده است. اگر این قانون اجرا شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرهای تابعه افزود: در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۲۵۰ فرآیندکاری مشخص و قیمت‌گذاری شده است. ممکن است از این مبلغ بخشی هم برای پزشک در نظر گرفته شده باشد ولی متاسفانه این قانون هنوز مسکوت مانده  و به آن پرداخته نشده است. اگر این قانون اجرا شود شاید کمی از مشکلات پرستاران حل شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرهای تابعه در مورد دلایل اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بیان کرد: به نظر بنده بار مالی این قضیه باعث اجرا نشدن این قانون شده است. باید بدانیم هر چقدر که هزینه کنیم همان قدر هم منافع می‌بریم. اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران بر روند کار آنها تاثیر می‌گذارد و پرستاران حرفه‌ای‌تر خواهند شد. همیشه باید کفه‌های ترازو را بسنیجم. به نظر بنده کفه مثبت اجرای این قانون سنگین‌تر است. 

وی در رابطه با پرداخت حق و حقوق کرونای پرستاران خاطر نشان کرد: در این مورد دستورالعمل‌هایی از طرف وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی آمده است. اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده، اما تاخیر پرداخت حق کرونا قابل تحمل است زیرا کسی که در بخش بیماران کرونایی فعالیت می‌کند  نسبت به کسی که در بخش غیرکرونایی در حال فعالیت است حق متفاوتی دارد یا پرستاری که  مدت زمان بیشتری در بخش کرونا فعالیت کرده با پرستاری که مدت کمتری در این بخش خدمت کرده است، حق متفاوتی باید دریافت کند. به همین دلیل آماده شدن این سندها زمان می‌برد . هر بیمارستان باید گزارشی را در این خصوص ارائه دهد و مبلغ کرونا بین پرستاران باید دقیق تقسیم شود. حق کرونا مقدار مشخصی نیست و بستگی به ضرایب خاص خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha