• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99100200864
  • خبرنگار : 71290

برهانی: آشتی عربستان و قطر به معنی نزدیک شدن عربستان به سیاست‌های قطر است

برهانی: آشتی عربستان و قطر به معنی نزدیک شدن عربستان به سیاست‌های قطر است

یک استاد دانشگاه با اعتقاد به اینکه آشتی امارات و عربستان به معنی قرار گرفتن قطر در کنار این ها نیست و حتی به معنای نزدیک شدن عربستان به قطر است، گفت: فرصت خوبی فراهم آمده با توجه به اینکه عربستان در صدد است مشکلات منطقه ای خود را به حداقل برساند ایران هم از این فرصت استفاده کند.

سید هادی برهانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اختلاف قطر با عربستان چند سالی است که سابقه دارد و عمیق و گسترده شده، گفت: عربستان و امارات به دلیل این اختلاف ضررهای بسیاری کردند. آن ها تلاش کردند تا قطر را محاصره کنند و از مسیری که در پیش گرفته برگردانند اما تجربه چند ساله نشان داد که اقدام آن ها کاملا ناموفق بوده و قطر توانسته سیاست های خود را در منطقه حفظ کند.

وی تصریح کرد: بنابراین عربستان و امارات از اینکه نتوانستند کاری را که در نظر داشتند علیه قطر انجام دهند، ناکام مانده، ناامید هستند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: عامل دوم روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا است. امارات و عربستان هر دو سرمایه گذاری سنگینی کردند برای اینکه ترامپ انتخاب شود حتی خود را در جبهه ترامپ قرار دادند اما اکنون بایدن برنده شده و می دانند که ریاست جمهوری بایدن برای آن ها آسان نخواهد بود لذا در تلاش هستند تا به نحوی مشکلاتی را که در منطقه دارند حل کنند. برای اینکه در دوره بایدن مشکلات کمتری داشته و ضربه سنگینی نخورند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عربستان و امارات در حال حاضر سعی کرده اند تا مشکلات خود با قطر را حل کنند اما فرصت خوبی فراهم آمده تا ایران هم تلاش کند مشکلات با عربستان حل شود. به ویژه اینکه عربستان در تلاش است بعد از اعلام پیروزی بایدن مشکلات منطقه ای خود را به حداقل برساند.

برهانی ادامه داد: نباید در مورد آشتی عربستان با قطر در کشورمان موضع منفی بگیریم و بدبینانه نگاه کنیم. باید بدانیم که قطر از مسیر خود خارج نشده و این آشتی به معنی قرار گرفتن در کنار امارات و عربستان نیست بلکه به معنی نزدیک شدن عربستان به قطر است.

وی خاطر نشان کرد: قطر جایگاه خوبی دارد و در مواضع منطقه ای خود محکم ایستاده و مسیرش را ادامه می دهد لذا در این مسئله آشتی آنچه قابل مشاهده است این است که سیاست های عربستان به قطر نزدیک می شود.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: به نظر می رسد ایران هم باید از این مسئله استقبال کند و این تحول را گامی در جهت تقویت وحدت کشورهای اسلامی ببیند و هر چه کشورهای اسلامی به هم نزدیک شده و همبستگی داشته باشند می توانند موفق باشند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در واقع پیروزی بایدن فرصت خوبی است برای اینکه ایران هم مشکلاتش را با کشورهای منطقه حل و فصل کند چرا که نگرانی عربستان هم از دوره بایدن این است که مانند زمان ترامپ نمی تواند مخالفت داشته باشد. در واقع دموکرات ها نسبت به مسائل منطقه ای نظر منفی ندارند گرچه سیاست دوره ترامپ این گونه بود که کشورهای منطقه از هم دور شوند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha