• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99100200970
  • خبرنگار : 50416

خالی کردن جیب مردم در قمارخانه‌های مجازی!

خالی کردن جیب مردم در قمارخانه‌های مجازی!

ایسنا/همدان مدتی است فعالیت سایت‌های شرط بندی، پیش بینی، پوکر و کازینو در ایران به همت و برکت بسیاری از شاخ ها و برخی سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی حسابی رونق گرفته و سرشاخه های اصلی این مافیای سیاه، روزانه رقم های میلیونی از دار و ندار مردمی با رؤیای «میلیونر شدن در یک شب» را به جیب می زنند.

همین سرشاخه ها با نوشتن سناریوهایی، نمایش هایی را در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام راه می اندازند تا عروسک های خیمه شب بازی خود را همچنان شاخ اینستاگرام نگه دارند و از طریق آن‌ها بتوانند مافیای خود را اداره و گسترش دهند.

اما بهتر است ابتدا نگاهی به تاریخچه قمار و قماربازی در ایران بیندازیم. به گفته یک جامعه شناس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گرچه قمارخانه های رسمی و غیررسمی تعطیل شد اما باورهای فرهنگی ناشی از اقتصاد سیاسی مبتنی بر چپاول که ریشه در فرهنگ قدیمی کشور داشت، همچنان زیرپوست و فرهنگ جامعه به کار خود ادامه می داد.

حمید خاورزمینی در گفت‌وگو با ایسنا، به ناپدید شدن این باورها در عصر نخست پس از انقلاب که در تمامی انقلاب های کلاسیک جهان وجود دارد اشاره و اظهار می کند: این باورها با عنوان اصل تقوا و وحشت در عصر نخست پس از انقلاب اسلامی به محاق رفته بود اما موضوع بانکداری اسلامی که ممنوعیت پرداخت سود حساب بانکی را در پی داشت، افراد را از پس انداز در بانک ها بازداشت و موجب تضعیف نظام بانکی و نیز تورم شد بنابراین سیستم بانکی به ابداع روش های جذب مشتری پرداخت و با استفاده از روش قرعه کشی با تأکید بر شانس افراد، به اهدای هدایایی متناسب با میزان سرمایه گذاری بانک ها پرداخت.

شعله‌ور کردن آتشی پنهان در ذهن افراد برای کسب ثروت بادآورده

به گفته خاورزمینی، به علت رخنه کردن تقلب در قرعه کشی ها، دستگاه های نظارتی با نظارت بر آن، به فرآیند مبتنی بر شانس افراد جنبه قانونی محکمی دادند اما در دهه دوم و سوم پس از انقلاب، ورود شانسی هایی در قالب لُپ لُپ به بازار، پدیده رجوع به شانس برای ثروتمند شدن را فزونی بخشید. شاید این موارد به ظاهر مهم به نظر نرسد اما پلی شد میان شانس گرایی پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن!

این جامعه شناس ادامه می دهد: مسئولان این امر گمان می کردند که به علت تحت کنترل بودن، این پدیده ها آسیبی ایجاد نمی کنند و یا فروش شانسی های کودکانه موضوع مهمی نیست اما در واقع این پدیده ها نقش مهمی در دمیدن و شعله ور کردن آتشی پنهان در ذهن افراد برای کسب ثروت بادآورده ایفا می کرد که نه تنها روح شانس گرایی را زنده و موجه نگه می داشت بلکه در شکل گیری شخصیت کودکان نیز بسیار مؤثر بود.

سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی؛ حلقه مفقوده قمارخانه های مجازی

او معتقد است که ممنوعیت افتتاح قمارخانه ها در ایران پس از انقلاب اسلامی، بساط بسیاری از قماربازان را جمع کرد، از طرفی فعالیت قماربازانی که به قمارخانه های پنهان راه داشتند، به علت ترس از غیرقانونی بودن آن و روبرو شدن با افراد خلافکار و خطرناک محدود شده بود اما پس از گسترش فضای مجازی و افزایش استفاده از گوشی های هوشمند، قمار و قماربازی در لباسی دیگر به خانه های مردم راه یافت و به دنبال آن قمارخانه های مجازی به علت حذف درگیری فیزیکی بین افراد و یا مواجهه با قانون، مورد استقبال بسیاری از افراد جامعه با سودای ثروت بادآورده قرار گرفت.

خاورزمینی ادامه می دهد: این سفره پهن شده، راه را برای کسانی که از رانت های اقتصادی بی بهره مانده بودند، هموار کرد تا شانس خود را برای کسب ثروت های یک شبه بیازمایند و سرخوردگی بخشی از جامعه به واسطه انتشار اخبار اختلاس و دزدی، زمینه ای برای اعتماد به این سایت ها ایجاد و حضور و همکاری بسیاری از سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی با آنها، عنصر مفقوده این حلقه را تکمیل کرد.

او با بیان اینکه قمار روحیه کار، کارآفرینی، نوآوری و کسب پول تمیز را از بین می برد، می گوید: قمار یکی از اعتیادآورترین پدیده های موجود است به طوریکه هیچ اعتیادی قادر نیست در عرض چند دقیقه تمام هستی فرد را به یکباره از او بستاند اما قمار این ویژگی خطرناک را دارد و مبتلایان به آن زمانی دست از قمار می شکند که دیگر چیزی برای قمار کردن نداشته باشند و در نخستین فرصت و پس از به دست آوردن نخستین امکان برای شرکت در قمار دوباره به آن روی می آوردند.

معضلات قمارخانه های مجازی

به گفته این جامعه شناس، حضور افرادی با سنین متفاوت در قمارخانه های مجازی یکی از معضلات این قمارخانه هاست و نگرانی از تبعات امنیتی و ناموسی در این زمینه وجود ندارد، از طرفی امکان هک و دسترسی به حساب اشخاص سهل تر شده و به علت عدم داشتن مجوز قانونی، نظارت دستگاه های سایبری ناظر بر فعالیت های اقتصادی در آنها وجود ندارد پس امکان سوءاستفاده در آنها بسیار زیاد خواهد بود.

او با اشاره به برنامه ریزی های الکترونیکی این قمارخانه های مجازی که به منظور جذب افراد طراحی شده است خاطرنشان می کند: تجربه نشان می دهد برخی افراد با ورود به قمارخانه ها در فضای حقیقی و با مشاهده مکان و افراد قمارباز و بافت های نخستین، به ناگاه برای همیشه با قمار و قماربازی خداحافظی می کنند اما در مورد قمارخانه های مجازی چنین چیزی صدق نمی کند.

عدم آگاهی بسیاری از خانواده ها از وجود قمارخانه های مجازی

این فعال فرهنگی، اجتماعی از عدم آگاهی بسیاری از خانواده ها در مورد وجود چنین قمارخانه هایی به ویژه در دوران خانه نشینی به علت شیوع بیماری کرونا خبر می دهد و تأکید می کند: این خانواده ها گمان می کنند که فرزندشان در منزل از آسیب های اجتماعی در امان است در حالیکه این آسیب نه تنها اجتماعی بلکه روانی و اقتصادی نیز است و نیازمند کنترل هوشمندانه فرزندان در امور مختلف حتی در منزل، نه به شکل و سبک و سیاق سنتی، بلکه با روش های جدید و کمک متخصصان علوم تربیتی در این زمینه است.

او یادآور می شود: تجربه نشان داده که توضیح علمی این آسیب ها بسیار مؤثرتر از نصایح سنتی و حتی نصایحی در قالب های مذهبی و توصیه به هنجارهای رسمی جامعه است. در دولت نیز وجود دستگاه های نظارتی و رصد فضای مجازی با حساسیت بیشتر، می تواند مانع از گسترش قمارخانه های مجازی شود چراکه این قمارخانه ها منجر به سرقت، اعتیاد، ترویج بزه های جنسی، سرقت های اینترنتی و در نهایت فقر و هلاکت فرد و خانواده او خواهد شد که همه این عواقب برای حکومت بار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.

رسانه نقشی مهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی ایفا می کند

خاورزمینی نقش رسانه های عمومی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی را بسیار مهم و تأثیرگذار می داند و می گوید: نقش رسانه در پیشگیری از آسیب های خطرناک بازی هایی همچون نهنگ آبی و اپلیکیشن جوجو نتایج بسیار خوبی را ایجاد کرد و در شرایط فعلی و با تعطیلی مدارس، نقش رسانه ها پررنگ تر شده است.

او معتقد است که سینمای هالیوود با تولید فیلم هایی مبتنی بر سرقت، جستجوگران طلا و گنج و یا حتی خریداران بلیط های بخت آزمایی، سبب جلوگیری از بسیاری از آسیب ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه خود شده است به طوریکه در پایان فیلم، کاراکتر موردنظر به همان نقطه ای که در ابتدای فیلم قرار داشته، می رسد و از هیچ یک از امکانات و رفاهیات زندگی بهره مند نخواهد شد و از طرفی به صورت غیرمستقیم کار و تولید را به عنوان تنها راه کسب ثروت به بیننده معرفی می کند.

این فعال فرهنگی، اجتماعی خاطرنشان می کند: یعنی این رسانه همچنان که در استثمار کشورهای جهان سوم نقش بی بدیلی ایفا کرده و توانسته جاده صاف کن نظام سرمایه داری در این کشورها باشد، توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه خود جلوگیری کند.

معرفی اقتصادهای موفق و قابل پیشرفت

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح می کند: از نظر اقتصادی هیچ حلقه ثروتی در سایت های شرط بندی ایجاد نمی شود و با بازی بین دو نفر، پول از جیب یکی به جیب دیگری منتقل می شود.

عبدالله مشکانی درباره اقتصادهای موفق می گوید: اقتصادهای مبتنی بر تولید یک کالا و یا ارائه خدمات با ایجاد یک ارزش افزوده، اقتصادهای موفق و قابل پیشرفتی هستند به طوریکه این ارزش افزوده هم برای تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات و هم برای مصرف کننده، منفعت خواهد داشت و فرد یا بنگاه با فراگیری یک پروسه تولیدی و یا ارائه خدمات ارزش افزوده ای را خلق و این ارزش افزوده با توجیه تولید، خرید و فروش آن کالا، نفعی را برای دو طرف معامله ایجاد می کند پس چنین اقتصادهایی به علت خلق همین ارزش افزوده و به کارگیری سرمایه و نیروی کار رشد می کنند.

ماهیت قمار

او به ماهیت قمار اشاره و خاطرنشان می کند: در قمار نه کالایی تولید و نه خدماتی ارائه می شود بلکه با شرط بندی بر روی برد و باخت یک بازی، پول از جیب یک نفر به جیب دیگری منتقل می شود و برد و باخت آن تنها به شانس افراد بستگی دارد و جدای از تسلط خوی حیوانی بر فرد و بدبینی بازنده و ایجاد حس انتقام جویی در او، اقتصادی است که هیچ گاه رشد نخواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که مخاطبان این سایت ها قشر جوانی هستند که یا شغلی ندارند و یا درآمد پایین، مشکلات متعدد خانوادگی را برایشان ایجاد کرده و میل به رشد بسیار سریع دارند بدون اینکه توانایی و مهارت خود را به منظور کسب درآمد، ارتقاء داده باشند.

نمایش جاذبه های جنسی و یا تجملات زندگی؛ راه هایی برای جذب فالوور

او نمایش جاذبه های جنسی را تاکتیکی برای جذب قشر جوان به این سایت ها می داند و می گوید: یکی از روش های جذب فالوور در این سایت ها، به نمایش گذاشتن جاذبه های جنسی و ارتباط با خانم های متعدد است و با این کار به جوانان القاء می کنند که در صورت ثروتمند شدن شما نیز می توانید این ارتباطات را داشته باشید یا برای جذب خانم ها از به نمایش گذاشتن ویلاها، ماشین های لاکچری و تجملات زندگی که گاهاً اجاره ایی است، استفاده می کنند. پس گردانندگان سایت های قمار بازی با این دو تاکتیک یعنی نمایش جاذبه های جنسی و یا تجملات زندگی، دنبال کنندگان بسیاری در صفحات اینستاگرامی خود جذب و لابلای این نمایش ها، بردهای خود از قماربازی و سایت های شرط بندی را به فالوورهای خود نشان داده و آن را علت اصلی ثروتمند شدن شان عنوان می کنند.

مشکانی، جنجال سازی برخی سلبریتی های ایرانی را یکی دیگر از روش های جذب فالوور برای این سایت ها می داند و بیان می کند: یک طراح برای بازیگر، سلبریتی و یا بلاگری که در صفحه اینستاگرامی خود فالوورهای زیادی دارد، حاشیه و یا جنجالی را طراحی و با برجسته کردن و تب و تاب دادن به آن بخشی از مردم را برای دنبال کردن این اخبار زرد تحریک می کنند و لابلای این اخبار، برای هدف دوم خود یعنی جذب افراد برای ورود به این سایت ها و قماربازی، برای به جیب زدن پول و سرمایه آنها تلاش می کنند.

پیشنهاد تبلیغات به بلاگرهای ایرانی با مبلغی بیش از ۱۰ برابر یک تبلیغ معمولی

به گفته این کارشناس اقتصادی، گردانندگان این سایت ها برای تبلیغات خود به بلاگرهای ایرانی مبلغی بیش از ۱۰ برابر یک تبلیغ معمولی پیشنهاد می دهند همچنین تشویق قبح شکنی غیراخلاقی در خانواده ها با موضوع نحوه پوشش یا تحریک غیرت مردان از دیگر روش های جذب فالوور است تا بتوانند آنها را درگیر قمار کنند. یعنی با این ترفندها مخاطب جذب شخصیت بلاگر موردنظر شده و حالا آرام آرام او را وارد بازی قمار می کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: در این سایت ها امکان برنامه ریزی برای برنده شدن افراد مبتدی در رقم های پایین برای جذب آنها برای قمار روی مبالغ بالاتر وجود دارد و بنابراین اعتیاد در قمارخانه های مجازی بسیار شدید است چراکه با بردهای اولیه، شیرینی آن به عنوان عامل اعتیادگر، ممکن است تا آخر عمر باقی بماند.

او ادامه می دهد: در واقع می توان گفت ورود به قمار مانند خوردن از آب شور دریاست، نوشیدن این آب، عطش شما را به علت شوری بیشتر کرده و مرتبه بعدی آب بیشتری خواهید خورد و همین طور ادامه می یابد. قمار نیز همین حالت را ایجاد می کند یعنی افرادی که با ۱۰ هزار تومان شروع کردند و پس از آن که مبلغ دو برابر شد، پول بیشتری را وارد می کنند و همین طور ادامه می یابد و فرد به جایی می رسد که با ایجاد وابستگی به این بازی مجبور به فروش سرمایه خود و خانواده اش می شود.

به گفته مشکانی، این فرد که تابه حال همه بازی ها را برده و حالا با فروش تمام سرمایه زندگی اش، پول هنگفتی را به امید چند برابر شدن آن تزریق می کند و برخلاف باورش بازی را می بازد. با این باخت حس انتقام جویی در فرد ایجاد شده و برای گرفتن انتقام، باقی دارایی های خود را به امید برنده شدن می فروشد و این داستان همین طور ادامه می یابد و حرص و طمع فرد بیشتر شده، از طرفی حس مالباختگی و انتقام جویی نیز در فرد تقویت می شود.

بستن حساب برندگان یکی از راه های کلاهبرداری سایت های شرط بندی

این کارشناس اقتصادی می گوید: در بسیاری موارد حساب فرد پس از باخت بسته می شود و یا گاهاً پیش آمده به افرادی که مبالغ درشتی را برنده شدند، اجازه برداشت از حسابشان تا زمانی که پول جدید تزریق نکنند، داده نمی شود یعنی فرد حتی اگر برنده هم شود در مبالغ بالاتر قادر به برداشت پول نیست که این خود یکی از نحوه های کلاهبرداری این سایت ها است.

فیشینگ؛ کلاهبرداری سایت های شرط بندی

او فیشینگ یعنی ذخیره اطلاعات کارت بانکی فرد و تخلیه حساب او را یکی دیگر از کلاهبرداری های سایت های شرط بندی بیان و مطرح می کند: این سایت ها از حساب افراد مختلف پول های خُردی را در حد چند میلیون خالی کرده و پس از انتقال به یک حساب و گم کردن رد پول، این پول های خُرد به پول های درشتی با مبالغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان تبدیل و به حساب یک فرد منتقل می شود. همانطور که طی ماه های پیش بسیاری از این اتفاقات افتاده و شاهد واریز مبالغ درشت به حساب افرادی در برخی روستاها بودیم که به آنها پیشنهاد دریافت مبلغی از آن پول را به منظور همکاری و جابه جایی آن دادند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که به جیب زدن پول های بزرگ توسط صاحبان اصلی این سایت ها، پول مردمی است که به روش های مختلف از آنها غارت شده چراکه ارزش افزوده ای خلق نشده و کاری نیز صورت نگرفته است، فقط پول از جیب یک فرد به جیب فرد دیگری منتقل شده، از طرفی ما شاهد ثروت های چند ۱۰ میلیاردی صاحبان این سایت ها هستیم در حالیکه مردم عادی با شرکت در همان بازی مبالغ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان را برنده می شوند خب اگر این سایت توانایی ایجاد ثروت های چند ۱۰ میلیاردی را دارد باید برخی مشتریانش چنین مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند که اینطور نیست. در حقیقت ثروت انباشته شده نه از محل کار فرد بلکه از محل بالا کشیدن پول مردم به دست می آید.

او ادامه می دهد: جوانان به این مسئله توجه کنند برد یک نفر در بازی در حد چند میلیون تومان بوده در حالیکه افرادی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را باختند یعنی در سمت برنده ها مبالغ در حد یک میلیون و در سمت بازنده ها در حد چند صد میلیون تومان! این خود نشان دهنده نابرابر بودن بازی است. از طرفی اگر این سایت قادر به تولید ثروت های چند ۱۰ میلیاردی است، ما باید افرادی را در ایران داشتیم که با قماربازی و ورود به این سایت ها، ثروت های میلیاردی داشته باشند در حالیکه ما تنها شاهد ثروت های چند ۱۰ میلیاردی صاحبان اصلی این سایت ها و نیز عروسک های خیمه شب بازی آنها یعنی برخی سلبریتی ها و بلاگرهای معروف اینستاگرامی هستیم.

نظارت بر گردش حساب افراد باید توسط نهاد های متولی نظارت بر امور بانکی انجام شود

به گفته مشکانی، یک عده در ایران به سادگی پولشویی می کنند که در بسیاری موارد قابل شناسایی و ردیابی نیست و تنها کاری که می توان انجام داد، نظارت دقیق بر میزان گردش حساب ها توسط نهاد های متولی نظارت بر امور بانکی است؛ مثلاً حسابی که گردش سالانه آن ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، ورود ۱۰ میلیارد تومان به این حساب طبیعی نیست و باید تا زمانی که دارنده حساب منبع پول را شفاف سازی کند، حساب متوقف و مبلغ مصادره شود.

نظارت پلیس فتا بر حساب های بانکی سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی

او نظارت پلیس فتا بر حساب های بانکی سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با این فساد می داند و اظهار می کند: با احراز مبالغ ورودی به حساب بانکی سلبریتی ها و بلاگرها، توسط رصد و نظارت پلیس فتا می توان از منبع مبلغ ورودی مطلع شد و مشکل را برطرف کرد. از طرفی متأسفانه ما در ایران سیستم مالیات بر درآمد اشخاص نداریم، این سیستم با تشخیص دارندگان هر حساب بانکی، از درآمد آن شخص مالیات کسر می کند و در صورت تغییر ناگهانی و شدید درآمد شخص و مبالغ ورودی به حساب، می توان این افراد را شناسایی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha